ΡΕΠΟΡΤΑΖ: Νίκη Παπανικολάου
Αποκρατικοποιήσεις και ολοκλήρωση των μεταρρυθμίσεων «εδώ και τώρα» προβλέπει το δεύτερο μνημόνιο για τις μεταφορικές ΔΕΚΟ, τα αεροδρόμια, τα ΚΤΕΛ, τα ταχυδρομεία.
Εντός του 2012, η κυβέρνηση θα πρέπει να έχει ολοκληρώσει το σύνολο των διαρθρωτικών αλλαγών που απαιτούνται, προκειμένου να τεθεί προς πώληση η ΤραινΟΣΕ, να ιδιωτικοποιηθούν τα περιφερειακά αεροδρόμια, να απελευθερωθεί η αγορά των ΚΤΕΛ, να δρομολογηθεί η επέκταση σύμβασης του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών αλλά και η πώληση ποσοστού των ΕΛΤΑ.
Παράλληλα, στο μνημόνιο αναφέρεται ξεκάθαρα ότι το αργότερο έως τον Μάρτιο θα πρέπει να λειτουργεί σε απελευθερωμένο καθεστώς η αγορά των ταξί, όπως και να ρυθμιστούν οι εκκρεμότητες, που θα επιτρέπουν την έκδοση νέων αδειών φορτηγών και βυτιοφόρων ΔΧ, προκειμένου να λειτουργήσει ο νόμος για την απελευθέρωση του κλάδου που ήδη ισχύει από τις αρχές του έτους.
Εκτός όμως από τις αποκρατικοποιήσεις, το μνημόνιο προβλέπει και σημαντικές αυξήσεις στις τιμές των εισιτηρίων σε όλα τα μέσα μαζικής μεταφοράς (μετρό, τραμ, ηλεκτρικός, λεωφορεία και τρόλεϊ) και στα τρένα, που θα πρέπει να εφαρμοστούν το πρώτο τρίμηνο του 2013. Η αύξηση θα είναι τουλάχιστον κατά 25% και θα οδηγήσει σε διαμόρφωση της τιμής του εισιτηρίου των 1,40 ευρώ που είναι σήμερα και ισχύει για όλα τα μέσα, σε 1,75 ευρώ και το αντίστοιχο εισιτήριο για λεωφορεία, τρόλεϊ, τραμ στο 1,50 ευρώ από 1,20 ευρώ που είναι σήμερα.
ΤΡΑΙΝΟΣΕ
Πριν τεθούν σε ισχύ οι αυξήσεις στα τιμολόγια του ΟΑΣΑ, του ΟΣΕ και της ΤραινΟΣΕ, θα πρέπει, στο μεσοδιάστημα, να αναθεωρηθούν τα επιχειρησιακά σχέδια των εταιρειών. Ειδικά για την ΤραινΟΣΕ, η αποκρατικοποίησή της επισπεύδεται, καθώς έχει αποφασιστεί για το γ' τρίμηνο του έτους, ενώ θα προηγηθεί η ολοκλήρωση της τρέχουσας αναδιάρθρωσης και το τελευταίο στάδιο της εκκαθάρισης κρατικών ενισχύσεων έως τον Ιούνιο.
Εν τω μεταξύ, όπως ορίζει το μνημόνιο, ανοίγει ο δρόμος στους ιδιώτες να εκτελούν σιδηροδρομικό έργο, πέραν της ΤραινΟΣΕ, χρησιμοποιώντας τη σιδηροδρομική υποδομή της χώρας. Ο ιδιώτης θα έχει τη δυνατότητα να εκτελεί εμπορευματικές ή επιβατικές μεταφορές σε όλο ή σε τμήμα του δικτύου του ΟΣΕ και να παρέχει υπηρεσίες έλξης σε οχήματα άλλων μεταφορέων ή σε πλήρεις συρμούς.
Υπεύθυνη για τη διαδικασία αδειοδότησης και τον μετέπειτα έλεγχο είναι η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων. Επίσης, οι επιβατικές σιδηροδρομικές μεταφορές θα ανατίθενται κατόπιν διαγωνισμών, ενώ οι συμβάσεις που συνάπτονται το 2014 ή αργότερα θα κατακυρώνονται γενικώς με ανοιχτό διαγωνισμό. Το τροχαίο υλικό που δεν χρησιμοποιεί η ΤραινΟΣΕ θα μεταβιβαστεί σε φορέα που θα το μισθώνει σε τιμές αγοράς και θα το διαθέτει κατόπιν διαγωνισμού.
ΚΤΕΛ
Εως τον Μάρτιο θα πρέπει το υπουργείο Μεταφορών να έχει έτοιμη τη μελέτη για τη λειτουργία των ΚΤΕΛ στη χώρα μας και τις δυνατότητες απελευθέρωσης της συγκεκριμένης αγοράς. Στη διαμόρφωση της τελικής πρότασης θα ληφθούν σοβαρά υπόψη και τα δεδομένα που ισχύουν σε πέντε χώρες της Ευρωπαϊκής Ενωσης. Συγκεκριμένα, πρόκειται να μελετηθούν και να αξιολογηθούν τα δεδομένα που ισχύουν στη λειτουργία της αγοράς των υπεραστικών επιβατικών μεταφορών στη Γαλλία, στη Γερμανία, στη Μ. Βρετανία, στην Αυστρία και τη Σουηδία, δηλαδή στις μεγαλύτερες χώρες της ΕΕ αλλά και σε κράτη που έχουν πληθυσμό παρόμοιο με αυτόν της χώρας μας.
ΤΑΞΙ - ΦΟΡΤΗΓΑ ΔΧ
Τις παρατηρήσεις της τρόικας επί του σχεδίου νόμου για την απελευθέρωση του κλάδου των ταξί περιμένει πλέον το υπουργείο Μεταφορών, προκειμένου να τεθεί προς ψήφιση στη Βουλή τον Μάρτιο, που είναι και το χρονοδιάγραμμα, το οποίο προβλέπεται στο μνημόνιο για την άρση των περιορισμών στην έκδοση των αδειών.
Το σχέδιο νόμου, που τυγχάνει της απόλυτης στήριξης των αυτοκινητιστών ταξί, προβλέπει μία σειρά από αλλαγές στο ισχύον καθεστώς, όπως, μεταξύ άλλων, την απελευθέρωση του αριθμού των αδειών όχι όμως και την έκδοση νεών αδειών σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη με βάση τα συγκοινωνιακά και περιβαλλοντικά κριτήρια που θα θέτει το νομοσχέδιο, τη μετατροπή της υφιστάμενης άδειας ταξί, σε άδεια για 7θέσιο ή 9θέσιο ταξί, ειδικής μεταφοράς, και την ελεύθερη πώληση της άδειας βάσει της ισχύουσας νομοθεσίας για τις εμπορικές επιχειρήσεις και με παρακράτηση 20%.
Για τα φορτηγά ΔΧ εκτός από την υπουργική απόφαση που ορίζει το κόστος έκδοσης των νέων οδικών μεταφορών, εκκρεμότητα παραμένει η έτερη υπουργική απόφαση, η οποία θα ρυθμίζει τις λεπτομέρειες για την οικονομική βιωσιμότητα των νεοεισερχόμενων στον κλάδο, καθώς και μία εφαρμοστική εγκύκλιος σχετικά με διαδικαστικά ζητήματα για την έκδοση των αδειών.
ΔΑΑ - ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΑ ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΑ
Στο τέταρτο τρίμηνο του έτους μεταφέρεται η πώληση του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών, ενώ η απόφαση για τις μετοχές μειοψηφίας θα ληφθεί πριν από τον διαγωνισμό έως τον Μάρτιο. Οσον αφορά στα περιφερειακά αεροδρόμια, πριν από μερικές ημέρες ορίστηκαν οι σύμβουλοι για την αποκρατικοποίησή τους, με στόχο να ιδιωτικοποιηθούν στο τέταρτο τρίμηνο του 2012.
