14-03-2011, 12:23 PM
ΤΟΥ ΤΑΣΟΥ ΤΑΣΙΟΥΛΑ
Οκτώ πάρκινγκ προβλέπει το Ενιαίο Στρατηγικό Σχέδιο Υποδομών Μεταφορών Ευρύτερης Περιοχής Θεσσαλονίκης (master plan), που θα εξασφαλίσουν στο πολεοδομικό συγκρότημα 7.000 θέσεις στάθμευσης, όμως το ζητούμενο είναι το κατά πόσο είναι εφικτά να υλοποιηθούν και δεν αποτελούν ακόμη μία από τις πολλές εξαγγελίες που έχουν γίνει, ειδικά για χώρους στάθμευσης, τα τελευταία δέκα έως και είκοσι χρόνια.Την ώρα που το πρόβλημα της στάθμευσης στη Θεσσαλονίκη είναι μείζον εδώ και δεκαετίες και αποτελεί μαζί με το μεγάλο αριθμό ΙΧ την κρισιμότερη παράμετρο στην αντιμετώπιση του κυκλοφοριακού, οι χώροι στάθμευσης κατασκευάζονται με το... σταγονόμετρο και με καθυστερήσεις που μπορεί να φτάσουν μέχρι και τα 20 χρόνια.
Βάσει ερευνών των συγκοινωνιολόγων, είναι χαρακτηριστικό ότι σήμερα οι μισές σταθμεύσεις στις κεντρικές περιοχές της πόλης είναι παράνομες, επίσης από τις συνολικές 300.000 σταθμεύσεις οι 200.000 είναι παράνομες, ενώ υπάρχουν μόλις 1.000 -ανεξέλεγκτες- θέσεις στάθμευσης μοτοσικλετών για 150.000 δίκυκλα που κυκλοφορούν καθημερινά στην πόλη. Ανάλογα με την ώρα και την περιοχή, η αναζήτηση χώρου στάθμευσης μπορεί να φτάσει μέχρι και τη μία ώρα (άσκοπη περιπλάνηση στους δρόμους) και να είναι σε απόσταση μέχρι και 600 μέτρα από τον τελικό προορισμό.
Το πρόβλημα της στάθμευσης έχει αναγνωριστεί από τη δεκαετία του 1990. Εκτοτε πολλαπλασιάστηκαν τα οχήματα και τα τελευταία δέκα χρόνια το φαινόμενο έχει γίνει εκρηκτικό. Από τις αρχές της προηγούμενης δεκαετίας έχουν εξαγγελθεί συνολικά 33 νέα πάρκινγκ. Από αυτά δεν κατασκευάστηκαν μέχρι σήμερα παρά ελάχιστα. Στο κεντρικό πολεοδομικό συγκρότημα, που αποτελεί άλλωστε και τον κύριο αποδέκτη του προβλήματος, εκτός κάποιων ιδιωτικών χώρων στάθμευσης (με τιμές πλέον απλησίαστες για τους περισσότερους) κατασκευάστηκαν μόλις τρία πάρκινγκ όλα αυτά τα χρόνια: της ΧΑΝΘ, του Ιπποκρατείου και του νέου δημαρχείου (πρώην στρατόπεδο Τσιρογιάννη).
Ολα τα υπόλοιπα χάθηκαν στο πέρασμα του χρόνου... Από τα κατά καιρούς εξαγγελθέντα πάρκινγκ τα σημαντικότερα έχουν πλέον μείνει στα χαρτιά για διάφορους λόγους. Σε βάθος χρόνου τα σπουδαιότερα πάρκινγκ, που αν δεν τα ξεχάσαμε θα τα ξεχάσουμε, είναι του πάρκου Κρήτης, της Πολυτεχνικής του ΑΠΘ, της Αλάνας της Τούμπας, της πλατείας Αριστοτέλους, της πλατείας Ελευθερίας, του Διοικητηρίου, της πλατείας Δημοκρατίας κ.λπ. Πάντως μια σειρά υπαίθριων και κατά βάση μικρών χώρων στάθμευσης κατασκεύασε και ο δήμος Θεσσαλονίκης, δίνοντας μια «ανάσα» στο πρόβλημα, ειδικά στα δημοτικά διαμερίσματα εκτός κέντρου.
