22-07-2012, 12:54 PM
Μέχρι τον προσεχή Σεπτέμβριο, σύμφωνα με όλες τις ενδείξεις και τις πληροφορίες, όλα θα αλλάξουν στην ελληνική ακτοπλοΐα. Στο παρασκήνιο εξελίσσεται συζήτηση για τη δημιουργία ενός ακτοπλοϊκού σχήματος, το οποίο θα εξυπηρετεί τις βασικές γραμμές των εσωτερικών ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών και θα είναι βιώσιμο. Το σενάριο αυτό θέλει τη συγχώνευση της Attica Group με την Hellenic Seaways ή της ΑΝΕΚ με την Hellenic Seaways, προκειμένου να μπορέσουν να ενοποιήσουν τις δυνάμεις τους και να διαχειριστούν κάτω από νέα δεδομένα τον στόλο τους. Σε ένα τέτοιο εγχείρημα απαιτείται η έγκριση της Επιτροπής Ανταγωνισμού, η οποία καλείται να αποφασίσει για το αν θα υπάρχει μία μεγάλη και υγιής εταιρείας ή θα έχει χρεοκοπημένες ακτοπλοϊκές εταιρείες.
Η δημιουργία ενός μεγάλου ακτοπλοϊκού σχήματος σίγουρα θα έχει αρνητικές επιπτώσεις και στις μικρότερες εταιρείες που διαθέτουν υπερήλικα πλοία. Παράλληλα και οι κάτοικοι των νησιών αναγκαστικά θα μάθουν να ζουν με λιγότερα πλοία, με σαφώς περιορισμένα δρομολόγια και βέβαια ορισμένα από τα νησιά δεν θα έχουν απευθείας σύνδεση με τον Πειραιά, αλλά με το κοντινότερο μεγαλύτερο νησί.
Αιφνιδιασμός Γκριμαλντι
Οι αποφάσεις του ιταλικού ομίλου Γκριμάλντι να αποχωρήσει από τη Βενετία και να πωλήσει δύο πλοία των Μινωικών Γραμμών άνοιξαν τον ασκό του Αιόλου. Ο πιο αδύνατος κρίκος στις αναταράξεις που προκαλεί ο όμιλος Γκριμάλντι είναι η Ναυτιλιακή Εταιρεία Λέσβου, η οποία διαχειρίζεται μεγάλης ηλικίας πλοία και τα ταχύπλοα που διαθέτει είναι παροπλισμένα.
Αναμφισβήτητα, η ακτοπλοΐα βρίσκεται σε μία κρίσιμη καμπή. Από τη μια βλέπουμε και χαιρόμαστε γι' αυτό τον εκσυγχρονισμό του στόλου, από την άλλη παρατηρούμε με μεγάλη προσοχή όλα τα δεδομένα που επηρεάζουν τη βιωσιμότητα του κλάδου. Αναφέρθηκαν ορισμένα από αυτά, η έκθεση στις διεθνείς τιμές καυσίμων, ορισμένες δυσλειτουργίες στο σύστημα λιμενικών υποδομών της χώρας αλλά κι άλλα ζητήματα, τα οποία ευθέως συνδέονται με την οικονομική ύφεση και τη μείωση της ζήτησης.
Η πώληση δύο «ναυαρχίδων» του ελληνικού ακτοπλοϊκού στόλου, του «Ολύμπια Παλλάς» και του «Ευρώπη Παλλάς» των Μινωικών Γραμμών, η κατάργηση των δρομολογίων από τη Βενετία και ο περιορισμός των δρομολογίων από την Αγκόνα με εντολή του πανίσχυρου Ναπολιτάνου εφοπλιστή κ. Εμανουέλε Γκριμάλντι «βάζει φωτιά στο Αιγαίο». Σε πρώτη φάση τα «απόνερα» αυτής της απόφασης έφεραν αναστάτωση στα τουριστικά γραφεία της Ευρώπης, τα οποία είχαν πωλήσει πάνω από 80.000 εισιτήρια για την Ελλάδα μέσω Βενετίας, ενώ μεγάλος αριθμός επιβατών είχε εξασφαλίσει εισιτήρια για να ταξιδέψουν από την Ηγουμενίτσα και την Πάτρα για τη Βενετία. Τώρα, όλοι αυτοί υποχρεούνται να αλλάξουν τα ταξιδιωτικά τους πλάνα και να προγραμματίσουν τη μετάβασή τους μέσω Αγκόνα.
