Αχιλλέας Χεκίμογλου
Από μία κλωστή κρέμεται πλέον η λειτουργία των αστικών συγκοινωνιών της Αθήνας, αλλά και η βιωσιμότητα του ελληνικού σιδηροδρόμου, καθώς η εγκύκλιος της εργασιακής εφεδρείας που αποκάλυψε την Δευτέρα «Το Βήμα», το «ράβε - ξήλωνε» στο ενιαίο μισθολόγιο, αλλά και μία σειρά από δεδομένα προβλήματα «υπόσχονται» σοβαρότατες αναταραχές για τις μεταφορικές εταιρίες, αλλά και μεγάλες περιπέτειες του υπουργείου Υποδομών με την Τρόικα.
Τα επιχειρησιακά σχέδια των ομίλων ΟΣΕ και ΟΑΣΑ, καθώς και της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, τα οποία έχουν εγκριθεί από την διυπουργική επιτροπή ΔΕΚΟ και από τους πιστωτές μας, θα δοκιμαστούν για μία φορά ακόμη, καθώς η εργασιακή εφεδρεία ανατρέπει όλους τους σχεδιασμούς των εταιριών, έχει «ρίξει το ηθικό στον πάτο», όπως εξηγούν και οι ίδιοι οι εργαζόμενοι, ενώ έχει αναστείλει κάθε προσδοκία για επανεκκίνηση της ανάπτυξης των εταιριών.
Ήδη, τα σωματεία του σιδηροδρόμου και των αστικών συγκοινωνιών βρίσκονται σε ανοιχτή γραμμή για κοινές κινητοποιήσεις. Σήμερα, Δευτέρα, ενόψει των εφεδρειών ξεκίνησαν διαμαρτυρία και οι εργαζόμενοι στον κατασκευαστικό κλάδο της «Αττικό Μετρό», μπροστά από την έδρα της εταιρείας, στη Μεσογείων.
Αυτές τις ημέρες οι διοικητές των εταιριών γράφουν, σβήνουν και ξαναγράφουν ονόματα και πάλι η «εξίσωση» της εγκυκλίου δεν βγαίνει. Και αυτό διότι είχαν προηγηθεί χιλιάδες μετατάξεις προς φορείς του δημοσίου και οι επιχειρήσεις λειτουργούν πλέον με οριακό αριθμό εργαζομένων.
Είναι χαρακτηριστικό ότι ανώτατο στέλεχος σε μεγάλη ΔΕΚΟ, από την οποία δεν υπάρχουν πλέον παρά ελάχιστοι εργαζόμενοι σε συντάξιμη ηλικία, επισημαίνει ότι η εγκύκλιος του υπουργείου Οικονομικών για την εφεδρεία είναι πάρα πολύ προβληματική, καθώς ζητά κατά προτεραιότητα να τεθεί σε εφεδρεία διοικητικό προσωπικό. «Τελείως αυθαίρετα και χωρίς κανένα κριτήριο. Πως θα επιλέξουμε;» αναρωτιέται, μιλώντας υπό τον όρο της ανωνυμίας.
Άλλωστε, σε κάποιες περιπτώσεις η λειψανδρία φαίνεται. Στην ΟΣΥ (λεωφορεία - τρόλεϊ) το επιβατικό κοινό διαπιστώνει καθημερινά ότι η συχνότητα των δρομολογίων έχει μειωθεί θεαματικά, ενώ στην μετάταξη προσωπικού οφείλεται και η ταλαιπωρία των χρηστών των ΗΣΑΠ.
Τα ίδια έπαθε και η ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Η συντήρηση της σιδηροδρομικής υποδομής ανήκει στον ΟΣΕ, όμως τα αρμόδια τμήματα έχουν αποδεκατιστεί από τις μετατάξεις. Έτσι στις ασυντήρητες πια γραμμές τα τραίνα υποχρεούνται να κάνουν βραδυπορίες, που λειτουργούν σε βάρος της εταιρίας και του τελικού αποδέκτη, δηλαδή του πελάτη!
