Σοβαρά ερωτήματα εγείρονται για την πρόοδο του προγράμματος εξυγίανσης του ΟΣΕ, το οποίο κινδυνεύει με... εκτροχιασμό.
Τις πτυχές του εν λόγω ζητήματος θέτει με ερώτησή του προς τους υπουργούς Οικονομικών και Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων ο βουλευτής Β΄Αθηνών της Νέας Δημοκρατίας Κωστής Χατζηδάκης.
Πιο συγκεκριμένα, όπως επισημαίνει ο κ. Χατζηδάκης:
1.Παρά την αρχική έγκριση της Τρόικας, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δεν έχει ακόμα εγκρίνει το σχέδιο εξυγίανσης σε συνέχεια του ν. 3891/2010, λόγω των κρατικών ενισχύσεων που περιλαμβάνονται και μεταξύ άλλων αφορούν και στην αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας του ΟΣΕ. Έχει, μάλιστα, στείλει «Πρόσκληση υποβολής παρατηρήσεων» στην Ελληνική Δημοκρατία, που δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων στις 15-9-2011, προκειμένου να παρασχεθούν διευκρινίσεις.
Το σχέδιο προέβλεπε ανάληψη των χρεών του ΟΣΕ από το Δημόσιο με παράλληλη μεταβίβαση της ακίνητης περιουσίας του ΟΣΕ στο Δημόσιο – ως αντιστάθμισμα για την ανάληψη του χρέους. Ωστόσο, η μεταφορά χρεών δεν φαίνεται να είναι απλή υπόθεση, αφού, όπως προκύπτει από την εξέλιξη των πραγμάτων μέχρι σήμερα, ο ΟΣΕ συνεχίζει να είναι πρωτοφειλέτης στα δάνεια που έχει συνάψει με τις τράπεζες και οποιαδήποτε αλλαγή της περιουσιακής του κατάστασης θα προκαλούσε προβλήματα στις δανειακές συμβάσεις καθιστώντας τα δάνεια ληξιπρόθεσμα και το ανεξόφλητο ποσό άμεσα απαιτητό.
Με την αναθεώρηση του δημόσιου χρέους και τη μεταφορά του χρέους του ΟΣΕ (όπως και άλλων δημόσιων επιχειρήσεων) στο χρέος της Γενικής κυβέρνησης το δημόσιο χρέος αυξήθηκε κατά 3% (10 δις ευρώ). Παρόλα αυτά, ο ΟΣΕ παραμένει πρωτοφειλέτης απέναντι στις τράπεζες.
2. Μια ακόμη σύγχυση που έχει δημιουργηθεί με το θέμα του ΟΣΕ και αφορά στην αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας του είναι ότι, με βάση την κατάσταση που διαμορφώθηκε, αλλά και την υπάρχουσα νομοθεσία που ψηφίστηκε την τελευταία διετία, περισσότεροι από έναν φορείς μπορούν να ασχολούνται παράλληλα με την αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας του ΟΣΕ: το Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ), η ΓΑΙΑΟΣΕ και η Ειδική Γραμματεία Αναδιαρθρώσεων- Αποκρατικοποιήσεων. Οι δύο τελευταίοι φορείς φαίνεται να έχουν αναθέσει σε συμβούλους εκ παραλλήλου μελέτες για την αξιοποίηση, άμεσα ή έμμεσα, ολόκληρης ή μέρους της ακίνητης περιουσίας του ΟΣΕ, σπαταλώντας έτσι – την κρίσιμη αυτή εποχή- πολύτιμους πόρους.
3.Η επανειλημμένως και πρόχειρα εξαγγελθείσα, την τελευταία διετία, ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ είναι άμεσα συνδεδεμένη με την έγκριση του προγράμματος εξυγίανσης που καθυστερεί. Περιπλέκεται δε περισσότερο όταν συνδέεται – σύμφωνα με την ανακοίνωση (18-7-2011) της Ειδικής Γραμματείας Αναδιαρθρώσεων Αποκρατικοποιήσεων για την επιλογή συμβούλου - με τους 5 σιδηροδρομικούς σταθμούς, που αποτελούν ακίνητη περιουσία του ΟΣΕ.
