Αξιολόγηση Θέματος:
  • 0 Ψήφοι - 0 Μέσος Όρος
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
[Ισοτιμία] Οι χρεωστικοί τόκοι υπερκάλυψαν την ετήσια επιδότηση του ΟΑΣΑ
#1
Του Φώτη Φωτεινού

Απίστευτο, αλλά πέρα για πέρα αληθινό! Οι χρεωστικοί τόκοι του ΟΑΣΑ ξεπέρασαν την ετήσια επιδότηση του υπουργείου Μεταφορών για την κάλυψη του συγκοινωνιακού έργου.

Πέρσι, ο όμιλος ΟΑΣΑ (ΗΛΠΑΠ, ΗΣΑΠ, ΕΘΕΛ) δαπάνησε 122 εκατ. για τόκους, οι οποίοι (σε απόλυτα μεγέθη) αντιστοιχούν στο 75% του κύκλου εργασιών.

Οι χρεωστικοί τόκοι, όχι μόνο απορρόφησαν το σύνολο της ετήσιας κρατικής επιδότησης, αλλά την υπερκάλυψαν, για πρώτη φορά, τα τελευταία χρόνια!

Ο ΟΑΣΑ «ασφυκτιά» από τον υπέρογκο τραπεζικό δανεισμό, καθώς οι τόκοι αυξήθηκαν κατά 35% μέσα σε τέσσερα χρόνια (από 80 εκατ. το 2007, στα 122 εκατ. το 2010).

Σαν να μην έφταναν τα ανωτέρω, ο ΟΑΣΑ έχει να αντιμετωπίσει την σταδιακήμείωση της ετήσιας κρατικής επιδότησης, κατόπιν απαίτησης της τρόικας. Η μείωση της επιχορήγησης του Δημοσίου υπήρξε εντυπωσιακή το 2010, αφού έπεσε κατά 14 εκατ., σε σχέση με το 2009.

Η περσινή χρονιά απέβη καταστροφική για τις αστικές συγκοινωνίες, αφού ο κύκλος εργασιών (κυρίως πωλήσεις εισιτηρίων) μειώθηκε κατά 24 εκατ. ευρώ, ήτοι 13%.

Σύμφωνα με τα επίσημα απολογιστικά στοιχεία, ο κύκλος εργασιών των ΗΛΠΑΠ, ΕΘΕΛ, ΗΣΑΠ και της μητρικής ΟΑΣΑ ανήλθε στα 163 εκατ., έναντι 187 εκατ. το 2009.

Ωστόσο, κάτι παραπάνω από εντυπωσιακή ήταν η μείωση των δαπανών προσωπικού, η οποία συρρικνώθηκε κατά 100 εκατ. ευρώ, προσεγγίζοντας τα 421 εκατ. ευρώ.

Βαρύ το «τίμημα» της εξυγίανσης
Μετά τον ΟΣΕ, όπου το Δημόσιο ανέλαβε στις «πλάτες» του χρέος 10,7 δισ. ευρώ, εξίσου σημαντική θα είναι η αντίστοιχη επιβάρυνση για τον ΟΑΣΑ.

Σύμφωνα με το σχέδιο νόμου για την ανασυγκρότηση και εξυγίανση του ΟΑΣΑ, το ελληνικό Δημόσιο ανέλαβε να καλύψει τον οφειλόμενο τραπεζικό δανεισμό του οργανισμού, ο οποίος ανέρχεται στα 2,82 δισ. ευρώ, με ορίζοντα αποπληρωμής ως και το 2018.

Παράλληλα, το ελληνικό Δημόσιο καλείται να διαγράψει χρέη του ομίλου ΟΑΣΑ, προς φορείς του Δημοσίου, ύψους 752 εκατ. ευρώ.

Εκτός των ανωτέρω, ορίστηκε η καταβολή 160 εκατ. ευρώ για τα επενδυτικά προγράμματα του οργανισμού και των θυγατρικών του τη περίοδο 2011-2013 (συνολικά).

Ο δανεισμός του ΟΑΣΑ παρουσιάζει σημαντικές ομοιότητες με τον αντίστοιχο του ΟΣΕ, καθώς ο οργανισμός αναγκαζόταν να προχωρήσει στην σύναψη δανείων για τη προμήθεια λεωφορείων και τρόλεϊ, αλλά και για το τμήμα της αντισταθμιστικής καταβολής του Δημοσίου, η οποία δεν χορηγούνταν απευθείας από τον κρατικό προϋπολογισμό.