Κινδυνεύει μία μοναδική ευκαιρία
Η ΤΡΑΙΝΟΣΕ ανέμενε να μηδενίσει το μηνιαίο έλλειμμα της έως τα τέλη του Σεπτεμβρίου και να «καθαρίσει» με το ετήσιο μέχρι το τέλος τους έτους, κάτι που αποτέλεσε δέσμευση της Ελλάδας προς την Τρόικα και άργησε να γίνει.
«Εάν γίνουν απεργίες στον ΟΣΕ και εμείς δεν μπορούμε να λειτουργήσουμε, τότε δεν θα πιάσουμε αυτόν το στόχο» μεταδίδουν πηγές της εταιρίας.
Οι συμβολισμοί του μηδενικού ελλείμματος για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ είναι πολλαπλοί, καθώς η εταιρία είναι προς πώληση, ήδη ενδιαφέρει λίγους και υπό προϋποθέσεις, ενώ μόνο «καθαρή» από χρέη ίσως να προσελκύσει κάποιο επενδυτικό ενδιαφέρον.
Το ίδιο συμβαίνει και στον ΟΣΕ, ο οποίος έχει παύσει να παράγει ελλείμματα. Από τον οργανισμό μεταδίδεται ότι η θέση σε εφεδρεία του 10% προσωπικού απλώς θα αναστείλει την λειτουργία του, ενώ δεν είναι τυχαίο, ότι, σύμφωνα με πληροφορίες, οι διοικήσεις των εταιριών προσπαθούν να επιτύχουν την απαλλαγή των οργανισμών.
«Επικρατεί αμηχανία και απογοήτευση. Βαράμε τα κεφάλια μας που διαλέξαμε να μείνουμε και δεν φύγαμε με τις μετατάξεις», εξομολογείται σιδηροδρομικός της πρώτης γραμμής.
Είναι, πάντως, χαρακτηριστικό ότι από τους 4.000 εργαζομένους του ΟΣΕ έχουν απομείνει 2.700 και από τους 1.500 της ΤΡΑΙΝΟΣΕ 900.
«Από τον ΟΣΕ και την ΤΡΑΙΝΟΣΕ έφυγε το 50% του προσωπικού, κατ' εφαρμογήν του σχετικού νόμου. Μάλιστα, λόγω των συνταξιοδοτήσεων εργάζονται λιγότεροι από όσοι προβλέπονται», λέει ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Σιδηροδρομικών, κ. Θ. Λεβέντης.
«Ο σιδηρόδρομος λειτουργεί οριακά με το υπάρχον προσωπικό, όμως δεν παράγει πλέον ελλείμματα. Για εμάς η εφεδρεία ισούται με απόλυση. Εάν φύγει αυτό το 10%, τότε στην ουσία θα κλείσουν τον σιδηρόδρομο. Ας βρουν καλύτερα την παλικαριά να πουν "κλείνουμε τον ΟΣΕ"» τονίζει.
Στο πόδι λεωφορεία και τρόλεϊ
Αυτό που κάνει τα πράγματα πιο περίπλοκα στην περίπτωση των αστικών συγκοινωνιών της Αττικής είναι ότι βρίσκονται μόλις στον προθάλαμο για την διαπραγμάτευση της νέας συλλογικής σύμβασης εργασίας, ενώ έχουν μεταταχθεί εκατοντάδες υπάλληλοι σε άλλους φορείς.
«Εάν εφαρμοστεί εφεδρεία στον ΟΑΣΑ δεν θα πάνε οι εταιρίες απλώς πίσω, αλλά θα καταστραφούν. Διότι διέπεται από νέα νομοθεσία, η εφαρμογή της οποίας βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη και οποιαδήποτε περιπλοκή μπορεί να σημάνει το κλείσιμό τους» λέει ο πρόεδρος των τεχνικών της πρώην ΕΘΕΛ, κ. Απ. Ραυτόπουλος.