Ο αιφνιδιασμός του κ. Εμανουέλε Γκριμάλντι, ο οποίος κατόρθωσε και πήρε μέσω επιθετικής εξαγοράς την πλειοψηφία των μετοχών των Μινωικών Γραμμών, δεν αποκλείεται να έχει και συνέχεια. Εικάζεται ότι θα προβεί στην πώληση και των δύο εναπομεινάντων πλοίων του «Κνωσός Παλλάς» και του «Φαιστός Παλλάς» που εξυπηρετούν σήμερα με υψηλές υπηρεσίες και ποιότητα τη γραμμή Πειραιάς - Ηράκλειο.
Η Hellenic Seaways
Οι κινήσεις του Ναπολιτάνου εφοπλιστή ίσως να συνδέεται και με τη συνέλευση της Hellenic Seaways, η οποία έχει προγραμματισθεί για την προσεχή Τετάρτη 25 Ιουλίου. Είναι γνωστό ότι ο Γκριμάλντι μέσω των Μινωικών Γραμμών διαθέτει το 33,34% των μετοχών της HSW για την οποία επιδιώκει να συρρικνώσει και πιέζει να μειώσει τον αριθμό των πλοίων της και των υπαλλήλων της. Το επιχειρηματικό σχέδιο του Γκριμάλντι, σύμφωνα με πληροφορίες, είναι να πιέσει ποικιλότροπα τις ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες, ΑΝΕΚ και Superfast, να αποχωρήσουν από τις γραμμές της Ιταλίας και σε αντάλλαγμα θα δώσει τα δύο πλοία των Μινωικών Γραμμών που είναι δρομολογημένα στο Ηράκλειο και τις μετοχές που ελέγχει στην HSW.
Πάντως, από τις κινήσεις του Γκριμάλντι δημιουργείται πρόβλημα και στο ναυτεργατικό δυναμικό, δεδομένου ότι από την πώληση των δύο πλοίων έχασαν τη δουλειά τους πάνω από 200 Έλληνες ναυτικοί. Στις προθέσεις του Ιταλού φαίνεται ότι είναι και το κλείσιμο των κεντρικών γραφείων των Μινωικών Γραμμών, που σημαίνει ότι ένας μεγάλος αριθμός διοικητικών υπαλλήλων θα βρεθεί στον δρόμο.
Ζημιές
Οι δραματικές εξελίξεις στον χώρο της ακτοπλοΐας έχουν άμεση σχέση με τις συσσωρευμένες ζημίες των τελευταίων τριών ετών. Μόνο οι ζημίες το προηγούμενο έτος ξεπερνούν για τις μεγαλύτερες πέντε ακτοπλοϊκές εταιρείες τα 240 εκατ. ευρώ. Οι ζημίες οφείλονται κυρίως στη μεγάλη αύξηση της τιμής των καυσίμων. Αρκεί να αναφέρουμε ότι το 2009, ο τόνος στο φιούελ για τα συμβατικά πλοία ήταν στα 294 ευρώ και τώρα διαμορφώθηκε στα 598 ευρώ. Ταυτόχρονα τα καύσιμα για τα ταχύπλοα πλοία, ενώ το 2009 ο τόνος είχε 409 ευρώ, σήμερα διαμορφώθηκε στα 788 ευρώ. Όλα αυτά συμβαίνουν όταν η επιβατική κίνηση εφέτος είναι μειωμένη κατά 25%. Συμπέρασμα: Έρχονται δύσκολες ημέρες για τα νησιά, τους κατοίκους τους και βεβαίως για τους Έλληνες ναυτικούς και την εθνική οικονομία...
Αντιδράσεις για τις εξελίξεις στην Αδριατική
Η είσοδος του Ναπολιτάνου εφοπλιστή Γκριμάλντι στην ελληνική ακτοπλοΐα χαιρετήθηκε στην αρχή από ναυτιλιακούς παράγοντες ως επιχειρηματική κίνηση που θα αναβαθμίσει τις εσωτερικές ακτοπλοϊκές γραμμές. Όμως, η εξέλιξη των δραστηριοτήτων του στην Ελλάδα είχαν ως στόχο την αποχώρηση των ελληνικών εταιρειών από την Αδριατική και τη μονοπώληση του από τον όμιλο Γκριμάλντι των γραμμών που συνδέουν την Ελλάδα με την Ιταλία.