Όπως ορίζει ο Ν. 3852/2010, ο όμιλος ΟΑΣΑ και οι θυγατρικές του εταιρείες οφείλουν να δανείζονται πλέον, δίχως την εγγύηση του ελληνικού Δημοσίου. Υπενθυμίζεται ότι, το μέσο επιτόκιο δανεισμού, για τη χρήση του 2009 ανήλθε σε 5,24% και για τη χρήση του 2010 σε 5,33%.

«Βουτιά» 100 εκατ. στη μισθοδοσία
Οι λειτουργικές ζημιές του ομίλου ΟΑΣΑ παρέμειναν πέρσι σε ιλιγγιώδη νούμερα, ήτοι 350 εκατ. ευρώ. Οι ζημιές θα ήταν πιο διευρυμένες, εφόσον δεν είχε επιτευχθεί μια τεράστια εξοικονόμηση στις δαπάνες μισθοδοσίας, οι οποίες έφτασαν τα 421 εκατ., έναντι 518 εκατ. το 2009.

Για την εφετινή χρήση και για το διάστημα Μαρτίου – Μαίου, το κόστος λειτουργίας όλων των αστικών συγκοινωνιών (όμιλος ΟΑΣΑ, μαζί με Τραμ και Μετρό) παρουσίασε μείωση 15%.

Το νέο οργανόγραμμα προβλέπει τη συγχώνευση των σημερινών πέντε εταιριών σε δύο νέα σχήματα, ένα για τις «Οδικές Συγκοινωνίες» (ΟΣΥ), στο οποίο η ΕΘΕΛ θα έχει τον κύριο ρόλο, απορροφώντας τον ΗΛΠΑΠ και ένα για «Σταθερές Συγκοινωνίες» (ΣΤΑΣΥ), όπου το Μετρό θα είναι ο νέος ηγετικός φορέας με την απορρόφηση της Τραμ και του ΗΣΑΠ.

Βασικά οικονομικά μεγέθη ομίλου ΟΑΣΑ (ΗΛΠΑΠ, ΕΘΕΛ, ΗΣΑΠ, μητρική ΟΑΣΑ)
Σε εκατ. ευρώ
2010 2009 2008 2007


Κύκλος εργασιών
163,64 187,80 180,88 181,96

Επιχορηγήσεις για την κάλυψη συγκοινωνιακού έργου
109,90 123,17 118,54 115,80

ΕΒΙΤDΑ
-351,32 -412,40 -392,17 -340,52

Αποτελέσματα μετά από φόρους
-472,22 -526,68 -470,69 -397,56

Αποσβέσεις
66,83 78,63 73,82 73,23

Χρεωστικοί τόκοι και συναφή έξοδα
122,08 116,63 94,72 79,18

Ταμειακά διαθέσιμα λήξης χρήσης
18,04 44,32 54,08 61,31

Πηγή: ΟΑΣΑ
Απάντηση
#2
Smile 
(05-07-2011, 01:19 PM)Cmaniac Έγραψε: Η περσινή χρονιά απέβη καταστροφική για τις αστικές συγκοινωνίες, αφού ο κύκλος εργασιών (κυρίως πωλήσεις εισιτηρίων) μειώθηκε κατά 24 εκατ. ευρώ, ήτοι 13%.

Σύμφωνα με τα επίσημα απολογιστικά στοιχεία, ο κύκλος εργασιών των ΗΛΠΑΠ, ΕΘΕΛ, ΗΣΑΠ και της μητρικής ΟΑΣΑ ανήλθε στα 163 εκατ., έναντι 187 εκατ. το 2009.

Ωστόσο, κάτι παραπάνω από εντυπωσιακή ήταν η μείωση των δαπανών προσωπικού, η οποία συρρικνώθηκε κατά 100 εκατ. ευρώ, προσεγγίζοντας τα 421 εκατ. ευρώ.

Αυτά δεν είναι απίστευτα: Είναι αποτέλεσμα των περσινών απεργιών
Απάντηση


Μετάβαση στη συζήτηση:


Χρήστης (ες) διαβάζουν αυτό το θέμα: 1 Επισκέπτης (ες)