Κατόπιν των ανωτέρω, ο βουλευτής της Νέας Δημοκρατίας θέτει τα ακόλουθα ερωτήματα στους υπουργούς Οικονομικών και Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων :
1. Ποια είναι η πρόοδος που έχει σημειωθεί σχετικά με το σχέδιο εξυγίανσης του ΟΣΕ; Πότε προβλέπεται η έγκριση του νόμου ν. 3891/2010 από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και ποιος είναι ο κίνδυνος μερικής ή συνολικής μη έγκρισης; Υπάρχει κίνδυνος να ζητηθούν ανακτήσεις ενισχύσεων από την ΤΡΑΙΝΟΣΕ; Πώς προτίθεται η κυβέρνηση να χειριστεί το θέμα της μεταβίβασης της ακίνητης περιουσίας του ΟΣΕ στο Δημόσιο;
2. Έχει μεταφερθεί τελικά το χρέος του ΟΣΕ στη Γενική Κυβέρνηση; Αν ναι, γιατί ο ΟΣΕ φαίνεται πρωτοφειλέτης στις δανειακές συμβάσεις με τις τράπεζες; Στην μεταφορά του συσσωρευμένου χρέους του ΟΣΕ στο χρέος της Γενικής Κυβέρνησης, πώς αποτιμήθηκε το ενεργητικό του ΟΣΕ και σε ποια αξία;
3. Ποιος φορέας είναι τελικά υπεύθυνος για την αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας του ΟΣΕ ; Ποιες μελέτες έχουν παραγγελθεί για την αξιοποίηση αυτής της ακίνητης περιουσίας από την ΓΑΙΑΟΣΕ και την Ειδική Γραμματεία Αποκρατικοποιήσεων; Ποιο ήταν το ακριβές αντικείμενό τους; Έχει γίνει σχετική προεργασία για το θέμα εκ μέρους του ΤΑΙΠΕΔ;
4. Ποιος φορέας είναι υπεύθυνος για την ενδεχόμενη αποκρατικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, που, όπως φαίνεται, επιχειρείται να συνδυαστεί με στοιχεία της ακίνητης περιουσίας του ΟΣΕ κατά τις ανακοινώσεις της Ειδικής Γραμματείας Αποκρατικοποιήσεων; Κατά πόσο η προσθήκη μέρους της ακίνητης περιουσίας δεν θα περιπλέξει νομικά, σε σχέση τουλάχιστον με την Κομισιόν, μια ήδη περιπεπλεγμένη υπόθεση, όπως είναι η ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ;
Τις πτυχές του εν λόγω ζητήματος θέτει με ερώτησή του προς τους υπουργούς Οικονομικών και Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων ο βουλευτής Β΄Αθηνών της Νέας Δημοκρατίας Κωστής Χατζηδάκης.
Πιο συγκεκριμένα, όπως επισημαίνει ο κ. Χατζηδάκης:
1.Παρά την αρχική έγκριση της Τρόικας, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δεν έχει ακόμα εγκρίνει το σχέδιο εξυγίανσης σε συνέχεια του ν. 3891/2010, λόγω των κρατικών ενισχύσεων που περιλαμβάνονται και μεταξύ άλλων αφορούν και στην αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας του ΟΣΕ. Έχει, μάλιστα, στείλει «Πρόσκληση υποβολής παρατηρήσεων» στην Ελληνική Δημοκρατία, που δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων στις 15-9-2011, προκειμένου να παρασχεθούν διευκρινίσεις.
Το σχέδιο προέβλεπε ανάληψη των χρεών του ΟΣΕ από το Δημόσιο με παράλληλη μεταβίβαση της ακίνητης περιουσίας του ΟΣΕ στο Δημόσιο – ως αντιστάθμισμα για την ανάληψη του χρέους. Ωστόσο, η μεταφορά χρεών δεν φαίνεται να είναι απλή υπόθεση, αφού, όπως προκύπτει από την εξέλιξη των πραγμάτων μέχρι σήμερα, ο ΟΣΕ συνεχίζει να είναι πρωτοφειλέτης στα δάνεια που έχει συνάψει με τις τράπεζες και οποιαδήποτε αλλαγή της περιουσιακής του κατάστασης θα προκαλούσε προβλήματα στις δανειακές συμβάσεις καθιστώντας τα δάνεια ληξιπρόθεσμα και το ανεξόφλητο ποσό άμεσα απαιτητό.
