02-01-2022, 10:23 PM
Τα ενεργά Ν1 είναι 78 (και περιλαμβάνουν φυσικά και τα τέσσερα μισθωμένα στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ που ανήκουν στον στόλο της ΟΣΥ και της φέρνουν έσοδα). ΜΗ ενεργά είναι όσα έχουν διαγραφεί από τα μητρώα του ΥΜΕ και τη δύναμη του στόλου της εταιρίας, αυτά που ακινητούν ή είναι σε προσωρινή ακινησία όπως δεκάδες νεότερα των συγκεκριμένων, ανάμεσα τους και ορισμένα με πενταψήφιο αριθμό χιλιομέτρων και λιγότερους από από 24 μήνες υπηρεσίας θεωρούνται ΕΝΕΡΓΑ και ο μόνος λόγος για τον οποίο δεν έχουν διαγραφεί τα περισσότερα είναι γιατί κάποιοι θα βρεθούν έναντι ακόμα και ποινικών ευθυνών.
Η παράταση πληρωμής των τελών κυκλοφορίας δεν αφορά αφορά ΙΧ και όχι ΔΧ οχήματα. Τα τέλη κυκλοφορίας τους έχουν πληρωθεί αλλά και να μην είχαν πληρωθεί θα τα όφειλαν για τους αντίστοιχους μήνες που θα ήταν στο δρόμο. Ανάλογα μόλις κάνουν διαγραφή θα επιστραφεί στην ΟΣΥ το ποσό που αναλογεί στο υπολειπόμενο χρονικό διάστημα. Στην κάθε περίπτωση πάντως τα 20.000€ περίπου που αναλογούν στα τέλη κυκλοφορίας τους είναι ποσό αστείο για τα οικονομικά μεγέθη της εταιρίας.
Τα leasing λεωφορεία ήταν έτοιμα στην ώρα τους και η παράδοση τους ακολουθεί το χρονοδιάγραμμα που έθεσε η ΟΣΥ. Έχουν δε ταξινομηθεί και παραδοθεί στο σύνολο τους εδώ και πάνω από ένα μήνα, το τελευταίο πήρε πινακίδες στις 26/11/2021. Η διαθεσιμότητα τους υπερβαίνει κατά πολύ το 90% και στους τρεις αναδόχους κάτι το οποίο είμαι σε θέση να γνωρίζω από πρώτο χέρι λόγω επαγγέλματος. Βέβαια όλοι περιμέναμε ότι η ΟΣΥ αφενός δεν θα μπορούσε να τα απορροφήσει εντός των χρονοδιαγραμμάτων που η ίδια έθεσε ούτε φυσικά και να τα διαχειριστεί. Άλλωστε ήδη είχε φανεί αυτό από το 2020, την ώρα που στα ΚΤΕΛ μέσα σε κάτι παραπάνω από δύο μήνες παραδόθηκαν και δρομολογήθηκαν 200 οχήματα (παρά τα μικροπροβλήματα που αντιμετωπίστηκαν βέβαια άμεσα) από ΕΝΑΝ μόνο προμηθευτή τον ίδιο που "έτρεχε" παράλληλα παράδοση 180 οχημάτων για τον ΟΑΣΘ που κατάφερε μόλις τον Απρίλιο του 2021 να τα θέσει σε κυκλοφορία στο σύνολο τους δεν περιμέναμε κάτι διαφορετικό από τον φορέα του Δημοσίου. Το θετικό πάντως για τις "διαθεσιμότητες" είναι ότι περιορίστηκαν οι "βλάβες". Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση οδηγού που έφερε "μέσα" δύο leasing οχήματα με "βλάβες" τα οποία δόθηκαν αμέσως μετά στην κίνηση χωρίς την παραμικρή εργασία επισκευής και το παραμικρό πρόβλημα. Το φαινόμενο είναι γνωστό στην διοίκηση της εταιρίας, ήδη έχουν ληφθεί κάποια μέτρα και αναμένεται σύντομα να γίνουν ακόμα πιο αυστηρά.
Τα ΥΕΗ πράγματι κόπηκαν στην πρώτη εξίσωση στόλου (αριθμός οχημάτων έναντι αδειών ΔΧ) μαζί με τα Den Oudsten όταν ήρθαν τα Citelis. Όλα τα λεωφορεία επίσης μέχρι να αποσυρθούν είναι ενεργά. Citelis επίσης μέχρι στιγμής δεν έχει κοπεί κανένα, ακόμα και τα καμένα είναι στον ενεργό στόλο. Οι λόγοι στην πρώτη παράγραφο, ειδικά για τα καμένα ωστόσο αν δεν βγει το πόρισμα της Πυροσβεστικής και δεν αποζημιωθεί το όχημα από την ασφαλιστική είναι λογικό να μην κάνει διαγραφή, για καθαρά τυπικούς λόγους. Όταν βρω χρόνο θα κάνω στο σχετικό topic μια αναλυτική λίστα με τα αποσυρθέντα Ν1 ανά χρονιά.