Για τις εξελίξεις αυτές αντέδρασε ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖ♠Α κ. Θοδωρής Δρίτσας, ο οποίος χαρακτηρίζει «αυθαίρετη τη διακοπή δρομολογίου πλοίου στη γραμμή Βενετία-Ηγουμενίτσα-Πάτρα» και επεσήμανε ότι η ξαφνική διακοπή δρομολογίου πλοίου στη γραμμή Βενετία - Ηγουμενίτσα - Πάτρα, αποτελεί ένα ακόμα κρούσμα αυθαιρεσίας των ακτοπλοϊκών εταιρειών, που κατά τη διάρκεια της θερινής περιόδου επιφέρουν σημαντικό πλήγμα στον ελληνικό τουρισμό και επισημαίνει ότι η διακοπή του δρομολογίου του πλοίου «Europa Palace» των Μινωικών Γραμμών έρχεται να προστεθεί στην «απόσυρση» δύο ακόμα πλοίων της ίδιας πλοιοκτησίας από τη γραμμή Ελλάδα - Ιταλία.
Η δημιουργία ενός μεγάλου ακτοπλοϊκού σχήματος σίγουρα θα έχει αρνητικές επιπτώσεις και στις μικρότερες εταιρείες που διαθέτουν υπερήλικα πλοία. Παράλληλα και οι κάτοικοι των νησιών αναγκαστικά θα μάθουν να ζουν με λιγότερα πλοία, με σαφώς περιορισμένα δρομολόγια και βέβαια ορισμένα από τα νησιά δεν θα έχουν απευθείας σύνδεση με τον Πειραιά, αλλά με το κοντινότερο μεγαλύτερο νησί.
Αιφνιδιασμός Γκριμαλντι
Οι αποφάσεις του ιταλικού ομίλου Γκριμάλντι να αποχωρήσει από τη Βενετία και να πωλήσει δύο πλοία των Μινωικών Γραμμών άνοιξαν τον ασκό του Αιόλου. Ο πιο αδύνατος κρίκος στις αναταράξεις που προκαλεί ο όμιλος Γκριμάλντι είναι η Ναυτιλιακή Εταιρεία Λέσβου, η οποία διαχειρίζεται μεγάλης ηλικίας πλοία και τα ταχύπλοα που διαθέτει είναι παροπλισμένα.
Αναμφισβήτητα, η ακτοπλοΐα βρίσκεται σε μία κρίσιμη καμπή. Από τη μια βλέπουμε και χαιρόμαστε γι' αυτό τον εκσυγχρονισμό του στόλου, από την άλλη παρατηρούμε με μεγάλη προσοχή όλα τα δεδομένα που επηρεάζουν τη βιωσιμότητα του κλάδου. Αναφέρθηκαν ορισμένα από αυτά, η έκθεση στις διεθνείς τιμές καυσίμων, ορισμένες δυσλειτουργίες στο σύστημα λιμενικών υποδομών της χώρας αλλά κι άλλα ζητήματα, τα οποία ευθέως συνδέονται με την οικονομική ύφεση και τη μείωση της ζήτησης.
Η πώληση δύο «ναυαρχίδων» του ελληνικού ακτοπλοϊκού στόλου, του «Ολύμπια Παλλάς» και του «Ευρώπη Παλλάς» των Μινωικών Γραμμών, η κατάργηση των δρομολογίων από τη Βενετία και ο περιορισμός των δρομολογίων από την Αγκόνα με εντολή του πανίσχυρου Ναπολιτάνου εφοπλιστή κ. Εμανουέλε Γκριμάλντι «βάζει φωτιά στο Αιγαίο». Σε πρώτη φάση τα «απόνερα» αυτής της απόφασης έφεραν αναστάτωση στα τουριστικά γραφεία της Ευρώπης, τα οποία είχαν πωλήσει πάνω από 80.000 εισιτήρια για την Ελλάδα μέσω Βενετίας, ενώ μεγάλος αριθμός επιβατών είχε εξασφαλίσει εισιτήρια για να ταξιδέψουν από την Ηγουμενίτσα και την Πάτρα για τη Βενετία. Τώρα, όλοι αυτοί υποχρεούνται να αλλάξουν τα ταξιδιωτικά τους πλάνα και να προγραμματίσουν τη μετάβασή τους μέσω Αγκόνα.
Ο αιφνιδιασμός του κ. Εμανουέλε Γκριμάλντι, ο οποίος κατόρθωσε και πήρε μέσω επιθετικής εξαγοράς την πλειοψηφία των μετοχών των Μινωικών Γραμμών, δεν αποκλείεται να έχει και συνέχεια. Εικάζεται ότι θα προβεί στην πώληση και των δύο εναπομεινάντων πλοίων του «Κνωσός Παλλάς» και του «Φαιστός Παλλάς» που εξυπηρετούν σήμερα με υψηλές υπηρεσίες και ποιότητα τη γραμμή Πειραιάς - Ηράκλειο.
Η Hellenic Seaways
Οι κινήσεις του Ναπολιτάνου εφοπλιστή ίσως να συνδέεται και με τη συνέλευση της Hellenic Seaways, η οποία έχει προγραμματισθεί για την προσεχή Τετάρτη 25 Ιουλίου. Είναι γνωστό ότι ο Γκριμάλντι μέσω των Μινωικών Γραμμών διαθέτει το 33,34% των μετοχών της HSW για την οποία επιδιώκει να συρρικνώσει και πιέζει να μειώσει τον αριθμό των πλοίων της και των υπαλλήλων της. Το επιχειρηματικό σχέδιο του Γκριμάλντι, σύμφωνα με πληροφορίες, είναι να πιέσει ποικιλότροπα τις ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες, ΑΝΕΚ και Superfast, να αποχωρήσουν από τις γραμμές της Ιταλίας και σε αντάλλαγμα θα δώσει τα δύο πλοία των Μινωικών Γραμμών που είναι δρομολογημένα στο Ηράκλειο και τις μετοχές που ελέγχει στην HSW.
Πάντως, από τις κινήσεις του Γκριμάλντι δημιουργείται πρόβλημα και στο ναυτεργατικό δυναμικό, δεδομένου ότι από την πώληση των δύο πλοίων έχασαν τη δουλειά τους πάνω από 200 Έλληνες ναυτικοί. Στις προθέσεις του Ιταλού φαίνεται ότι είναι και το κλείσιμο των κεντρικών γραφείων των Μινωικών Γραμμών, που σημαίνει ότι ένας μεγάλος αριθμός διοικητικών υπαλλήλων θα βρεθεί στον δρόμο.
Ζημιές
Οι δραματικές εξελίξεις στον χώρο της ακτοπλοΐας έχουν άμεση σχέση με τις συσσωρευμένες ζημίες των τελευταίων τριών ετών. Μόνο οι ζημίες το προηγούμενο έτος ξεπερνούν για τις μεγαλύτερες πέντε ακτοπλοϊκές εταιρείες τα 240 εκατ. ευρώ. Οι ζημίες οφείλονται κυρίως στη μεγάλη αύξηση της τιμής των καυσίμων. Αρκεί να αναφέρουμε ότι το 2009, ο τόνος στο φιούελ για τα συμβατικά πλοία ήταν στα 294 ευρώ και τώρα διαμορφώθηκε στα 598 ευρώ. Ταυτόχρονα τα καύσιμα για τα ταχύπλοα πλοία, ενώ το 2009 ο τόνος είχε 409 ευρώ, σήμερα διαμορφώθηκε στα 788 ευρώ. Όλα αυτά συμβαίνουν όταν η επιβατική κίνηση εφέτος είναι μειωμένη κατά 25%. Συμπέρασμα: Έρχονται δύσκολες ημέρες για τα νησιά, τους κατοίκους τους και βεβαίως για τους Έλληνες ναυτικούς και την εθνική οικονομία...
Αντιδράσεις για τις εξελίξεις στην Αδριατική
Η είσοδος του Ναπολιτάνου εφοπλιστή Γκριμάλντι στην ελληνική ακτοπλοΐα χαιρετήθηκε στην αρχή από ναυτιλιακούς παράγοντες ως επιχειρηματική κίνηση που θα αναβαθμίσει τις εσωτερικές ακτοπλοϊκές γραμμές. Όμως, η εξέλιξη των δραστηριοτήτων του στην Ελλάδα είχαν ως στόχο την αποχώρηση των ελληνικών εταιρειών από την Αδριατική και τη μονοπώληση του από τον όμιλο Γκριμάλντι των γραμμών που συνδέουν την Ελλάδα με την Ιταλία.
Για τις εξελίξεις αυτές αντέδρασε ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖ♠Α κ. Θοδωρής Δρίτσας, ο οποίος χαρακτηρίζει «αυθαίρετη τη διακοπή δρομολογίου πλοίου στη γραμμή Βενετία-Ηγουμενίτσα-Πάτρα» και επεσήμανε ότι η ξαφνική διακοπή δρομολογίου πλοίου στη γραμμή Βενετία - Ηγουμενίτσα - Πάτρα, αποτελεί ένα ακόμα κρούσμα αυθαιρεσίας των ακτοπλοϊκών εταιρειών, που κατά τη διάρκεια της θερινής περιόδου επιφέρουν σημαντικό πλήγμα στον ελληνικό τουρισμό και επισημαίνει ότι η διακοπή του δρομολογίου του πλοίου «Europa Palace» των Μινωικών Γραμμών έρχεται να προστεθεί στην «απόσυρση» δύο ακόμα πλοίων της ίδιας πλοιοκτησίας από τη γραμμή Ελλάδα - Ιταλία.