Παράξενα πράγματα στις μισθολογικές καταστάσεις εργαζομένων του ΟΣΕ εντόπισαν οι ελεγκτές του οργανισμού και τα ώς τώρα ευρήματα δείχνουν πως κάποιοι έκαναν πάρτι. διαρκείας με πλασματικές υπερωρίες.
Η υπόθεση ξεκινά στα μέσα του καλοκαιριού, όταν στη διάρκεια τυχαίου δειγματοληπτικού ελέγχου διαπιστώνεται πως «γράφονται» πλασματικές υπερωρίες στο εργοστάσιο του ΟΣΕ στον Πειραιά. Πρόκειται για μια μονάδα που απασχολεί γύρω στα 500 άτομα, με κύριο αντικείμενο τη «βαριά» συντήρηση των μηχανών. Το εργοστάσιο είναι στρατηγικής σημασίας για τον ΟΣΕ και μαζί με την αντίστοιχη μονάδα της Θεσσαλονίκης σηκώνει το βάρος της συντήρησης και των επισκευών σε μηχανές και βαγόνια. Λίγες ημέρες αργότερα, τη διερεύνηση αναλαμβάνει η Υπηρεσία Εσωτερικού Ελέγχου του ΕΔΙΣΥ, του Εθνικού Διαχειριστή Σιδηροδρομικής Υποδομής, που έχει υπό τον έλεγχό του τις συγκεκριμένες μονάδες. Το πόρισμα της υπηρεσίας φτάνει στο γραφείο του Δημ. Ρουσσόπουλου, διευθύνοντος συμβούλου του ΕΔΙΣΥ, στις 25 Αυγούστου και τα ευρήματα είναι εξόχως ανησυχητικά, καθώς οι ελεγκτές εντοπίζουν παρατυπίες στις «δευτερεύουσες απολαβές». Πρόκειται για τις αμοιβές του προσωπικού για υπερωριακή απασχόληση ή για απασχόληση στη διάρκεια των ρεπό και τα στοιχεία δείχνουν πως όντως κάτι τρέχει.
Λογικά θα περίμενε κανείς να δοθεί εντολή στους ελεγκτές να προχωρήσουν περαιτέρω την έρευνα. Ομως η χώρα μπαίνει από τις 2 Σεπτεμβρίου σε τροχιά εκλογών και η διερεύνηση παγώνει. Στο θέμα επανέρχεται ο Δημ. Ρουσσόπουλος στις 21 Οκτωβρίου με εμπιστευτικό του έγγραφο προς τους υπευθύνους των εργοστασίων. Σε αυτό αναφέρεται και στα συμπεράσματα του εσωτερικού ελέγχου, που όπως λέει «μπορούν να χαρακτηριστούν θλιβερά για την επικρατούσα κατάσταση». Με αντίστοιχα έγγραφα προς τους υφισταμένους τους, οι διευθυντές εφιστούν την προσοχή, όμως πέρα από αυτές τις (μάλλον συμβολικού χαρακτήρα) παρεμβάσεις τίποτα άλλο δεν γίνεται.
Στα τέλη Νοεμβρίου, στους χώρους εργασίας κυκλοφορεί ενυπόγραφη καταγγελία υπαλλήλου, που δηλώνει πως πέρασαν στη μισθοδοσία του πληρωμές υπερωριών που ο ίδιος δεν έκανε ποτέ! Μάλλον αυτή η καταγγελία εξαντλεί την υπομονή των επικεφαλής του ΕΔΙΣΥ, που διατάζουν τη συγκρότηση επιτροπής που θα διερευνήσει το θέμα. Αρχικά το πόρισμα της επιτροπής, βάσει της οποίας θα αποφασιστεί αν θα κινηθούν πειθαρχικές διαδικασίες και αν θα υπάρξει ή όχι προσφυγή στη Δικαιοσύνη, αναμενόταν για τα μέσα Ιανουαρίου, σύμφωνα με πληροφορίες όμως η προθεσμία πήρε μικρή παράταση 2 εβδομάδων.
Πέρα από την καταγγελία του εργαζομένου στα τέλη Νοεμβρίου, η έρευνα δείχνει πως «κάτι τρέχει» στον Πειραιά. Για παράδειγμα, αν και τον Αύγουστο το εργοστάσιο υπολειτουργεί λόγω των θερινών αδειών, εντοπίζεται κάρτα εργαζομένου που ενώ είναι αδειούχος κατά τις εργάσιμες ημέρες (Δευτέρα ώς Παρασκευή) εμφανίζεται να εργάζεται τα Σαββατοκύριακα! Επίσης, οι πρόσθετες αμοιβές στον Πειραιά είναι ώς και 300 φορές περισσότερες σε σχέση με εκείνες που δίνονται στους εργαζομένους στη Θεσσαλονίκη. Το κόστος για τον ΕΔΙΣΥ και κατ' επέκταση τον ΟΣΕ δεν έχει υπολογιστεί με ακρίβεια. «Μπορεί να είναι κάποιες εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ, μπορεί και περισσότερα, αν δεν τελειώσει η έρευνα δεν μπορούμε να πούμε τίποτα» σημειώνουν υψηλόβαθμα στελέχη του ΕΔΙΣΥ.
