24-01-2011, 07:59 PM
Εκτίθεται διεθνώς η χώρα μας τις τελευταίες ημέρες, καθώς κυκλοφορούν σε ξένες ιστοσελίδες και διεθνή φόρα των απανταχού φίλων του σιδηροδρόμου, φωτογραφίες που παρουσιάζουν την εγκατάλειψη, αλλά και τον βανδαλισμό που έχουν υποστεί ολοκαίνουριες και πανάκριβες αμαξοστοιχίες στο αμαξοστάσιο του ΟΣΕ στην Καλαμάτα.
Όπως καταγγέλλει ο Σύλλογος Φίλων Σιδηροδρόμου Μεσσηνίας (ΣΦΣΜ), «εγκαταλείπεται στην τύχη του καινούργιο και πανάκριβο τροχαίο υλικό (μηχανές, βαγόνια, αυτοκινητάμαξες) καθώς και υποδομές, εγκαταστάσεις και μηχανήματα που απέκτησε το Μηχανοστάσιο τα τελευταία δύο χρόνια και δεν λειτούργησαν ποτέ!»
Αναλυτικότερα, όπως αναφέρει ο ΣΦΣΜ, «από τις 12 πανάκριβες, ολοκαίνουργιες υπερσύγχρονες αυτοκινητάμαξες Rail Bus που αγοράστηκαν το 2004, οι επτά, αν και σε λειτουργική κατάσταση, βρίσκονται εγκαταλειμμένες στις γραμμές του Μηχανοστασίου, το οποίο κλείνει σε λίγες μέρες, αφήνοντάς τις στο έλεος των παράνομων πλανόδιων συλλεκτών μετάλλου για σκραπ».
«Οι υπόλοιπες πέντε κυκλοφορούν στην περιοχή της Πάτρας και του Πύργου (χωρίς καμιά συντήρηση και τεχνική υποστήριξη αφού όλη η τεχνογνωσία και το εξειδικευμένο προσωπικό της Καλαμάτας παύει να υφίσταται σε λίγες μέρες) και είναι θέμα λίγων εβδομάδων η ακινητοποίησή τους λόγω έλλειψης στοιχειώδους συντήρησης»
συνεχίζει η ανακοίνωση.
«Εγκαταλειμμένες βρίσκονται επίσης 10 σύγχρονες κλιματιζόμενες τρίδυμες αυτοκινητάμαξες τύπου ΜΑΝ-4 INTERCITY και έξι δίδυμες αυτοκινητάμαξες τύπου ΜΑΝ-1,
οι οποίες βρίσκονται σε άριστη λειτουργική κατάσταση και μέχρι πριν λίγο καιρό ταξίδευαν αδιάκοπα στις γραμμές τις Πελοποννήσου» σημειώνουν οι φίλοι του σιδηροδρόμου.
«Μαζί με αυτά βρίσκονται εγκαταλειμμένα αλλά σε λειτουργική κατάσταση δηζελομηχανές,
επιβατικά και εμπορικά βαγόνια, μουσειακοί συρμοί, βοηθητικά μηχανήματα, ανταλλακτικά και όλα' αυτά σε ένα πολύ μεγάλο χώρο, χωρίς πλήρη περίφραξη, αδύνατον να φυλαχτεί επαρκώς» σημειώνεται στην καταγγελία.
Ο Σύλλογος προειδοποιεί ότι «με το κλείσιμο του Μηχανοστασίου σε λίγες μέρες, είναι βέβαιο πως η πανάκριβη αυτή κρατική περιουσία θα υποστεί λεηλασίες και βανδαλισμούς, ενώ οι παράνομοι έμποροι μετάλλου για scrap καιροφυλακτούν και παράλληλα η ενδεχόμενη μελλοντική επαναδραστηριοποίησή τους, λόγω των καταστροφών θα είναι πρακτικά αδύνατη».
Το παράδειγμα των άλλοτε θρυλικών ΣΠΑΠ (Σιδηρόδρομοι Πελοποννήσου Αθηνών Πειραιώς) είναι η πλέον χαρακτηριστική της κακοδιοίκησης του σιδηροδρόμου. Και αυτό διότι εκτός από το τροχαίο υλικό που «φυλάσσεται» στην Καλαμάτα, εγκαταλείπονται πανάκριβες και ολοκαίνουριες εγκαταστάσεις που δεν λειτούργησαν ποτέ!