Όπως εξηγεί από τον Ιανουάριο μέχρι σήμερα, έχουν φύγει μόνο από την ΟΣΥ (λεωφορεία - τρόλεϊ) 1800 άτομα, όταν για το σύνολο του ΟΑΣΑ ο νόμος προέβλεπε 1440. Παράλληλα, όπως τονίζει, καταγράφονται μαζικές αιτήσεις συνταξιοδότησης, οι οποίες εάν προχωρήσουν, τότε θα αντιμετωπίσει η εταιρία έλλειψη ρευστότητας, λόγω των αποζημιώσεων που θα κληθεί να καταβάλει.
«Αυτό σημαίνει ότι εκεί που πάνε να γλιτώσουν 10 εκατ. ευρώ με την εφεδρεία, θα χάσουν 100! Αφού, λοιπόν, θέλουν εφεδρεία γιατί δεν ξεκινούν από εκείνους που αμείβονται από την εταιρία, αλλά έχουν αποσπαστεί αλλού;» διερωτάται.
Όπως τονίζει, το 2010 η ΕΘΕΛ έβγαζε 3.550 βάρδιες λεωφορείων, ενώ σήμερα 3.100 στα χαρτιά και 2.800 στην πραγματικότητα, λόγω των μετατάξεων.
«Αυτό οδηγεί σε αραίωση δρομολογίων και συρρίκνωση του τζίρου. Έχουμε 2.300 λεωφορεία, όμως από αυτά δεν κυκλοφορούν περισσότερα από 1.400. Εννιακόσια οχήματα είναι στα αμαξοστάσια διότι δεν υπάρχουν οδηγοί», συνεχίζει ο κ. Ραυτόπουλος και επισημαίνει:«Εάν ανάψει η σπίθα την φωτιά, αυτή δεν σβήνει».
Μεγαλύτερο πρόβλημα στη ΣΤΑΣΥ
Στη ΣΤΑΣΥ, αναφέρουν υψηλόβαθμοι κύκλοι της εταιρίας, εάν εφαρμοστεί η εφεδρεία, θα χρειαστούν εσωτερικές μετατάξεις και πάλι είναι αβέβαιο εάν θα επιτευχθεί η απαραίτητη στελέχωση, καθώς έχουν απομείνει μετά την ενοποίηση του μετρό, του τραμ και του ηλεκτρικού 2.500 άτομα.
«Εάν φύγουν 250 άνθρωποι, θα πρέπει να βρούμε λύσεις» λένε οι ίδιες πηγές επισημαίνοντας κάποια παραδείγματα όπως να μην μπαίνει σταθμάρχης τη νύχτα και δουλεύει μόνο ο υπάλληλος ασφαλείας, να καταργηθούν οι εκδότες εισιτηρίων και να βρίσκονται μόνο σε κεντρικούς ή τερματικούς σταθμούς ή να αυξηθούν οι ώρες οδήγησης των ηλεκτροδηγών.
«Το κλίμα πια μέσα στην εταιρία είναι εκρηκτικό τόσο λόγω του ενιαίου μισθολογίου όσο και της εφεδρείας. Πάρα πολλοί συνάδελφοι είναι στα πρόθυρα της λευκής απεργίας, με ό, τι αυτό συνεπάγεται. Η κατάσταση είναι άγρια» ομολογούν οι ίδιοι κύκλοι.
Μάλιστα, λόγω των διαρκών αλλαγών στον προσχέδιο του ενιαίου μισθολογίου και της απόσυρση της Προσωπικής Διαφοράς, στην οποία πόνταραν οι υπάλληλοι των αστικών συγκοινωνιών και η οποία, όπως λένε και οι ίδιοι ήταν «χτύπημα στο στομάχι», δημιουργούνται και επιπλοκές στην έναρξη της διαπραγμάτευσης για την συλλογική σύμβαση εργασίας.