Σύνδεση με το μετρό
Από τα 8 πάρκινγκ που περιλαμβάνονται στο master plan τα τέσσερα είναι αλληλένδετα με την κατασκευή του μετρό. Πρόκειται για τα πάρκινγκ στο Καρατάσιου, στο Παύλου Μελά, στη Μ. Ψελλού και στη Μίκρα, στον τερματικό της επέκτασης του μετρό στην Καλαμαριά. Προοπτική να κατασκευαστούν υπάρχει, δεδομένου ότι μελετώνται από την κατασκευάστρια εταιρία και έχουν ελεγχθεί ως προς τη σκοπιμότητά τους, την αναγκαιότητά τους, τη βιωσιμότητά τους και το κόστος τους. Οπως, άλλωστε, επισήμανε στον «Α» ο συγκοινωνιολόγος και επικεφαλής της ομάδας που στήριξε το master plan προκειμένου να είναι μια υλοποιήσιμη πρόταση, καθηγητής Γιώργος Γιαννόπουλος, «τα οκτώ πάρκινγκ, που αποτελούν και τις προτεραιότητες του σχεδίου, έχουν επιλεγεί επειδή είναι πολύ σημαντικά για την πόλη, εξασφαλίζουν περίπου 7.000 θέσεις στάθμευσης και έχουν προταθεί κατά καιρούς από όλους τους φορείς συγκεντρώνοντας τη συμφωνία τους και τις λιγότερες δυνατές αντιρρήσεις. Θεωρούμε ότι είναι τα πιο εφικτά προς υλοποίηση και έχουν γενικότερη αποδοχή. Για τα περισσότερα υπάρχει μελετητικό υπόβαθρο και μπορούν να προχωρήσουν».
Υπάρχουν... ελπίδες
Από τα υπόλοιπα, το πάρκινγκ των 520 θέσεων στην Ανθέων έχει περάσει από... χίλια κύματα και το μόνο που κατασκευάστηκε επί πολλά χρόνια ήταν η καινούργια ταμπέλα στη γωνία της παραλιακής λεωφόρου Μ. Αλεξάνδρου και της Γ. Παπανδρέου, η οποία σκούριασε κι αυτή... Ακόμη και η χωροθέτησή του έχει αλλάξει πλέον, παρότι υπάρχουν και έτοιμες μελέτες.
Αδηλο είναι το μέλλον και του πάρκινγκ στην πλατεία Χημείου του ΑΠΘ, που, σύμφωνα με ορισμένους επικεφαλής της διοίκησης του ΑΠΘ, πριν από καμιά... δεκαριά χρόνια ήταν έτοιμο να υποδεχτεί τα συνεργεία κατασκευής και πλέον παραμένει ερωτηματικό εάν η νέα διοίκηση θα συναινέσει για να κατασκευαστεί... Κι αυτό είναι σε επαρκές μελετητικό επίπεδο.
Το πάρκινγκ στο Θέατρο Γης (Νταμάρι Τριανδρίας) ως ολυμπιακό έργο πλέον έχει ελπίδες να κατασκευαστεί με ορίζοντα μετά και την Ολυμπιάδα του Λονδίνου. Με μεγάλο βαθμό ωριμότητας, με δυσεπίλυτα ιδιοκτησιακά και άλλα προβλήματα όμως...
Το δε πάρκινγκ στους Λαχανόκηπους μπορεί να μην έχει την απαιτούμενη μελετητική ωριμότητα, όμως θεωρείται πολύ σημαντικό για το σύνολο της δυτικής Θεσσαλονίκης και αναμένεται να είναι λιγότερο προβληματικό από τα υπόλοιπα, λόγω θέσης. Το έχει προτείνει η «Εγνατία Οδός ΑΕ» και μπορεί να έχει τις περισσότερες πιθανότητες υλοποίησης, καθώς θεωρείται στρατηγικής σημασίας.
Εκτός των πάρκινγκ που σχεδιάζονται από το μετρό, για τα υπόλοιπα αναμένεται να υιοθετηθούν οι λύσεις της χρηματοδότησης μέσω Συμπράξεων Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα και πάντως με τη συμμετοχή ιδιωτών.
