08-08-2011, 04:49 PM
Με το «άνοιγμα» του κλάδου των ταξί να έχει προγραμματιστεί να επανεξεταστεί από Σεπτέμβριο, το υπουργείο Υποδομών σπεύδει... βραδέως να ανοίξει τον φάκελο της απελευθέρωσης των αστικών και υπεραστικών ΚΤΕΛ. Και όχι τυχαία, καθώς σύμφωνα με την τελευταία αναθεωρημένη έκδοση του μνημονίου, το αρμόδιο υπουργείο θα πρέπει έως το τέλος Σεπτεμβρίου να έχει ετοιμάσει έκθεση με στόχο την κατάργηση του μονοπωλίου των ΚΤΕΛ.
Στο πλαίσιο αυτό, το Υποδομών έχει ανακοινώσει πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος για την εκπόνηση μελέτης για τη «λειτουργία του συστήματος και των δυνατοτήτων απελευθέρωσης της αγοράς».
«Κλειστό κλαμπ»
Η απελευθέρωση του καθεστώτος των λεωφορείων των ΚΤΕΛ αποτελεί χρόνιο αίτημα του τουριστικού κλάδου, καθώς θεωρείται ότι θα οδηγήσει σε μείωση των τιμών και σε βελτίωση της ποιότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών.
Τα ΚΤΕΛ διαθέτουν το μονοπώλιο της παροχής συγκοινωνιακού έργου και εκτελούν έργο των τουριστικών λεωφορείων, τη στιγμή που το αντίθετο δεν μπορεί να ισχύσει.
Σήμερα υπό την μορφή ανώνυμων εταιρειών (έχουν συσταθεί με νομοθετικά διατάγματα εδώ και πολλές δεκαετίες) υπάρχουν 59 ΚΤΕΛ με στόλο άνω των 4.136 λεωφορείων.
Ενδεικτικό των στρεβλώσεων της συγκεκριμένης αγοράς είναι ότι η διεθνής διαδρομή Κομοτηνή-Κωνσταντινούπολη κοστίζει πολύ λιγότερο σε σχέση με την διαδρομή Κομοτηνή-Θεσσαλονίκη, καθώς η τιμή των κομίστρων ελέγχεται από το κράτος. Αλλά και το γεγονός ότι πολυάριθμες περιοχές εξυπηρετούνται μόνο από λεωφορεία ΚΤΕΛ, η αστική συγκοινωνία δηλαδή, είναι ανύπαρκτη.
Πάντως, για την ώρα το αρμόδιο υπουργείο δεν έχει διασαφηνίσει πώς θα απελευθερωθεί το επάγγελμα των ΚΤΕΛ, αναμένοντας τα αποτελέσματα της μελέτης που θα περιλαμβάνει προτάσεις απελευθέρωσης του κλάδου.
Παλαιότερα σενάρια έκαναν λόγο για διαχωρισμό των γραμμών σε κερδοφόρες ή άγονες, την οργάνωση των ΚΤΕΛ σε ισχυρά εταιρικά σχήματα και την απελευθέρωση της τιμής των εισιτηρίων.
Το ερώτημα βέβαια είναι εάν θα θιγεί το ζήτημα της έκδοσης νέων αδειών εκτέλεσης αστικών – υπεραστικών συγκοινωνιών που αποτελεί «κόκκινο πανί» για τις ομοσπονδίες ΚΤΕΛ. Οι τελευταίες εγείρουν ενστάσεις (συρρίκνωση υπεραξίας της άδειας) αντίστοιχες με αυτές που διατύπωναν οι ιδιοκτήτες φορτηγών Δημόσιας Χρήσης και οι ιδιοκτήτες ταξί.
Πάντως, σήμερα στην αγορά υπάρχει προς πώληση πολύ μικρός αριθμός αδειών ΚΤΕΛ και συνεπώς η τιμή τους είναι υπέρογκη. Δεν είναι τυχαίο, εξάλλου, ότι μέχρι πριν από μερικούς μήνες οι τράπεζες παρείχαν δάνεια για αγορά λεωφορείου ΚΤΕΛ και για απόκτηση της σχετικής άδειας.
Δημ. Δελεβέγκος
Στο πλαίσιο αυτό, το Υποδομών έχει ανακοινώσει πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος για την εκπόνηση μελέτης για τη «λειτουργία του συστήματος και των δυνατοτήτων απελευθέρωσης της αγοράς».
«Κλειστό κλαμπ»
Η απελευθέρωση του καθεστώτος των λεωφορείων των ΚΤΕΛ αποτελεί χρόνιο αίτημα του τουριστικού κλάδου, καθώς θεωρείται ότι θα οδηγήσει σε μείωση των τιμών και σε βελτίωση της ποιότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών.
Τα ΚΤΕΛ διαθέτουν το μονοπώλιο της παροχής συγκοινωνιακού έργου και εκτελούν έργο των τουριστικών λεωφορείων, τη στιγμή που το αντίθετο δεν μπορεί να ισχύσει.
Σήμερα υπό την μορφή ανώνυμων εταιρειών (έχουν συσταθεί με νομοθετικά διατάγματα εδώ και πολλές δεκαετίες) υπάρχουν 59 ΚΤΕΛ με στόλο άνω των 4.136 λεωφορείων.
Ενδεικτικό των στρεβλώσεων της συγκεκριμένης αγοράς είναι ότι η διεθνής διαδρομή Κομοτηνή-Κωνσταντινούπολη κοστίζει πολύ λιγότερο σε σχέση με την διαδρομή Κομοτηνή-Θεσσαλονίκη, καθώς η τιμή των κομίστρων ελέγχεται από το κράτος. Αλλά και το γεγονός ότι πολυάριθμες περιοχές εξυπηρετούνται μόνο από λεωφορεία ΚΤΕΛ, η αστική συγκοινωνία δηλαδή, είναι ανύπαρκτη.
Πάντως, για την ώρα το αρμόδιο υπουργείο δεν έχει διασαφηνίσει πώς θα απελευθερωθεί το επάγγελμα των ΚΤΕΛ, αναμένοντας τα αποτελέσματα της μελέτης που θα περιλαμβάνει προτάσεις απελευθέρωσης του κλάδου.
Παλαιότερα σενάρια έκαναν λόγο για διαχωρισμό των γραμμών σε κερδοφόρες ή άγονες, την οργάνωση των ΚΤΕΛ σε ισχυρά εταιρικά σχήματα και την απελευθέρωση της τιμής των εισιτηρίων.
Το ερώτημα βέβαια είναι εάν θα θιγεί το ζήτημα της έκδοσης νέων αδειών εκτέλεσης αστικών – υπεραστικών συγκοινωνιών που αποτελεί «κόκκινο πανί» για τις ομοσπονδίες ΚΤΕΛ. Οι τελευταίες εγείρουν ενστάσεις (συρρίκνωση υπεραξίας της άδειας) αντίστοιχες με αυτές που διατύπωναν οι ιδιοκτήτες φορτηγών Δημόσιας Χρήσης και οι ιδιοκτήτες ταξί.
Πάντως, σήμερα στην αγορά υπάρχει προς πώληση πολύ μικρός αριθμός αδειών ΚΤΕΛ και συνεπώς η τιμή τους είναι υπέρογκη. Δεν είναι τυχαίο, εξάλλου, ότι μέχρι πριν από μερικούς μήνες οι τράπεζες παρείχαν δάνεια για αγορά λεωφορείου ΚΤΕΛ και για απόκτηση της σχετικής άδειας.
Δημ. Δελεβέγκος