Οι σύμβουλοι, που θα αναλάβουν να προσδιορίσουν τον τρόπο με τον οποίο θα συγχωνευτούν σε ομάδες οι αερολιμένες και θα είναι οικονομικά βιώσιμοι, είναι η κοινοπραξία των δικηγορικών εταιρειών Μαρία Ι. Γκολφινοπούλου - Κατερίνα Α. Χριστοδούλου - Κ. Καραγιάννης Δικηγορική Εταιρεία - Δρακόπουλος & Βασαλάκης Δικηγορική Εταιρία, για θέματα ελληνικού δικαίου, η δικηγορική εταιρεία NORTON ROSE LLP για θέματα αλλοδαπού και ευρωπαϊκού δικαίου και η κοινοπραξία των εταιρειών Lufthansa Consulting GmbH, Γραφείο Δοξιάδη Σύμβουλοι για Ανάπτυξη & Οικιστική ΑΕ και Alanna Consulting Group ως τεχνικός-κυκλοφοριακός σύμβουλος.
ΕΛΤΑ
Η πώληση μετοχών των ΕΛΤΑ, σύμφωνα με το μνημόνιο, θα γίνει στο β’ τρίμηνο του 2012, ενώ θα προηγηθεί η υιοθέτηση νόμου που θα προσδιορίζει τη δημόσια υπηρεσία (εντός του Φεβρουαρίου). Υπενθυμίζεται ότι από το 2013 απελευθερώνεται πλήρως η ταχυδρομική αγορά στην Ελλάδα, ενώ τα ΕΛΤΑ θα εξακολουθήσουν έως το τέλος του 2028 να είναι ο πάροχος καθολικής υπηρεσίας. Σύμβουλος για την ιδιωτικοποίηση των ΕΛΤΑ ορίστηκε η δικηγορική εταιρεία Γ. Καλλιμόπουλος - Κ. Λουκόπουλος - Α. Χιωτέλης Δικηγορική Εταιρεία (KLC Δικηγορική Εταιρεία).
Αποκρατικοποιήσεις και ολοκλήρωση των μεταρρυθμίσεων «εδώ και τώρα» προβλέπει το δεύτερο μνημόνιο για τις μεταφορικές ΔΕΚΟ, τα αεροδρόμια, τα ΚΤΕΛ, τα ταχυδρομεία.
Εντός του 2012, η κυβέρνηση θα πρέπει να έχει ολοκληρώσει το σύνολο των διαρθρωτικών αλλαγών που απαιτούνται, προκειμένου να τεθεί προς πώληση η ΤραινΟΣΕ, να ιδιωτικοποιηθούν τα περιφερειακά αεροδρόμια, να απελευθερωθεί η αγορά των ΚΤΕΛ, να δρομολογηθεί η επέκταση σύμβασης του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών αλλά και η πώληση ποσοστού των ΕΛΤΑ.
Παράλληλα, στο μνημόνιο αναφέρεται ξεκάθαρα ότι το αργότερο έως τον Μάρτιο θα πρέπει να λειτουργεί σε απελευθερωμένο καθεστώς η αγορά των ταξί, όπως και να ρυθμιστούν οι εκκρεμότητες, που θα επιτρέπουν την έκδοση νέων αδειών φορτηγών και βυτιοφόρων ΔΧ, προκειμένου να λειτουργήσει ο νόμος για την απελευθέρωση του κλάδου που ήδη ισχύει από τις αρχές του έτους.
Εκτός όμως από τις αποκρατικοποιήσεις, το μνημόνιο προβλέπει και σημαντικές αυξήσεις στις τιμές των εισιτηρίων σε όλα τα μέσα μαζικής μεταφοράς (μετρό, τραμ, ηλεκτρικός, λεωφορεία και τρόλεϊ) και στα τρένα, που θα πρέπει να εφαρμοστούν το πρώτο τρίμηνο του 2013. Η αύξηση θα είναι τουλάχιστον κατά 25% και θα οδηγήσει σε διαμόρφωση της τιμής του εισιτηρίου των 1,40 ευρώ που είναι σήμερα και ισχύει για όλα τα μέσα, σε 1,75 ευρώ και το αντίστοιχο εισιτήριο για λεωφορεία, τρόλεϊ, τραμ στο 1,50 ευρώ από 1,20 ευρώ που είναι σήμερα.
ΤΡΑΙΝΟΣΕ
Πριν τεθούν σε ισχύ οι αυξήσεις στα τιμολόγια του ΟΑΣΑ, του ΟΣΕ και της ΤραινΟΣΕ, θα πρέπει, στο μεσοδιάστημα, να αναθεωρηθούν τα επιχειρησιακά σχέδια των εταιρειών. Ειδικά για την ΤραινΟΣΕ, η αποκρατικοποίησή της επισπεύδεται, καθώς έχει αποφασιστεί για το γ' τρίμηνο του έτους, ενώ θα προηγηθεί η ολοκλήρωση της τρέχουσας αναδιάρθρωσης και το τελευταίο στάδιο της εκκαθάρισης κρατικών ενισχύσεων έως τον Ιούνιο.
Εν τω μεταξύ, όπως ορίζει το μνημόνιο, ανοίγει ο δρόμος στους ιδιώτες να εκτελούν σιδηροδρομικό έργο, πέραν της ΤραινΟΣΕ, χρησιμοποιώντας τη σιδηροδρομική υποδομή της χώρας. Ο ιδιώτης θα έχει τη δυνατότητα να εκτελεί εμπορευματικές ή επιβατικές μεταφορές σε όλο ή σε τμήμα του δικτύου του ΟΣΕ και να παρέχει υπηρεσίες έλξης σε οχήματα άλλων μεταφορέων ή σε πλήρεις συρμούς.
Υπεύθυνη για τη διαδικασία αδειοδότησης και τον μετέπειτα έλεγχο είναι η Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων. Επίσης, οι επιβατικές σιδηροδρομικές μεταφορές θα ανατίθενται κατόπιν διαγωνισμών, ενώ οι συμβάσεις που συνάπτονται το 2014 ή αργότερα θα κατακυρώνονται γενικώς με ανοιχτό διαγωνισμό. Το τροχαίο υλικό που δεν χρησιμοποιεί η ΤραινΟΣΕ θα μεταβιβαστεί σε φορέα που θα το μισθώνει σε τιμές αγοράς και θα το διαθέτει κατόπιν διαγωνισμού.
ΚΤΕΛ
Εως τον Μάρτιο θα πρέπει το υπουργείο Μεταφορών να έχει έτοιμη τη μελέτη για τη λειτουργία των ΚΤΕΛ στη χώρα μας και τις δυνατότητες απελευθέρωσης της συγκεκριμένης αγοράς. Στη διαμόρφωση της τελικής πρότασης θα ληφθούν σοβαρά υπόψη και τα δεδομένα που ισχύουν σε πέντε χώρες της Ευρωπαϊκής Ενωσης. Συγκεκριμένα, πρόκειται να μελετηθούν και να αξιολογηθούν τα δεδομένα που ισχύουν στη λειτουργία της αγοράς των υπεραστικών επιβατικών μεταφορών στη Γαλλία, στη Γερμανία, στη Μ. Βρετανία, στην Αυστρία και τη Σουηδία, δηλαδή στις μεγαλύτερες χώρες της ΕΕ αλλά και σε κράτη που έχουν πληθυσμό παρόμοιο με αυτόν της χώρας μας.
ΤΑΞΙ - ΦΟΡΤΗΓΑ ΔΧ
Τις παρατηρήσεις της τρόικας επί του σχεδίου νόμου για την απελευθέρωση του κλάδου των ταξί περιμένει πλέον το υπουργείο Μεταφορών, προκειμένου να τεθεί προς ψήφιση στη Βουλή τον Μάρτιο, που είναι και το χρονοδιάγραμμα, το οποίο προβλέπεται στο μνημόνιο για την άρση των περιορισμών στην έκδοση των αδειών.