Από μία κλωστή κρέμεται πλέον η λειτουργία των αστικών συγκοινωνιών της Αθήνας, αλλά και η βιωσιμότητα του ελληνικού σιδηροδρόμου, καθώς η εγκύκλιος της εργασιακής εφεδρείας που αποκάλυψε την Δευτέρα «Το Βήμα», το «ράβε - ξήλωνε» στο ενιαίο μισθολόγιο, αλλά και μία σειρά από δεδομένα προβλήματα «υπόσχονται» σοβαρότατες αναταραχές για τις μεταφορικές εταιρίες, αλλά και μεγάλες περιπέτειες του υπουργείου Υποδομών με την Τρόικα.
Τα επιχειρησιακά σχέδια των ομίλων ΟΣΕ και ΟΑΣΑ, καθώς και της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, τα οποία έχουν εγκριθεί από την διυπουργική επιτροπή ΔΕΚΟ και από τους πιστωτές μας, θα δοκιμαστούν για μία φορά ακόμη, καθώς η εργασιακή εφεδρεία ανατρέπει όλους τους σχεδιασμούς των εταιριών, έχει «ρίξει το ηθικό στον πάτο», όπως εξηγούν και οι ίδιοι οι εργαζόμενοι, ενώ έχει αναστείλει κάθε προσδοκία για επανεκκίνηση της ανάπτυξης των εταιριών.
Ήδη, τα σωματεία του σιδηροδρόμου και των αστικών συγκοινωνιών βρίσκονται σε ανοιχτή γραμμή για κοινές κινητοποιήσεις. Σήμερα, Δευτέρα, ενόψει των εφεδρειών ξεκίνησαν διαμαρτυρία και οι εργαζόμενοι στον κατασκευαστικό κλάδο της «Αττικό Μετρό», μπροστά από την έδρα της εταιρείας, στη Μεσογείων.
Αυτές τις ημέρες οι διοικητές των εταιριών γράφουν, σβήνουν και ξαναγράφουν ονόματα και πάλι η «εξίσωση» της εγκυκλίου δεν βγαίνει. Και αυτό διότι είχαν προηγηθεί χιλιάδες μετατάξεις προς φορείς του δημοσίου και οι επιχειρήσεις λειτουργούν πλέον με οριακό αριθμό εργαζομένων.
Είναι χαρακτηριστικό ότι ανώτατο στέλεχος σε μεγάλη ΔΕΚΟ, από την οποία δεν υπάρχουν πλέον παρά ελάχιστοι εργαζόμενοι σε συντάξιμη ηλικία, επισημαίνει ότι η εγκύκλιος του υπουργείου Οικονομικών για την εφεδρεία είναι πάρα πολύ προβληματική, καθώς ζητά κατά προτεραιότητα να τεθεί σε εφεδρεία διοικητικό προσωπικό. «Τελείως αυθαίρετα και χωρίς κανένα κριτήριο. Πως θα επιλέξουμε;» αναρωτιέται, μιλώντας υπό τον όρο της ανωνυμίας.
Άλλωστε, σε κάποιες περιπτώσεις η λειψανδρία φαίνεται. Στην ΟΣΥ (λεωφορεία - τρόλεϊ) το επιβατικό κοινό διαπιστώνει καθημερινά ότι η συχνότητα των δρομολογίων έχει μειωθεί θεαματικά, ενώ στην μετάταξη προσωπικού οφείλεται και η ταλαιπωρία των χρηστών των ΗΣΑΠ.
Τα ίδια έπαθε και η ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Η συντήρηση της σιδηροδρομικής υποδομής ανήκει στον ΟΣΕ, όμως τα αρμόδια τμήματα έχουν αποδεκατιστεί από τις μετατάξεις. Έτσι στις ασυντήρητες πια γραμμές τα τραίνα υποχρεούνται να κάνουν βραδυπορίες, που λειτουργούν σε βάρος της εταιρίας και του τελικού αποδέκτη, δηλαδή του πελάτη!
