24-01-2012, 02:15 PM
Τα «μυστικά» του Ρυθμιστικού Σχεδίου της Αθήνας για το Μετρό μέχρι το 2021 σας αποκαλύπτει σήμερα το ypodomes.com μαζί με την ανάλυση τους. Σημαντικές εξελίξεις για τις επεκτάσεις του αγαπημένου μέσου των Αθηναίων έρχονται και μάλιστα σε πολύ μεγάλες περιοχές της πόλης.
Σύμφωνα με το νέο Ρυθμιστικό Σχέδιο οι επεκτάσεις του Μετρό στην Αθήνα χωρίζονται σε Α` και Β` προτεραιότητας. Αυτό φυσικά δεν σημαίνει ότι με την πάροδο των χρόνων δεν θα αλλάξουν τα πλάνα καθώς τα δεδομένα στην πρωτεύουσα αλλάζουν με ταχύτητα φωτός.
Θα πρέπει να θυμηθούμε ότι σύμφωνα με το Ρυθμιστικό του 1999 αυτό που σήμερα αποκαλούμε Γραμμή 4 δεν ήταν παρά κλάδοι των γραμμών 2 και 3 που τελικά αποφασίστηκε με την προσθήκη άκρων και ενός μεσαίου τμήματος να αποτελέσει μία νέα γραμμή. Φυσικά απορία προκαλεί το γεγονός της εύρεσης της χρηματοδότησης καθώς μόνο η Γραμμή 4 στα δύο κύρια τμήματα της απαιτεί περίπου 2,65 δις ευρώ.
ΤΙ ΜΑΣ ΦΕΡΝΕΙ ΤΟ ΝΕΟ ΡΥΘΜΙΣΤΙΚΟ;
Το Νέο Ρυθμιστικό σε σχέση με το Μετρό φέρνει μία επέκταση για την γραμμή 1, ολοκλήρωση της γραμμής 2, καμία διαφορά για την γραμμή 3 και την ολοκαίνουρια γραμμή 4. Συνολικά μιλάμε για 34 νέους σταθμούς που θα φτάσουν την Αθήνα στο επίπεδο των 107 σταθμών ενώ η κάλυψη της πόλης θα είναι πολύ μεγάλη με έμφαση τα βόρεια προάστια της πόλης. Ποια είναι όμως τα έργα που είναι τα λεγόμενα πρώτης προτεραιότητας; Ποια έργα έρχονται πρώτα για δημοπράτηση και υλοποίηση;
ΕΡΓΑ ΜΕΤΡΟ Α` ΠΡΟΤΕΡΑΙΟΤΗΤΑΣ
Το μεγάλο έργο αυτής της γενιάς επεκτάσεων είναι η ενεργοποίηση της κατασκευής της Γραμμής 4 ενώ συνολικά θα κατασκευαστούν 24,5 χιλιόμετρα νέων γραμμών και 25 νέοι σταθμοί.
Σύμφωνα με τις εξαγγελίες στο τέλος του έτους αναμένουμε την δημοπράτηση του πρώτου τμήματος της Γραμμής 4 Περισσός- Ευαγγελισμός μήκους 8,5 χιλιομέτρων με 10 σταθμούς και κόστος 1,3 δις ευρώ. Οι σταθμοί είναι οι ΠΕΡΙΣΣΟΣ, ΑΛΣΟΣ ΒΕΙΚΟΥ, ΓΑΛΑΤΣΙ, ΚΥΨΕΛΗ, ΔΙΚΑΣΤΗΡΙΑ, ΑΛΕΞΑΝΔΡΑΣ, ΕΞΑΡΧΕΙΑ, ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ, ΚΟΛΩΝΑΚΙ, ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΜΟΣ.
Στις αρχές του 2013 εκτιμάται ότι θα έχουμε την δημοπράτηση της βόρειο-δυτικής επέκτασης της Γραμμής 2 Ανθούπολη-Ίλιον μήκους 3 χλμ με 3 σταθμούς τους ΚΗΠΟΥΠΟΛΗ, ΠΕΤΡΟΥΠΟΛΗ, ΙΛΙΟΝ. Αυτή την εποχή το έργο βρίσκεται σε φάση μελέτης. Ο προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται σε περίπου 300.000.000 ευρώ.