Το σχέδιο νόμου, που τυγχάνει της απόλυτης στήριξης των αυτοκινητιστών ταξί, προβλέπει μία σειρά από αλλαγές στο ισχύον καθεστώς, όπως, μεταξύ άλλων, την απελευθέρωση του αριθμού των αδειών όχι όμως και την έκδοση νεών αδειών σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη με βάση τα συγκοινωνιακά και περιβαλλοντικά κριτήρια που θα θέτει το νομοσχέδιο, τη μετατροπή της υφιστάμενης άδειας ταξί, σε άδεια για 7θέσιο ή 9θέσιο ταξί, ειδικής μεταφοράς, και την ελεύθερη πώληση της άδειας βάσει της ισχύουσας νομοθεσίας για τις εμπορικές επιχειρήσεις και με παρακράτηση 20%.
Για τα φορτηγά ΔΧ εκτός από την υπουργική απόφαση που ορίζει το κόστος έκδοσης των νέων οδικών μεταφορών, εκκρεμότητα παραμένει η έτερη υπουργική απόφαση, η οποία θα ρυθμίζει τις λεπτομέρειες για την οικονομική βιωσιμότητα των νεοεισερχόμενων στον κλάδο, καθώς και μία εφαρμοστική εγκύκλιος σχετικά με διαδικαστικά ζητήματα για την έκδοση των αδειών.
ΔΑΑ - ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΑ ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΑ
Στο τέταρτο τρίμηνο του έτους μεταφέρεται η πώληση του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών, ενώ η απόφαση για τις μετοχές μειοψηφίας θα ληφθεί πριν από τον διαγωνισμό έως τον Μάρτιο. Οσον αφορά στα περιφερειακά αεροδρόμια, πριν από μερικές ημέρες ορίστηκαν οι σύμβουλοι για την αποκρατικοποίησή τους, με στόχο να ιδιωτικοποιηθούν στο τέταρτο τρίμηνο του 2012.
Οι σύμβουλοι, που θα αναλάβουν να προσδιορίσουν τον τρόπο με τον οποίο θα συγχωνευτούν σε ομάδες οι αερολιμένες και θα είναι οικονομικά βιώσιμοι, είναι η κοινοπραξία των δικηγορικών εταιρειών Μαρία Ι. Γκολφινοπούλου - Κατερίνα Α. Χριστοδούλου - Κ. Καραγιάννης Δικηγορική Εταιρεία - Δρακόπουλος & Βασαλάκης Δικηγορική Εταιρία, για θέματα ελληνικού δικαίου, η δικηγορική εταιρεία NORTON ROSE LLP για θέματα αλλοδαπού και ευρωπαϊκού δικαίου και η κοινοπραξία των εταιρειών Lufthansa Consulting GmbH, Γραφείο Δοξιάδη Σύμβουλοι για Ανάπτυξη & Οικιστική ΑΕ και Alanna Consulting Group ως τεχνικός-κυκλοφοριακός σύμβουλος.
ΕΛΤΑ
Η πώληση μετοχών των ΕΛΤΑ, σύμφωνα με το μνημόνιο, θα γίνει στο β’ τρίμηνο του 2012, ενώ θα προηγηθεί η υιοθέτηση νόμου που θα προσδιορίζει τη δημόσια υπηρεσία (εντός του Φεβρουαρίου). Υπενθυμίζεται ότι από το 2013 απελευθερώνεται πλήρως η ταχυδρομική αγορά στην Ελλάδα, ενώ τα ΕΛΤΑ θα εξακολουθήσουν έως το τέλος του 2028 να είναι ο πάροχος καθολικής υπηρεσίας. Σύμβουλος για την ιδιωτικοποίηση των ΕΛΤΑ ορίστηκε η δικηγορική εταιρεία Γ. Καλλιμόπουλος - Κ. Λουκόπουλος - Α. Χιωτέλης Δικηγορική Εταιρεία (KLC Δικηγορική Εταιρεία).