Κινδυνεύει μία μοναδική ευκαιρία
Η ΤΡΑΙΝΟΣΕ ανέμενε να μηδενίσει το μηνιαίο έλλειμμα της έως τα τέλη του Σεπτεμβρίου και να «καθαρίσει» με το ετήσιο μέχρι το τέλος τους έτους, κάτι που αποτέλεσε δέσμευση της Ελλάδας προς την Τρόικα και άργησε να γίνει.
«Εάν γίνουν απεργίες στον ΟΣΕ και εμείς δεν μπορούμε να λειτουργήσουμε, τότε δεν θα πιάσουμε αυτόν το στόχο» μεταδίδουν πηγές της εταιρίας.
Οι συμβολισμοί του μηδενικού ελλείμματος για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ είναι πολλαπλοί, καθώς η εταιρία είναι προς πώληση, ήδη ενδιαφέρει λίγους και υπό προϋποθέσεις, ενώ μόνο «καθαρή» από χρέη ίσως να προσελκύσει κάποιο επενδυτικό ενδιαφέρον.
Το ίδιο συμβαίνει και στον ΟΣΕ, ο οποίος έχει παύσει να παράγει ελλείμματα. Από τον οργανισμό μεταδίδεται ότι η θέση σε εφεδρεία του 10% προσωπικού απλώς θα αναστείλει την λειτουργία του, ενώ δεν είναι τυχαίο, ότι, σύμφωνα με πληροφορίες, οι διοικήσεις των εταιριών προσπαθούν να επιτύχουν την απαλλαγή των οργανισμών.
«Επικρατεί αμηχανία και απογοήτευση. Βαράμε τα κεφάλια μας που διαλέξαμε να μείνουμε και δεν φύγαμε με τις μετατάξεις», εξομολογείται σιδηροδρομικός της πρώτης γραμμής.
Είναι, πάντως, χαρακτηριστικό ότι από τους 4.000 εργαζομένους του ΟΣΕ έχουν απομείνει 2.700 και από τους 1.500 της ΤΡΑΙΝΟΣΕ 900.
«Από τον ΟΣΕ και την ΤΡΑΙΝΟΣΕ έφυγε το 50% του προσωπικού, κατ' εφαρμογήν του σχετικού νόμου. Μάλιστα, λόγω των συνταξιοδοτήσεων εργάζονται λιγότεροι από όσοι προβλέπονται», λέει ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Σιδηροδρομικών, κ. Θ. Λεβέντης.
«Ο σιδηρόδρομος λειτουργεί οριακά με το υπάρχον προσωπικό, όμως δεν παράγει πλέον ελλείμματα. Για εμάς η εφεδρεία ισούται με απόλυση. Εάν φύγει αυτό το 10%, τότε στην ουσία θα κλείσουν τον σιδηρόδρομο. Ας βρουν καλύτερα την παλικαριά να πουν "κλείνουμε τον ΟΣΕ"» τονίζει.
Στο πόδι λεωφορεία και τρόλεϊ
Αυτό που κάνει τα πράγματα πιο περίπλοκα στην περίπτωση των αστικών συγκοινωνιών της Αττικής είναι ότι βρίσκονται μόλις στον προθάλαμο για την διαπραγμάτευση της νέας συλλογικής σύμβασης εργασίας, ενώ έχουν μεταταχθεί εκατοντάδες υπάλληλοι σε άλλους φορείς.
«Εάν εφαρμοστεί εφεδρεία στον ΟΑΣΑ δεν θα πάνε οι εταιρίες απλώς πίσω, αλλά θα καταστραφούν. Διότι διέπεται από νέα νομοθεσία, η εφαρμογή της οποίας βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη και οποιαδήποτε περιπλοκή μπορεί να σημάνει το κλείσιμό τους» λέει ο πρόεδρος των τεχνικών της πρώην ΕΘΕΛ, κ. Απ. Ραυτόπουλος.