Επόμενο έργο είναι η επέκταση προς Ανατολικά και Βόρεια της Γραμμής 4 με την μεγάλη δημοπράτηση του τμήματος Ευαγγελισμός -Μαρούσι μήκους 13,1 χλμ και 12 σταθμούς. Αν προωθηθεί ως ενιαίο έργο θα είναι η μεγαλύτερη δημοπράτηση έργου Μετρό στην Αθήνα ενώ ο ενδεικτικός προϋπολογισμός για αυτήν την επέκταση είναι 1.35 δις ευρώ. Οι σταθμοί είναι οι ΚΑΙΣΑΡΙΑΝΗ, ΑΝΩ ΙΛΙΣΙΑ, ΖΩΓΡΑΦΟΥ, ΓΟΥΔΙ, ΚΑΤΕΧΑΚΗ, ΦΑΡΟΣ, ΦΙΛΟΘΕΗ, ΣΙΔΕΡΑ, ΟΑΚΑ, ΚΗΦΙΣΙΑΣ, ΟΤΕ, ΜΑΡΟΥΣΙ.
ΕΡΓΑ ΜΕΤΡΟ Β` ΠΡΟΤΕΡΑΙΤΟΤΗΤΑΣ
Πρόκειται για τα έργα που θα ξεκινήσουν να υλοποιούνται από το 2016 και μετά με πολύ φιλόδοξο στόχο να ολοκληρωθούν μέχρι το 2021. Εδώ θα συναντήσουμε την ολοκλήρωση της γραμμής 4 και την επέκταση της γραμμής 1 προς Βορρά. Προβλέπονται 12χλμ γραμμών και 9 σταθμοί.
Η Γραμμή 1 θα επεκταθεί για πρώτη φορά μετά το 1957 (όταν έφτασε στο σημερινό τερματικό σταθμό) προς τα Βόρεια και στο τμήμα Κηφισιά - Νέα Ερυθραία. Η επέκταση θα έχει μήκος 2,5 χιλιόμετρα και θα κατασκευαστούν 3 νέοι σταθμοί. Η επέκταση αυτή είναι η «μικρή» εκδοχή της μεγάλης επέκτασης προς τον Άγιο Στέφανο που ενώ εξαγγέλθηκε με τυμπανοκρουσίες τελικά μπήκε στις καλένδες. Είναι πολύ πιθανό όμως η επέκταση αυτή να βασιστεί στην χάραξη που είχε γίνει.
Η Γραμμή 2 θα επεκταθεί νοτιότερα από το Ελληνικό και θα φτάσει στη Γλυφάδα. Πρόκειται για μία επέκταση που είχε προβλεφθεί από το προηγούμενο Ρυθμιστικό αλλά δεν υλοποιήθηκε. Η επέκταση αυτή είναι μήκους περίπου 3 χιλιομέτρων και θα διαθέτει 2 σταθμούς.
Η Γραμμή 4 αφού θα έχει ξεκινήσει να κατασκευάζεται από το Γαλάτσι και το Κέντρο μέχρι του Ζωγράφου και το Μαρούσι θα επεκταθεί ακόμα περισσότερο προς Βόρειο-Δυτικά και συγκεκριμένα προς Λυκόβρυση. Η επέκταση αυτή θα έχει μήκος 3,5 χιλιόμετρα και θα διαθέτει 2 σταθμούς. Ο τερματικός σταθμός θα είναι πολύ κοντά στην Εθνική Οδό και θα είναι ουσιαστικά ένας μεγάλος σταθμός εισόδου-εξόδου για την πόλη της Αθήνας.
Τέλος η πιο «φρέσκια» επέκταση είναι αυτή του κλάδου της Γραμμής 4 που θα επεκταθεί νότια, από το σταθμό Ευαγγελισμός μέσω Βύρωνα στην Άνω Ηλιούπολη. Εδώ θα πρέπει να είμαστε πολύ επιφυλακτικοί για το τι θα γίνει καθώς η τεράστια γραμμή 4 θα πρέπει να συντονιστεί με αυτή την επέκταση μήκους 3 χιλιομέτρων και 2 σταθμών. Δεν θα ήταν πάντως έκπληξη αν αυτός ο κλάδος αποτελέσει μελλοντική μία νέα γραμμή Μετρό.