Ανάμεσα σε αυτές εντοπίζονται ένα σύγχρονο αυτόματο πλυντήριο και η υποδαπέδια πλύση οχημάτων, τα οποία κατασκευάστηκαν το 2007, αλλά δεν δούλεψαν ποτέ, το κτίριο αποθήκευσης άμμου (ανεγέρθηκε το 2007), οι εγκαταστάσεις του υποδαπέδιου τόρνου και ο σχετικός εξοπλισμός, η άρτι προμηθευθείσα ηλεκτρονική ζυγαριά οχημάτων, οι νέοι λάκκοι επιθεώρησης, γερανοί ανύψωσης οχημάτων, αλλά και σύγχρονος μηχανολογικός εξοπλισμός. Μάλιστα, για την δημιουργία του μηχανοστασίου απαλλοτριώθηκε από τον ΟΣΕ μεγάλη έκταση της περιοχής, η οποία κείται και αυτή αναξιοποίητη, όπως σημειώνει ο Σύλλογος.
«Η καταστροφή της δημόσιας περιουσίας δεν φαίνεται να συγκινεί κανέναν,
ούτε καν τους τοπικούς άρχοντες, που θα ενδιαφερθούν μόνο όταν σύντομα ο χώρος θα γίνει άντρο άστεγων, παράνομων και τοξικομανών και θα ενοχληθούν οι περίοικοι» προειδοποιούν οι φίλοι του σιδηροδρόμου.
Πηγές των σιδηροδρόμων χαρακτηρίζουν την κατάσταση του μηχανοστασίου τραγική, καθώς παύει εντελώς κάθε δραστηριότητά του και μετατρέπεται σε απλή αποθήκη υλικού. Όπως επισημαίνουν, όλο το προσωπικό της περιοχής μετατάσσεται σε άλλες υπηρεσίες ή μετατίθεται στην Αθήνα, ενώ παραμένουν εκεί μόλις δύο άνθρωποι!
Στο μηχανοστάσιο έχει σταματήσει κάθε είδους λειτουργία, κάτι που έχει ως αποτέλεσμα, να μην βρίσκεται σε λειτουργική κατάσταση κανένα τραίνο ΜΑΝ - 4, πλην ενός (οι κινητήρες του οποίου λειτουργούν, αλλά δεν έχει τροχούς) και να μην υπάρχει διαθέσιμος μηχανικός για να διορθώσει την βλάβη. Επίσης, από τα 10 διαθέσιμα ΜΑΝ-1, λειτουργούν μόνο τα πέντε, ένα εκ των οποίων με έναν και μόνο κινητήρα, ενώ από τα 12 Railbus, τα επτά είναι ακινητοποιημένα λόγω σοβαρών βλαβών, με τρία εξ αυτών να έχουν τεθεί εκτός δύναμης και άλλα να έχουν σοβαρές ελλείψεις.
Τα πέντε εν λειτουργία πανάκριβα railbus, που εξυπηρετούν το δρομολόγιο Πάτρας – Πύργου και την επιτυχημένη τοπική γραμμή Πατρών – Ρίου, άρχισαν να εμφανίζουν βλάβες, όμως οι λίγοι υπάλληλοι που απέμειναν στον σιδηρόδρομο δεν διαθέτουν την απαραίτητη τεχνογνωσία για να τα συντηρήσουν, με ότι αυτό συνεπάγεται για την ομαλότητα των δρομολογίων. Επίσης, δύο εκ των τεσσάρων ALCO λειτουργούν μετά βίας.
Όπως σημειώνουν πηγές του σιδηροδρόμου, στο Μηχανοστάσιο επικρατεί το αδιαχώρητο, καθώς έχει συγκεντρωθεί όλο το τροχαίο υλικό προς αποθήκευση, με αποτέλεσμα να είναι ελεύθερη μόλις μία γραμμή, στην οποία διανυκτερεύουν τα 3 ΜΑΝ-1 που κυκλοφορούν ακόμη στο δίκτυο. Άνθρωποι που γνωρίζουν την κατάσταση μιλούν για ένα θέματα «πραγματικά ανατριχιαστικό», περιγράφουν εικόνες «εγκατάλειψης και μαρασμού» και στοιχηματίζουν ότι σε ένα μήνα «δεν θα έχει μείνει τίποτα όρθιο».
Σιδηροδρομικοί επισημαίνουν ότι η λειψανδρία που προκαλείται από τις μαζικές μετατάξεις, θα στερήσει από τον σιδηρόδρομο πεπειραμένο προσωπικό, με αποτέλεσμα, όπως εκτιμούν, τα railbus που εκτελούν τα εναπομείναντα δρομολόγια, να τεθούν σύντομα εκτός λειτουργίας, λόγω έλλειψης συντήρησης.