Με την αναθεώρηση του δημόσιου χρέους και τη μεταφορά του χρέους του ΟΣΕ (όπως και άλλων δημόσιων επιχειρήσεων) στο χρέος της Γενικής κυβέρνησης το δημόσιο χρέος αυξήθηκε κατά 3% (10 δις ευρώ). Παρόλα αυτά, ο ΟΣΕ παραμένει πρωτοφειλέτης απέναντι στις τράπεζες.
2. Μια ακόμη σύγχυση που έχει δημιουργηθεί με το θέμα του ΟΣΕ και αφορά στην αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας του είναι ότι, με βάση την κατάσταση που διαμορφώθηκε, αλλά και την υπάρχουσα νομοθεσία που ψηφίστηκε την τελευταία διετία, περισσότεροι από έναν φορείς μπορούν να ασχολούνται παράλληλα με την αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας του ΟΣΕ: το Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ), η ΓΑΙΑΟΣΕ και η Ειδική Γραμματεία Αναδιαρθρώσεων- Αποκρατικοποιήσεων. Οι δύο τελευταίοι φορείς φαίνεται να έχουν αναθέσει σε συμβούλους εκ παραλλήλου μελέτες για την αξιοποίηση, άμεσα ή έμμεσα, ολόκληρης ή μέρους της ακίνητης περιουσίας του ΟΣΕ, σπαταλώντας έτσι – την κρίσιμη αυτή εποχή- πολύτιμους πόρους.
3.Η επανειλημμένως και πρόχειρα εξαγγελθείσα, την τελευταία διετία, ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ είναι άμεσα συνδεδεμένη με την έγκριση του προγράμματος εξυγίανσης που καθυστερεί. Περιπλέκεται δε περισσότερο όταν συνδέεται – σύμφωνα με την ανακοίνωση (18-7-2011) της Ειδικής Γραμματείας Αναδιαρθρώσεων Αποκρατικοποιήσεων για την επιλογή συμβούλου - με τους 5 σιδηροδρομικούς σταθμούς, που αποτελούν ακίνητη περιουσία του ΟΣΕ.
Κατόπιν των ανωτέρω, ο βουλευτής της Νέας Δημοκρατίας θέτει τα ακόλουθα ερωτήματα στους υπουργούς Οικονομικών και Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων :
1. Ποια είναι η πρόοδος που έχει σημειωθεί σχετικά με το σχέδιο εξυγίανσης του ΟΣΕ; Πότε προβλέπεται η έγκριση του νόμου ν. 3891/2010 από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και ποιος είναι ο κίνδυνος μερικής ή συνολικής μη έγκρισης; Υπάρχει κίνδυνος να ζητηθούν ανακτήσεις ενισχύσεων από την ΤΡΑΙΝΟΣΕ; Πώς προτίθεται η κυβέρνηση να χειριστεί το θέμα της μεταβίβασης της ακίνητης περιουσίας του ΟΣΕ στο Δημόσιο;
2. Έχει μεταφερθεί τελικά το χρέος του ΟΣΕ στη Γενική Κυβέρνηση; Αν ναι, γιατί ο ΟΣΕ φαίνεται πρωτοφειλέτης στις δανειακές συμβάσεις με τις τράπεζες; Στην μεταφορά του συσσωρευμένου χρέους του ΟΣΕ στο χρέος της Γενικής Κυβέρνησης, πώς αποτιμήθηκε το ενεργητικό του ΟΣΕ και σε ποια αξία;
3. Ποιος φορέας είναι τελικά υπεύθυνος για την αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας του ΟΣΕ ; Ποιες μελέτες έχουν παραγγελθεί για την αξιοποίηση αυτής της ακίνητης περιουσίας από την ΓΑΙΑΟΣΕ και την Ειδική Γραμματεία Αποκρατικοποιήσεων; Ποιο ήταν το ακριβές αντικείμενό τους; Έχει γίνει σχετική προεργασία για το θέμα εκ μέρους του ΤΑΙΠΕΔ;
4. Ποιος φορέας είναι υπεύθυνος για την ενδεχόμενη αποκρατικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, που, όπως φαίνεται, επιχειρείται να συνδυαστεί με στοιχεία της ακίνητης περιουσίας του ΟΣΕ κατά τις ανακοινώσεις της Ειδικής Γραμματείας Αποκρατικοποιήσεων; Κατά πόσο η προσθήκη μέρους της ακίνητης περιουσίας δεν θα περιπλέξει νομικά, σε σχέση τουλάχιστον με την Κομισιόν, μια ήδη περιπεπλεγμένη υπόθεση, όπως είναι η ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ;