23-05-2012, 01:38 PM
Σημαντικές μειώσεις εσόδων καταγράφουν το πρώτο τετράμηνο του έτους οι αστικές συγκοινωνίες οι οποίες φαίνεται να πλήττονται από τη λαθρεπιβίβαση αλλά και τη μείωση της επιβατικής κίνησης.
Στη ΣΤΑΣΥ (Τραμ. Μετρό, Ηλεκτρικός) το πρώτο τετράμηνο η μείωση εσόδων έφτασε το 5% ενώ στην ΟΣΥ (λεωφορεία και τρόλεϊ) το 10%!!!
Την ίδια στιγμή στον … «πάγο» για τουλάχιστον ένα χρόνο ακόμη μπαίνει το «ηλεκτρονικό εισιτήριο» του ΟΑΣΑ ο διαγωνισμός για το όποιο δεν έχει ολοκληρωθεί ενώ οι λαθρεπιβάτες στα μέσα μαζικής μεταφοράς φαίνεται να αυξάνονται καθημερινά. Το φαινόμενο αναμένεται να πάρει ακόμα μεγαλύτερες διαστάσεις καθώς από τον επόμενο χρόνο αναμένονται μεγάλες αυξήσεις στα εισιτήρια των αστικών συγκοινωνιών.
Αν και το σύστημα θα έπρεπε να τεθεί σε λειτουργία μέσα στο 2012 προκειμένου να εξαλείψει τη λαθρεπιβίβαση στα μέσα σταθερής τροχιάς, ωστόσο φαίνεται πως παίρνει παράταση ενός τουλάχιστον έτους. Την ίδια στιγμή οι ελεγκτές στα μέσα έχουν μειωθεί σημαντικά με αποτέλεσμα να παρατηρούνται μεγάλες απώλειες εσόδων από τους επιβάτες που κυκλοφορούν χωρίς εισιτήριο.
Δεν είναι τυχαίο ότι σύμφωνα με τα στοιχεία του ΟΑΣΑ το ετήσιο κόστος της λαθρεπιβιβασης ξεπερνά τα 60 εκατ, ευρώ ενώ περίπου 120 εκατ. επιβάτες «ταξιδεύουν» χωρίς εισιτήριο.
Το σώμα των Ελεγκτών που είχε συσταθεί δεν λειτουργεί πλέον και ο έλεγχος εισιτηρίων γίνεται εθελοντικά από τους εργαζόμενους. Ωστόσο σύμφωνα με το νόμο περί εξυγίανσης των αστικών συγκοινωνιών οι μισθοί των εργαζομένων δεν μπορούν να αυξάνονται από υπερωριακή απασχόληση με αποτέλεσμα οι έλεγχοι να φθίνουν καθημερινά και τα οφέλη από πρόστιμα σχεδόν να μηδενίζονται.
Ο διαγωνισμός για το «έξυπνο εισιτήριο» βρίσκεται εδώ και μήνες στη δεύτερη φάση χωρίς ωστόσο να υπάρχει εξέλιξη.
Το έργο, προϋπολογισμού σχεδόν 100 εκατ. ευρώ, περιλαμβάνει εκτός από το σύστημα «έξυπνο εισιτήριο» και την τοποθέτηση σταθερών κατασκευών με μπάρες σε όλους τους σταθμούς μετρό, ηλεκτρικού και προαστιακού, που θα απαγορεύουν την είσοδο στους επίδοξους λαθρεπιβάτες. Το έργο θα γίνει μέσω ΣΔΙΤ και η εγκατάστασή του θα ξεκινήσει από τα μέσα σταθερής τροχιάς.
Πρόκειται για ένα από τα μεγαλύτερα έργα που έχουν προγραμματίσατε στις αστικές συγκοινωνίες καθώς ο ΟΑΣΑ θα είναι σε θέση να ελέγχει πλήρως το σύστημα πωλήσεων και ακυρώσεων εισιτηρίων, ενώ η κατανομή των εσόδων στους φορείς συγκοινωνιακού έργου θα γίνεται πλέον με βάση το πραγματικό συγκοινωνιακό έργο που παρείχαν.
Στο πλαίσιο του έργου, ο ιδιώτης ανάδοχος θα αναλάβει τη χρηματοδότηση, μελέτη, κατασκευή, συντήρηση, λειτουργική υποστήριξη και τεχνική διαχείριση του έργου για 12 έτη, ενώ θα αποπληρώνεται βάσει μηχανισμού πληρωμών κατά την περίοδο λειτουργίας του, ο οποίος αξιολογεί την ποιότητα των προσφερόμενων υπηρεσιών.
Εκτιμάται ότι η εισιτηριοδιαφυγή είναι υψηλότερη στα επίγεια μέσα (στα λεωφορεία αγγίζει ακόμη και το 40%), ενώ τα διαφυγόντα κέρδη από τη συνολική λαθρεπιβίβαση ξεπερνούν τα 50 εκατ. ευρώ ετησίως.
ΑΥΞΗΣΕΙΣ
Την αύξηση των εισιτηρίων σε αστικές συγκοινωνίες και ΟΣΕ κατά 25%, από το πρώτο τρίμηνο του 2013 προβλέπει το μνημόνιο.
Η προηγούμενη ηγεσία του υπουργείου είχε τονίσει ότι καταβάλλεται προσπάθεια τα εισιτήρια να μην αυξηθούν απευθείας κατά 25% αλλά σταδιακά σε δυο η ακόμα και τρεις δόσεις.
Το αργότερο έως τον ερχόμενο Μάρτιο αναμένεται να ισχύσουν οι εξής αυξήσεις.
- Η τιμή του ενιαίου εισιτηρίου για όλα τα μέσα που στοιχίζει σήμερα 1,40 ευρώ και έχει διάρκεια 90 λεπτών θα φτάσει το 1,75 ευρώ.
- Το αντίστοιχο εισιτήριο για λεωφορεία, τρόλεϊ ή τραμ θα φτάσει το 1,50 ευρώ από 1,20 ευρώ που είναι σήμερα.
- Αντίστοιχες αυξήσεις αναμένεται να επιβληθούν και στα μειωμένα εισιτήρια, τα οποία πρόκειται να διαμορφωθούν στα 0,90 ευρώ και 0,75 ευρώ αντίστοιχα.
Αξιοσημείωτο είναι ωστόσο ότι η διοίκηση της ΟΣΥ έχει καταθέσει τον προϋπολογισμό του 2012, στην γενική γραμματεία ΔΕΚΟ όπως και προβολή αποτελεσμάτων μέχρι το 2015 χωρίς να περιλαμβάνεται πρόβλεψη για τις αυξήσεις κατά 25%.
Πάρα το γεγονός ότι η επιβατική κίνηση παρουσιάζεται μειωμένη σε σχέση με πέρυσι ωστόσο λόγω των περικοπών στις αποδοχές των εργαζομένων αλλά και της μείωσης του έργου των λεωφορείων οι εταιρείες παρουσιάζουν μείωση λειτουργικών εξόδων κατά 23%.
Ιδιαίτερα θετική πορεία παρουσιάζει η ΣΤΑΣΥ (Σταθερές Συγκοινωνίες) με στελέχη του ΟΑΣΑ να τονίζουν ότι τα ελλείμματα που θα εμφανίσει η ΟΣΥ (Οδικές Συγκοινωνίες) υπερκαλύπτονται από το πλεόνασμα της ΣΤΑΣΥ.
Μάλιστα στο τετράμηνο ο Όμιλος παρουσιάζει πλεόνασμα 500.000 ευρώ.
Στη ΣΤΑΣΥ (Τραμ. Μετρό, Ηλεκτρικός) το πρώτο τετράμηνο η μείωση εσόδων έφτασε το 5% ενώ στην ΟΣΥ (λεωφορεία και τρόλεϊ) το 10%!!!
Την ίδια στιγμή στον … «πάγο» για τουλάχιστον ένα χρόνο ακόμη μπαίνει το «ηλεκτρονικό εισιτήριο» του ΟΑΣΑ ο διαγωνισμός για το όποιο δεν έχει ολοκληρωθεί ενώ οι λαθρεπιβάτες στα μέσα μαζικής μεταφοράς φαίνεται να αυξάνονται καθημερινά. Το φαινόμενο αναμένεται να πάρει ακόμα μεγαλύτερες διαστάσεις καθώς από τον επόμενο χρόνο αναμένονται μεγάλες αυξήσεις στα εισιτήρια των αστικών συγκοινωνιών.
Αν και το σύστημα θα έπρεπε να τεθεί σε λειτουργία μέσα στο 2012 προκειμένου να εξαλείψει τη λαθρεπιβίβαση στα μέσα σταθερής τροχιάς, ωστόσο φαίνεται πως παίρνει παράταση ενός τουλάχιστον έτους. Την ίδια στιγμή οι ελεγκτές στα μέσα έχουν μειωθεί σημαντικά με αποτέλεσμα να παρατηρούνται μεγάλες απώλειες εσόδων από τους επιβάτες που κυκλοφορούν χωρίς εισιτήριο.
Δεν είναι τυχαίο ότι σύμφωνα με τα στοιχεία του ΟΑΣΑ το ετήσιο κόστος της λαθρεπιβιβασης ξεπερνά τα 60 εκατ, ευρώ ενώ περίπου 120 εκατ. επιβάτες «ταξιδεύουν» χωρίς εισιτήριο.
Το σώμα των Ελεγκτών που είχε συσταθεί δεν λειτουργεί πλέον και ο έλεγχος εισιτηρίων γίνεται εθελοντικά από τους εργαζόμενους. Ωστόσο σύμφωνα με το νόμο περί εξυγίανσης των αστικών συγκοινωνιών οι μισθοί των εργαζομένων δεν μπορούν να αυξάνονται από υπερωριακή απασχόληση με αποτέλεσμα οι έλεγχοι να φθίνουν καθημερινά και τα οφέλη από πρόστιμα σχεδόν να μηδενίζονται.
Ο διαγωνισμός για το «έξυπνο εισιτήριο» βρίσκεται εδώ και μήνες στη δεύτερη φάση χωρίς ωστόσο να υπάρχει εξέλιξη.
Το έργο, προϋπολογισμού σχεδόν 100 εκατ. ευρώ, περιλαμβάνει εκτός από το σύστημα «έξυπνο εισιτήριο» και την τοποθέτηση σταθερών κατασκευών με μπάρες σε όλους τους σταθμούς μετρό, ηλεκτρικού και προαστιακού, που θα απαγορεύουν την είσοδο στους επίδοξους λαθρεπιβάτες. Το έργο θα γίνει μέσω ΣΔΙΤ και η εγκατάστασή του θα ξεκινήσει από τα μέσα σταθερής τροχιάς.
Πρόκειται για ένα από τα μεγαλύτερα έργα που έχουν προγραμματίσατε στις αστικές συγκοινωνίες καθώς ο ΟΑΣΑ θα είναι σε θέση να ελέγχει πλήρως το σύστημα πωλήσεων και ακυρώσεων εισιτηρίων, ενώ η κατανομή των εσόδων στους φορείς συγκοινωνιακού έργου θα γίνεται πλέον με βάση το πραγματικό συγκοινωνιακό έργο που παρείχαν.
Στο πλαίσιο του έργου, ο ιδιώτης ανάδοχος θα αναλάβει τη χρηματοδότηση, μελέτη, κατασκευή, συντήρηση, λειτουργική υποστήριξη και τεχνική διαχείριση του έργου για 12 έτη, ενώ θα αποπληρώνεται βάσει μηχανισμού πληρωμών κατά την περίοδο λειτουργίας του, ο οποίος αξιολογεί την ποιότητα των προσφερόμενων υπηρεσιών.
Εκτιμάται ότι η εισιτηριοδιαφυγή είναι υψηλότερη στα επίγεια μέσα (στα λεωφορεία αγγίζει ακόμη και το 40%), ενώ τα διαφυγόντα κέρδη από τη συνολική λαθρεπιβίβαση ξεπερνούν τα 50 εκατ. ευρώ ετησίως.
ΑΥΞΗΣΕΙΣ
Την αύξηση των εισιτηρίων σε αστικές συγκοινωνίες και ΟΣΕ κατά 25%, από το πρώτο τρίμηνο του 2013 προβλέπει το μνημόνιο.
Η προηγούμενη ηγεσία του υπουργείου είχε τονίσει ότι καταβάλλεται προσπάθεια τα εισιτήρια να μην αυξηθούν απευθείας κατά 25% αλλά σταδιακά σε δυο η ακόμα και τρεις δόσεις.
Το αργότερο έως τον ερχόμενο Μάρτιο αναμένεται να ισχύσουν οι εξής αυξήσεις.
- Η τιμή του ενιαίου εισιτηρίου για όλα τα μέσα που στοιχίζει σήμερα 1,40 ευρώ και έχει διάρκεια 90 λεπτών θα φτάσει το 1,75 ευρώ.
- Το αντίστοιχο εισιτήριο για λεωφορεία, τρόλεϊ ή τραμ θα φτάσει το 1,50 ευρώ από 1,20 ευρώ που είναι σήμερα.
- Αντίστοιχες αυξήσεις αναμένεται να επιβληθούν και στα μειωμένα εισιτήρια, τα οποία πρόκειται να διαμορφωθούν στα 0,90 ευρώ και 0,75 ευρώ αντίστοιχα.
Αξιοσημείωτο είναι ωστόσο ότι η διοίκηση της ΟΣΥ έχει καταθέσει τον προϋπολογισμό του 2012, στην γενική γραμματεία ΔΕΚΟ όπως και προβολή αποτελεσμάτων μέχρι το 2015 χωρίς να περιλαμβάνεται πρόβλεψη για τις αυξήσεις κατά 25%.
Πάρα το γεγονός ότι η επιβατική κίνηση παρουσιάζεται μειωμένη σε σχέση με πέρυσι ωστόσο λόγω των περικοπών στις αποδοχές των εργαζομένων αλλά και της μείωσης του έργου των λεωφορείων οι εταιρείες παρουσιάζουν μείωση λειτουργικών εξόδων κατά 23%.
Ιδιαίτερα θετική πορεία παρουσιάζει η ΣΤΑΣΥ (Σταθερές Συγκοινωνίες) με στελέχη του ΟΑΣΑ να τονίζουν ότι τα ελλείμματα που θα εμφανίσει η ΟΣΥ (Οδικές Συγκοινωνίες) υπερκαλύπτονται από το πλεόνασμα της ΣΤΑΣΥ.
Μάλιστα στο τετράμηνο ο Όμιλος παρουσιάζει πλεόνασμα 500.000 ευρώ.