Οπότε μάλλον ακούγεται ειρωνικά η χθεσινή ανακοίνωση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ ότι «από τη Δευτέρα 24.01.2011 και μέχρι νεωτέρας, αναστέλλεται η κυκλοφορία των δρομολογίων 1350, 1351, 1352, 1353 μεταξύ Πύργου – Καλαμάτας – Πύργου».
Όπως καταγγέλλει ο Σύλλογος Φίλων Σιδηροδρόμου Μεσσηνίας (ΣΦΣΜ), «εγκαταλείπεται στην τύχη του καινούργιο και πανάκριβο τροχαίο υλικό (μηχανές, βαγόνια, αυτοκινητάμαξες) καθώς και υποδομές, εγκαταστάσεις και μηχανήματα που απέκτησε το Μηχανοστάσιο τα τελευταία δύο χρόνια και δεν λειτούργησαν ποτέ!»
Αναλυτικότερα, όπως αναφέρει ο ΣΦΣΜ, «από τις 12 πανάκριβες, ολοκαίνουργιες υπερσύγχρονες αυτοκινητάμαξες Rail Bus που αγοράστηκαν το 2004, οι επτά, αν και σε λειτουργική κατάσταση, βρίσκονται εγκαταλειμμένες στις γραμμές του Μηχανοστασίου, το οποίο κλείνει σε λίγες μέρες, αφήνοντάς τις στο έλεος των παράνομων πλανόδιων συλλεκτών μετάλλου για σκραπ».
«Οι υπόλοιπες πέντε κυκλοφορούν στην περιοχή της Πάτρας και του Πύργου (χωρίς καμιά συντήρηση και τεχνική υποστήριξη αφού όλη η τεχνογνωσία και το εξειδικευμένο προσωπικό της Καλαμάτας παύει να υφίσταται σε λίγες μέρες) και είναι θέμα λίγων εβδομάδων η ακινητοποίησή τους λόγω έλλειψης στοιχειώδους συντήρησης»
συνεχίζει η ανακοίνωση.
«Εγκαταλειμμένες βρίσκονται επίσης 10 σύγχρονες κλιματιζόμενες τρίδυμες αυτοκινητάμαξες τύπου ΜΑΝ-4 INTERCITY και έξι δίδυμες αυτοκινητάμαξες τύπου ΜΑΝ-1,
οι οποίες βρίσκονται σε άριστη λειτουργική κατάσταση και μέχρι πριν λίγο καιρό ταξίδευαν αδιάκοπα στις γραμμές τις Πελοποννήσου» σημειώνουν οι φίλοι του σιδηροδρόμου.
«Μαζί με αυτά βρίσκονται εγκαταλειμμένα αλλά σε λειτουργική κατάσταση δηζελομηχανές,
επιβατικά και εμπορικά βαγόνια, μουσειακοί συρμοί, βοηθητικά μηχανήματα, ανταλλακτικά και όλα' αυτά σε ένα πολύ μεγάλο χώρο, χωρίς πλήρη περίφραξη, αδύνατον να φυλαχτεί επαρκώς» σημειώνεται στην καταγγελία.
Ο Σύλλογος προειδοποιεί ότι «με το κλείσιμο του Μηχανοστασίου σε λίγες μέρες, είναι βέβαιο πως η πανάκριβη αυτή κρατική περιουσία θα υποστεί λεηλασίες και βανδαλισμούς, ενώ οι παράνομοι έμποροι μετάλλου για scrap καιροφυλακτούν και παράλληλα η ενδεχόμενη μελλοντική επαναδραστηριοποίησή τους, λόγω των καταστροφών θα είναι πρακτικά αδύνατη».
Το παράδειγμα των άλλοτε θρυλικών ΣΠΑΠ (Σιδηρόδρομοι Πελοποννήσου Αθηνών Πειραιώς) είναι η πλέον χαρακτηριστική της κακοδιοίκησης του σιδηροδρόμου. Και αυτό διότι εκτός από το τροχαίο υλικό που «φυλάσσεται» στην Καλαμάτα, εγκαταλείπονται πανάκριβες και ολοκαίνουριες εγκαταστάσεις που δεν λειτούργησαν ποτέ!
Ανάμεσα σε αυτές εντοπίζονται ένα σύγχρονο αυτόματο πλυντήριο και η υποδαπέδια πλύση οχημάτων, τα οποία κατασκευάστηκαν το 2007, αλλά δεν δούλεψαν ποτέ, το κτίριο αποθήκευσης άμμου (ανεγέρθηκε το 2007), οι εγκαταστάσεις του υποδαπέδιου τόρνου και ο σχετικός εξοπλισμός, η άρτι προμηθευθείσα ηλεκτρονική ζυγαριά οχημάτων, οι νέοι λάκκοι επιθεώρησης, γερανοί ανύψωσης οχημάτων, αλλά και σύγχρονος μηχανολογικός εξοπλισμός. Μάλιστα, για την δημιουργία του μηχανοστασίου απαλλοτριώθηκε από τον ΟΣΕ μεγάλη έκταση της περιοχής, η οποία κείται και αυτή αναξιοποίητη, όπως σημειώνει ο Σύλλογος.