Όπως εξηγεί από τον Ιανουάριο μέχρι σήμερα, έχουν φύγει μόνο από την ΟΣΥ (λεωφορεία - τρόλεϊ) 1800 άτομα, όταν για το σύνολο του ΟΑΣΑ ο νόμος προέβλεπε 1440. Παράλληλα, όπως τονίζει, καταγράφονται μαζικές αιτήσεις συνταξιοδότησης, οι οποίες εάν προχωρήσουν, τότε θα αντιμετωπίσει η εταιρία έλλειψη ρευστότητας, λόγω των αποζημιώσεων που θα κληθεί να καταβάλει.
«Αυτό σημαίνει ότι εκεί που πάνε να γλιτώσουν 10 εκατ. ευρώ με την εφεδρεία, θα χάσουν 100! Αφού, λοιπόν, θέλουν εφεδρεία γιατί δεν ξεκινούν από εκείνους που αμείβονται από την εταιρία, αλλά έχουν αποσπαστεί αλλού;» διερωτάται.
Όπως τονίζει, το 2010 η ΕΘΕΛ έβγαζε 3.550 βάρδιες λεωφορείων, ενώ σήμερα 3.100 στα χαρτιά και 2.800 στην πραγματικότητα, λόγω των μετατάξεων.
«Αυτό οδηγεί σε αραίωση δρομολογίων και συρρίκνωση του τζίρου. Έχουμε 2.300 λεωφορεία, όμως από αυτά δεν κυκλοφορούν περισσότερα από 1.400. Εννιακόσια οχήματα είναι στα αμαξοστάσια διότι δεν υπάρχουν οδηγοί», συνεχίζει ο κ. Ραυτόπουλος και επισημαίνει:«Εάν ανάψει η σπίθα την φωτιά, αυτή δεν σβήνει».
Μεγαλύτερο πρόβλημα στη ΣΤΑΣΥ
Στη ΣΤΑΣΥ, αναφέρουν υψηλόβαθμοι κύκλοι της εταιρίας, εάν εφαρμοστεί η εφεδρεία, θα χρειαστούν εσωτερικές μετατάξεις και πάλι είναι αβέβαιο εάν θα επιτευχθεί η απαραίτητη στελέχωση, καθώς έχουν απομείνει μετά την ενοποίηση του μετρό, του τραμ και του ηλεκτρικού 2.500 άτομα.
«Εάν φύγουν 250 άνθρωποι, θα πρέπει να βρούμε λύσεις» λένε οι ίδιες πηγές επισημαίνοντας κάποια παραδείγματα όπως να μην μπαίνει σταθμάρχης τη νύχτα και δουλεύει μόνο ο υπάλληλος ασφαλείας, να καταργηθούν οι εκδότες εισιτηρίων και να βρίσκονται μόνο σε κεντρικούς ή τερματικούς σταθμούς ή να αυξηθούν οι ώρες οδήγησης των ηλεκτροδηγών.
«Το κλίμα πια μέσα στην εταιρία είναι εκρηκτικό τόσο λόγω του ενιαίου μισθολογίου όσο και της εφεδρείας. Πάρα πολλοί συνάδελφοι είναι στα πρόθυρα της λευκής απεργίας, με ό, τι αυτό συνεπάγεται. Η κατάσταση είναι άγρια» ομολογούν οι ίδιοι κύκλοι.
Μάλιστα, λόγω των διαρκών αλλαγών στον προσχέδιο του ενιαίου μισθολογίου και της απόσυρση της Προσωπικής Διαφοράς, στην οποία πόνταραν οι υπάλληλοι των αστικών συγκοινωνιών και η οποία, όπως λένε και οι ίδιοι ήταν «χτύπημα στο στομάχι», δημιουργούνται και επιπλοκές στην έναρξη της διαπραγμάτευσης για την συλλογική σύμβαση εργασίας.