Τα πάρκινγκ
Τα οκτώ πάρκινγκ που εξήγγειλε ο υπουργός, Δημήτρης Ρέππας, και περιλαμβάνονται στο master plan είναι: 1. Ανθέων (υπόγειο) 2. Στρατόπεδο Καρατάσιου - Νοσοκομείο «Παπαγεωργίου» (τερματικός μετρό και λεωφορείων στο πλαίσιο δημιουργίας πολυτροπικού συγκοινωνιακού κέντρου) 3. Στρατόπεδο Παύλου Μελά 4. Λαχανόκηποι μεταξύ Γιαννιτσών και 26ης Οκτωβρίου 5. Πλατεία Χημείου ΑΠΘ 6. Μ. Ψελλού, Ν. Ελβετία (κοντά στο σταθμό του μετρό) 7. Θέατρο Γης (σε συνδυασμό με επέκταση των γραμμών του ΟΑΣΘ ή με ειδικά λεωφορεία) 8. Μίκρα
Οκτώ πάρκινγκ προβλέπει το Ενιαίο Στρατηγικό Σχέδιο Υποδομών Μεταφορών Ευρύτερης Περιοχής Θεσσαλονίκης (master plan), που θα εξασφαλίσουν στο πολεοδομικό συγκρότημα 7.000 θέσεις στάθμευσης, όμως το ζητούμενο είναι το κατά πόσο είναι εφικτά να υλοποιηθούν και δεν αποτελούν ακόμη μία από τις πολλές εξαγγελίες που έχουν γίνει, ειδικά για χώρους στάθμευσης, τα τελευταία δέκα έως και είκοσι χρόνια.Την ώρα που το πρόβλημα της στάθμευσης στη Θεσσαλονίκη είναι μείζον εδώ και δεκαετίες και αποτελεί μαζί με το μεγάλο αριθμό ΙΧ την κρισιμότερη παράμετρο στην αντιμετώπιση του κυκλοφοριακού, οι χώροι στάθμευσης κατασκευάζονται με το... σταγονόμετρο και με καθυστερήσεις που μπορεί να φτάσουν μέχρι και τα 20 χρόνια.
Βάσει ερευνών των συγκοινωνιολόγων, είναι χαρακτηριστικό ότι σήμερα οι μισές σταθμεύσεις στις κεντρικές περιοχές της πόλης είναι παράνομες, επίσης από τις συνολικές 300.000 σταθμεύσεις οι 200.000 είναι παράνομες, ενώ υπάρχουν μόλις 1.000 -ανεξέλεγκτες- θέσεις στάθμευσης μοτοσικλετών για 150.000 δίκυκλα που κυκλοφορούν καθημερινά στην πόλη. Ανάλογα με την ώρα και την περιοχή, η αναζήτηση χώρου στάθμευσης μπορεί να φτάσει μέχρι και τη μία ώρα (άσκοπη περιπλάνηση στους δρόμους) και να είναι σε απόσταση μέχρι και 600 μέτρα από τον τελικό προορισμό.
Το πρόβλημα της στάθμευσης έχει αναγνωριστεί από τη δεκαετία του 1990. Εκτοτε πολλαπλασιάστηκαν τα οχήματα και τα τελευταία δέκα χρόνια το φαινόμενο έχει γίνει εκρηκτικό. Από τις αρχές της προηγούμενης δεκαετίας έχουν εξαγγελθεί συνολικά 33 νέα πάρκινγκ. Από αυτά δεν κατασκευάστηκαν μέχρι σήμερα παρά ελάχιστα. Στο κεντρικό πολεοδομικό συγκρότημα, που αποτελεί άλλωστε και τον κύριο αποδέκτη του προβλήματος, εκτός κάποιων ιδιωτικών χώρων στάθμευσης (με τιμές πλέον απλησίαστες για τους περισσότερους) κατασκευάστηκαν μόλις τρία πάρκινγκ όλα αυτά τα χρόνια: της ΧΑΝΘ, του Ιπποκρατείου και του νέου δημαρχείου (πρώην στρατόπεδο Τσιρογιάννη).
Ολα τα υπόλοιπα χάθηκαν στο πέρασμα του χρόνου... Από τα κατά καιρούς εξαγγελθέντα πάρκινγκ τα σημαντικότερα έχουν πλέον μείνει στα χαρτιά για διάφορους λόγους. Σε βάθος χρόνου τα σπουδαιότερα πάρκινγκ, που αν δεν τα ξεχάσαμε θα τα ξεχάσουμε, είναι του πάρκου Κρήτης, της Πολυτεχνικής του ΑΠΘ, της Αλάνας της Τούμπας, της πλατείας Αριστοτέλους, της πλατείας Ελευθερίας, του Διοικητηρίου, της πλατείας Δημοκρατίας κ.λπ. Πάντως μια σειρά υπαίθριων και κατά βάση μικρών χώρων στάθμευσης κατασκεύασε και ο δήμος Θεσσαλονίκης, δίνοντας μια «ανάσα» στο πρόβλημα, ειδικά στα δημοτικά διαμερίσματα εκτός κέντρου.