«Η καταστροφή της δημόσιας περιουσίας δεν φαίνεται να συγκινεί κανέναν,
ούτε καν τους τοπικούς άρχοντες, που θα ενδιαφερθούν μόνο όταν σύντομα ο χώρος θα γίνει άντρο άστεγων, παράνομων και τοξικομανών και θα ενοχληθούν οι περίοικοι» προειδοποιούν οι φίλοι του σιδηροδρόμου.
Πηγές των σιδηροδρόμων χαρακτηρίζουν την κατάσταση του μηχανοστασίου τραγική, καθώς παύει εντελώς κάθε δραστηριότητά του και μετατρέπεται σε απλή αποθήκη υλικού. Όπως επισημαίνουν, όλο το προσωπικό της περιοχής μετατάσσεται σε άλλες υπηρεσίες ή μετατίθεται στην Αθήνα, ενώ παραμένουν εκεί μόλις δύο άνθρωποι!
Στο μηχανοστάσιο έχει σταματήσει κάθε είδους λειτουργία, κάτι που έχει ως αποτέλεσμα, να μην βρίσκεται σε λειτουργική κατάσταση κανένα τραίνο ΜΑΝ - 4, πλην ενός (οι κινητήρες του οποίου λειτουργούν, αλλά δεν έχει τροχούς) και να μην υπάρχει διαθέσιμος μηχανικός για να διορθώσει την βλάβη. Επίσης, από τα 10 διαθέσιμα ΜΑΝ-1, λειτουργούν μόνο τα πέντε, ένα εκ των οποίων με έναν και μόνο κινητήρα, ενώ από τα 12 Railbus, τα επτά είναι ακινητοποιημένα λόγω σοβαρών βλαβών, με τρία εξ αυτών να έχουν τεθεί εκτός δύναμης και άλλα να έχουν σοβαρές ελλείψεις.
Τα πέντε εν λειτουργία πανάκριβα railbus, που εξυπηρετούν το δρομολόγιο Πάτρας – Πύργου και την επιτυχημένη τοπική γραμμή Πατρών – Ρίου, άρχισαν να εμφανίζουν βλάβες, όμως οι λίγοι υπάλληλοι που απέμειναν στον σιδηρόδρομο δεν διαθέτουν την απαραίτητη τεχνογνωσία για να τα συντηρήσουν, με ότι αυτό συνεπάγεται για την ομαλότητα των δρομολογίων. Επίσης, δύο εκ των τεσσάρων ALCO λειτουργούν μετά βίας.
Όπως σημειώνουν πηγές του σιδηροδρόμου, στο Μηχανοστάσιο επικρατεί το αδιαχώρητο, καθώς έχει συγκεντρωθεί όλο το τροχαίο υλικό προς αποθήκευση, με αποτέλεσμα να είναι ελεύθερη μόλις μία γραμμή, στην οποία διανυκτερεύουν τα 3 ΜΑΝ-1 που κυκλοφορούν ακόμη στο δίκτυο. Άνθρωποι που γνωρίζουν την κατάσταση μιλούν για ένα θέματα «πραγματικά ανατριχιαστικό», περιγράφουν εικόνες «εγκατάλειψης και μαρασμού» και στοιχηματίζουν ότι σε ένα μήνα «δεν θα έχει μείνει τίποτα όρθιο».
Σιδηροδρομικοί επισημαίνουν ότι η λειψανδρία που προκαλείται από τις μαζικές μετατάξεις, θα στερήσει από τον σιδηρόδρομο πεπειραμένο προσωπικό, με αποτέλεσμα, όπως εκτιμούν, τα railbus που εκτελούν τα εναπομείναντα δρομολόγια, να τεθούν σύντομα εκτός λειτουργίας, λόγω έλλειψης συντήρησης.
Οπότε μάλλον ακούγεται ειρωνικά η χθεσινή ανακοίνωση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ ότι «από τη Δευτέρα 24.01.2011 και μέχρι νεωτέρας, αναστέλλεται η κυκλοφορία των δρομολογίων 1350, 1351, 1352, 1353 μεταξύ Πύργου – Καλαμάτας – Πύργου».