Σύμφωνα με το νέο Ρυθμιστικό Σχέδιο οι επεκτάσεις του Μετρό στην Αθήνα χωρίζονται σε Α` και Β` προτεραιότητας. Αυτό φυσικά δεν σημαίνει ότι με την πάροδο των χρόνων δεν θα αλλάξουν τα πλάνα καθώς τα δεδομένα στην πρωτεύουσα αλλάζουν με ταχύτητα φωτός.
Θα πρέπει να θυμηθούμε ότι σύμφωνα με το Ρυθμιστικό του 1999 αυτό που σήμερα αποκαλούμε Γραμμή 4 δεν ήταν παρά κλάδοι των γραμμών 2 και 3 που τελικά αποφασίστηκε με την προσθήκη άκρων και ενός μεσαίου τμήματος να αποτελέσει μία νέα γραμμή. Φυσικά απορία προκαλεί το γεγονός της εύρεσης της χρηματοδότησης καθώς μόνο η Γραμμή 4 στα δύο κύρια τμήματα της απαιτεί περίπου 2,65 δις ευρώ.
ΤΙ ΜΑΣ ΦΕΡΝΕΙ ΤΟ ΝΕΟ ΡΥΘΜΙΣΤΙΚΟ;
Το Νέο Ρυθμιστικό σε σχέση με το Μετρό φέρνει μία επέκταση για την γραμμή 1, ολοκλήρωση της γραμμής 2, καμία διαφορά για την γραμμή 3 και την ολοκαίνουρια γραμμή 4. Συνολικά μιλάμε για 34 νέους σταθμούς που θα φτάσουν την Αθήνα στο επίπεδο των 107 σταθμών ενώ η κάλυψη της πόλης θα είναι πολύ μεγάλη με έμφαση τα βόρεια προάστια της πόλης. Ποια είναι όμως τα έργα που είναι τα λεγόμενα πρώτης προτεραιότητας; Ποια έργα έρχονται πρώτα για δημοπράτηση και υλοποίηση;
ΕΡΓΑ ΜΕΤΡΟ Α` ΠΡΟΤΕΡΑΙΟΤΗΤΑΣ
Το μεγάλο έργο αυτής της γενιάς επεκτάσεων είναι η ενεργοποίηση της κατασκευής της Γραμμής 4 ενώ συνολικά θα κατασκευαστούν 24,5 χιλιόμετρα νέων γραμμών και 25 νέοι σταθμοί.
Σύμφωνα με τις εξαγγελίες στο τέλος του έτους αναμένουμε την δημοπράτηση του πρώτου τμήματος της Γραμμής 4 Περισσός- Ευαγγελισμός μήκους 8,5 χιλιομέτρων με 10 σταθμούς και κόστος 1,3 δις ευρώ. Οι σταθμοί είναι οι ΠΕΡΙΣΣΟΣ, ΑΛΣΟΣ ΒΕΙΚΟΥ, ΓΑΛΑΤΣΙ, ΚΥΨΕΛΗ, ΔΙΚΑΣΤΗΡΙΑ, ΑΛΕΞΑΝΔΡΑΣ, ΕΞΑΡΧΕΙΑ, ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ, ΚΟΛΩΝΑΚΙ, ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΜΟΣ.
Στις αρχές του 2013 εκτιμάται ότι θα έχουμε την δημοπράτηση της βόρειο-δυτικής επέκτασης της Γραμμής 2 Ανθούπολη-Ίλιον μήκους 3 χλμ με 3 σταθμούς τους ΚΗΠΟΥΠΟΛΗ, ΠΕΤΡΟΥΠΟΛΗ, ΙΛΙΟΝ. Αυτή την εποχή το έργο βρίσκεται σε φάση μελέτης. Ο προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται σε περίπου 300.000.000 ευρώ.
Επόμενο έργο είναι η επέκταση προς Ανατολικά και Βόρεια της Γραμμής 4 με την μεγάλη δημοπράτηση του τμήματος Ευαγγελισμός -Μαρούσι μήκους 13,1 χλμ και 12 σταθμούς. Αν προωθηθεί ως ενιαίο έργο θα είναι η μεγαλύτερη δημοπράτηση έργου Μετρό στην Αθήνα ενώ ο ενδεικτικός προϋπολογισμός για αυτήν την επέκταση είναι 1.35 δις ευρώ. Οι σταθμοί είναι οι ΚΑΙΣΑΡΙΑΝΗ, ΑΝΩ ΙΛΙΣΙΑ, ΖΩΓΡΑΦΟΥ, ΓΟΥΔΙ, ΚΑΤΕΧΑΚΗ, ΦΑΡΟΣ, ΦΙΛΟΘΕΗ, ΣΙΔΕΡΑ, ΟΑΚΑ, ΚΗΦΙΣΙΑΣ, ΟΤΕ, ΜΑΡΟΥΣΙ.
ΕΡΓΑ ΜΕΤΡΟ Β` ΠΡΟΤΕΡΑΙΤΟΤΗΤΑΣ
Πρόκειται για τα έργα που θα ξεκινήσουν να υλοποιούνται από το 2016 και μετά με πολύ φιλόδοξο στόχο να ολοκληρωθούν μέχρι το 2021. Εδώ θα συναντήσουμε την ολοκλήρωση της γραμμής 4 και την επέκταση της γραμμής 1 προς Βορρά. Προβλέπονται 12χλμ γραμμών και 9 σταθμοί.
Η Γραμμή 1 θα επεκταθεί για πρώτη φορά μετά το 1957 (όταν έφτασε στο σημερινό τερματικό σταθμό) προς τα Βόρεια και στο τμήμα Κηφισιά - Νέα Ερυθραία. Η επέκταση θα έχει μήκος 2,5 χιλιόμετρα και θα κατασκευαστούν 3 νέοι σταθμοί. Η επέκταση αυτή είναι η «μικρή» εκδοχή της μεγάλης επέκτασης προς τον Άγιο Στέφανο που ενώ εξαγγέλθηκε με τυμπανοκρουσίες τελικά μπήκε στις καλένδες. Είναι πολύ πιθανό όμως η επέκταση αυτή να βασιστεί στην χάραξη που είχε γίνει.
Η Γραμμή 2 θα επεκταθεί νοτιότερα από το Ελληνικό και θα φτάσει στη Γλυφάδα. Πρόκειται για μία επέκταση που είχε προβλεφθεί από το προηγούμενο Ρυθμιστικό αλλά δεν υλοποιήθηκε. Η επέκταση αυτή είναι μήκους περίπου 3 χιλιομέτρων και θα διαθέτει 2 σταθμούς.
Η Γραμμή 4 αφού θα έχει ξεκινήσει να κατασκευάζεται από το Γαλάτσι και το Κέντρο μέχρι του Ζωγράφου και το Μαρούσι θα επεκταθεί ακόμα περισσότερο προς Βόρειο-Δυτικά και συγκεκριμένα προς Λυκόβρυση. Η επέκταση αυτή θα έχει μήκος 3,5 χιλιόμετρα και θα διαθέτει 2 σταθμούς. Ο τερματικός σταθμός θα είναι πολύ κοντά στην Εθνική Οδό και θα είναι ουσιαστικά ένας μεγάλος σταθμός εισόδου-εξόδου για την πόλη της Αθήνας.
Τέλος η πιο «φρέσκια» επέκταση είναι αυτή του κλάδου της Γραμμής 4 που θα επεκταθεί νότια, από το σταθμό Ευαγγελισμός μέσω Βύρωνα στην Άνω Ηλιούπολη. Εδώ θα πρέπει να είμαστε πολύ επιφυλακτικοί για το τι θα γίνει καθώς η τεράστια γραμμή 4 θα πρέπει να συντονιστεί με αυτή την επέκταση μήκους 3 χιλιομέτρων και 2 σταθμών. Δεν θα ήταν πάντως έκπληξη αν αυτός ο κλάδος αποτελέσει μελλοντική μία νέα γραμμή Μετρό.