Σύνδεση με το μετρό
Από τα 8 πάρκινγκ που περιλαμβάνονται στο master plan τα τέσσερα είναι αλληλένδετα με την κατασκευή του μετρό. Πρόκειται για τα πάρκινγκ στο Καρατάσιου, στο Παύλου Μελά, στη Μ. Ψελλού και στη Μίκρα, στον τερματικό της επέκτασης του μετρό στην Καλαμαριά. Προοπτική να κατασκευαστούν υπάρχει, δεδομένου ότι μελετώνται από την κατασκευάστρια εταιρία και έχουν ελεγχθεί ως προς τη σκοπιμότητά τους, την αναγκαιότητά τους, τη βιωσιμότητά τους και το κόστος τους. Οπως, άλλωστε, επισήμανε στον «Α» ο συγκοινωνιολόγος και επικεφαλής της ομάδας που στήριξε το master plan προκειμένου να είναι μια υλοποιήσιμη πρόταση, καθηγητής Γιώργος Γιαννόπουλος, «τα οκτώ πάρκινγκ, που αποτελούν και τις προτεραιότητες του σχεδίου, έχουν επιλεγεί επειδή είναι πολύ σημαντικά για την πόλη, εξασφαλίζουν περίπου 7.000 θέσεις στάθμευσης και έχουν προταθεί κατά καιρούς από όλους τους φορείς συγκεντρώνοντας τη συμφωνία τους και τις λιγότερες δυνατές αντιρρήσεις. Θεωρούμε ότι είναι τα πιο εφικτά προς υλοποίηση και έχουν γενικότερη αποδοχή. Για τα περισσότερα υπάρχει μελετητικό υπόβαθρο και μπορούν να προχωρήσουν».
Υπάρχουν... ελπίδες
Από τα υπόλοιπα, το πάρκινγκ των 520 θέσεων στην Ανθέων έχει περάσει από... χίλια κύματα και το μόνο που κατασκευάστηκε επί πολλά χρόνια ήταν η καινούργια ταμπέλα στη γωνία της παραλιακής λεωφόρου Μ. Αλεξάνδρου και της Γ. Παπανδρέου, η οποία σκούριασε κι αυτή... Ακόμη και η χωροθέτησή του έχει αλλάξει πλέον, παρότι υπάρχουν και έτοιμες μελέτες.
Αδηλο είναι το μέλλον και του πάρκινγκ στην πλατεία Χημείου του ΑΠΘ, που, σύμφωνα με ορισμένους επικεφαλής της διοίκησης του ΑΠΘ, πριν από καμιά... δεκαριά χρόνια ήταν έτοιμο να υποδεχτεί τα συνεργεία κατασκευής και πλέον παραμένει ερωτηματικό εάν η νέα διοίκηση θα συναινέσει για να κατασκευαστεί... Κι αυτό είναι σε επαρκές μελετητικό επίπεδο.
Το πάρκινγκ στο Θέατρο Γης (Νταμάρι Τριανδρίας) ως ολυμπιακό έργο πλέον έχει ελπίδες να κατασκευαστεί με ορίζοντα μετά και την Ολυμπιάδα του Λονδίνου. Με μεγάλο βαθμό ωριμότητας, με δυσεπίλυτα ιδιοκτησιακά και άλλα προβλήματα όμως...
Το δε πάρκινγκ στους Λαχανόκηπους μπορεί να μην έχει την απαιτούμενη μελετητική ωριμότητα, όμως θεωρείται πολύ σημαντικό για το σύνολο της δυτικής Θεσσαλονίκης και αναμένεται να είναι λιγότερο προβληματικό από τα υπόλοιπα, λόγω θέσης. Το έχει προτείνει η «Εγνατία Οδός ΑΕ» και μπορεί να έχει τις περισσότερες πιθανότητες υλοποίησης, καθώς θεωρείται στρατηγικής σημασίας.
Εκτός των πάρκινγκ που σχεδιάζονται από το μετρό, για τα υπόλοιπα αναμένεται να υιοθετηθούν οι λύσεις της χρηματοδότησης μέσω Συμπράξεων Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα και πάντως με τη συμμετοχή ιδιωτών.
Τα πάρκινγκ
Τα οκτώ πάρκινγκ που εξήγγειλε ο υπουργός, Δημήτρης Ρέππας, και περιλαμβάνονται στο master plan είναι: 1. Ανθέων (υπόγειο) 2. Στρατόπεδο Καρατάσιου - Νοσοκομείο «Παπαγεωργίου» (τερματικός μετρό και λεωφορείων στο πλαίσιο δημιουργίας πολυτροπικού συγκοινωνιακού κέντρου) 3. Στρατόπεδο Παύλου Μελά 4. Λαχανόκηποι μεταξύ Γιαννιτσών και 26ης Οκτωβρίου 5. Πλατεία Χημείου ΑΠΘ 6. Μ. Ψελλού, Ν. Ελβετία (κοντά στο σταθμό του μετρό) 7. Θέατρο Γης (σε συνδυασμό με επέκταση των γραμμών του ΟΑΣΘ ή με ειδικά λεωφορεία) 8. Μίκρα