ΝΙΚΟΣ ΜΟΥΜΟΥΡΗΣ
Η υπόθεση ξεκινά στα μέσα του καλοκαιριού, όταν στη διάρκεια τυχαίου δειγματοληπτικού ελέγχου διαπιστώνεται πως «γράφονται» πλασματικές υπερωρίες στο εργοστάσιο του ΟΣΕ στον Πειραιά. Πρόκειται για μια μονάδα που απασχολεί γύρω στα 500 άτομα, με κύριο αντικείμενο τη «βαριά» συντήρηση των μηχανών. Το εργοστάσιο είναι στρατηγικής σημασίας για τον ΟΣΕ και μαζί με την αντίστοιχη μονάδα της Θεσσαλονίκης σηκώνει το βάρος της συντήρησης και των επισκευών σε μηχανές και βαγόνια. Λίγες ημέρες αργότερα, τη διερεύνηση αναλαμβάνει η Υπηρεσία Εσωτερικού Ελέγχου του ΕΔΙΣΥ, του Εθνικού Διαχειριστή Σιδηροδρομικής Υποδομής, που έχει υπό τον έλεγχό του τις συγκεκριμένες μονάδες. Το πόρισμα της υπηρεσίας φτάνει στο γραφείο του Δημ. Ρουσσόπουλου, διευθύνοντος συμβούλου του ΕΔΙΣΥ, στις 25 Αυγούστου και τα ευρήματα είναι εξόχως ανησυχητικά, καθώς οι ελεγκτές εντοπίζουν παρατυπίες στις «δευτερεύουσες απολαβές». Πρόκειται για τις αμοιβές του προσωπικού για υπερωριακή απασχόληση ή για απασχόληση στη διάρκεια των ρεπό και τα στοιχεία δείχνουν πως όντως κάτι τρέχει.
Λογικά θα περίμενε κανείς να δοθεί εντολή στους ελεγκτές να προχωρήσουν περαιτέρω την έρευνα. Ομως η χώρα μπαίνει από τις 2 Σεπτεμβρίου σε τροχιά εκλογών και η διερεύνηση παγώνει. Στο θέμα επανέρχεται ο Δημ. Ρουσσόπουλος στις 21 Οκτωβρίου με εμπιστευτικό του έγγραφο προς τους υπευθύνους των εργοστασίων. Σε αυτό αναφέρεται και στα συμπεράσματα του εσωτερικού ελέγχου, που όπως λέει «μπορούν να χαρακτηριστούν θλιβερά για την επικρατούσα κατάσταση». Με αντίστοιχα έγγραφα προς τους υφισταμένους τους, οι διευθυντές εφιστούν την προσοχή, όμως πέρα από αυτές τις (μάλλον συμβολικού χαρακτήρα) παρεμβάσεις τίποτα άλλο δεν γίνεται.
Στα τέλη Νοεμβρίου, στους χώρους εργασίας κυκλοφορεί ενυπόγραφη καταγγελία υπαλλήλου, που δηλώνει πως πέρασαν στη μισθοδοσία του πληρωμές υπερωριών που ο ίδιος δεν έκανε ποτέ! Μάλλον αυτή η καταγγελία εξαντλεί την υπομονή των επικεφαλής του ΕΔΙΣΥ, που διατάζουν τη συγκρότηση επιτροπής που θα διερευνήσει το θέμα. Αρχικά το πόρισμα της επιτροπής, βάσει της οποίας θα αποφασιστεί αν θα κινηθούν πειθαρχικές διαδικασίες και αν θα υπάρξει ή όχι προσφυγή στη Δικαιοσύνη, αναμενόταν για τα μέσα Ιανουαρίου, σύμφωνα με πληροφορίες όμως η προθεσμία πήρε μικρή παράταση 2 εβδομάδων.
Πέρα από την καταγγελία του εργαζομένου στα τέλη Νοεμβρίου, η έρευνα δείχνει πως «κάτι τρέχει» στον Πειραιά. Για παράδειγμα, αν και τον Αύγουστο το εργοστάσιο υπολειτουργεί λόγω των θερινών αδειών, εντοπίζεται κάρτα εργαζομένου που ενώ είναι αδειούχος κατά τις εργάσιμες ημέρες (Δευτέρα ώς Παρασκευή) εμφανίζεται να εργάζεται τα Σαββατοκύριακα! Επίσης, οι πρόσθετες αμοιβές στον Πειραιά είναι ώς και 300 φορές περισσότερες σε σχέση με εκείνες που δίνονται στους εργαζομένους στη Θεσσαλονίκη. Το κόστος για τον ΕΔΙΣΥ και κατ' επέκταση τον ΟΣΕ δεν έχει υπολογιστεί με ακρίβεια. «Μπορεί να είναι κάποιες εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ, μπορεί και περισσότερα, αν δεν τελειώσει η έρευνα δεν μπορούμε να πούμε τίποτα» σημειώνουν υψηλόβαθμα στελέχη του ΕΔΙΣΥ.
ΝΙΚΟΣ ΜΟΥΜΟΥΡΗΣ