Σταδιακή απόσυρση ενός τύπου οχήματος σημαίνει ότι όποτε παρουσιάζει κάποια βλάβη η επισκευή της οποίας είναι ασύμφορη οικονομικά (υπερβαίνει την αξία του οχήματος) διαγράφεται. Πόσο μάλλον όταν αντιπροσωπεύει η απόσυρση αυτή πάνω από 40 οχήματα σε σύνολο 235, το 18% του συνόλου με άλλα λόγια... (και ναι, και οι GN, τα Ν2, τα Volvo τα Agora CNG είναι σε σταδιακή απόσυρση ανεξάρτητα αν δεν αφορά το θέμα μας)
Για το τέλος προφανώς και τα leasing δεν ήρθαν για αύξηση στόλου και κανείς δεν το ισχυρίστηκε αυτό. Δεν βγαίνει άλλωστε και με απλές πράξεις, δεν είναι δυνατόν να έχεις 700 οχήματα εκτός (σε διαγραφή ή σε ακινησία με μηδενική προοπτική επανένταξης στην κυκλοφορία) και να θέλεις να αυξήσεις με 300 οχήματα το στόλο σου. Και όλα αυτά με δεδομένο ότι τα Ν1 δεν αντέχουν πλέον και νομοτελειακά θα αρχίσουν να διαγράφονται μειώνοντας τον ακόμα περισσότερο! Τρύπες ήρθαν να καλύψουν και ακόμα και με αυτά ο ενεργός στόλος (στην καθημερινή δρομολόγηση) είναι μείον. Ακριβώς γι' αυτόν το λόγο ότι είναι ικανό να τσουλήσει τις ρόδες του θα παραμένει ενεργό και θα "λιώσει" κυριολεκτικά στο δρόμο, και ένα ακόμη Ν1 να μείνει που να είναι σε θέση να εκτελέσει δρομολόγιο θα βρίσκεται στο δρόμο μέχρι να βγάλει ζημιά. Κατάλαβε επιτέλους αυτό που προσπαθώ να σου εξηγήσω και δεν θέλεις (ή ενδεχομένως δεν μπορείς) να καταλάβεις ότι τα Merc "έχουν πεθάνει και δεν το ξέρουν εδώ και χρόνια" και ότι έτσι κι αλλιώς φεύγουν από την κυκλοφορία αλλά τα leasing (και τα υπεργολαβικά των ΚΤΕΛ) καλύπτουν τις ήδη υφιστάμενες ελλείψεις οχημάτων από κάτι Citelis με 57.000 χιλιόμετρα ενεργής ζωής και κάτι Urbino 18 με ακόμα λιγότερα, χώρια τα δεκάδες κομμένα Euro 2 όλα τα τελευταία χρόνια...
Η παράταση πληρωμής των τελών κυκλοφορίας δεν αφορά αφορά ΙΧ και όχι ΔΧ οχήματα. Τα τέλη κυκλοφορίας τους έχουν πληρωθεί αλλά και να μην είχαν πληρωθεί θα τα όφειλαν για τους αντίστοιχους μήνες που θα ήταν στο δρόμο. Ανάλογα μόλις κάνουν διαγραφή θα επιστραφεί στην ΟΣΥ το ποσό που αναλογεί στο υπολειπόμενο χρονικό διάστημα. Στην κάθε περίπτωση πάντως τα 20.000€ περίπου που αναλογούν στα τέλη κυκλοφορίας τους είναι ποσό αστείο για τα οικονομικά μεγέθη της εταιρίας.
Τα leasing λεωφορεία ήταν έτοιμα στην ώρα τους και η παράδοση τους ακολουθεί το χρονοδιάγραμμα που έθεσε η ΟΣΥ. Έχουν δε ταξινομηθεί και παραδοθεί στο σύνολο τους εδώ και πάνω από ένα μήνα, το τελευταίο πήρε πινακίδες στις 26/11/2021. Η διαθεσιμότητα τους υπερβαίνει κατά πολύ το 90% και στους τρεις αναδόχους κάτι το οποίο είμαι σε θέση να γνωρίζω από πρώτο χέρι λόγω επαγγέλματος. Βέβαια όλοι περιμέναμε ότι η ΟΣΥ αφενός δεν θα μπορούσε να τα απορροφήσει εντός των χρονοδιαγραμμάτων που η ίδια έθεσε ούτε φυσικά και να τα διαχειριστεί. Άλλωστε ήδη είχε φανεί αυτό από το 2020, την ώρα που στα ΚΤΕΛ μέσα σε κάτι παραπάνω από δύο μήνες παραδόθηκαν και δρομολογήθηκαν 200 οχήματα (παρά τα μικροπροβλήματα που αντιμετωπίστηκαν βέβαια άμεσα) από ΕΝΑΝ μόνο προμηθευτή τον ίδιο που "έτρεχε" παράλληλα παράδοση 180 οχημάτων για τον ΟΑΣΘ που κατάφερε μόλις τον Απρίλιο του 2021 να τα θέσει σε κυκλοφορία στο σύνολο τους δεν περιμέναμε κάτι διαφορετικό από τον φορέα του Δημοσίου. Το θετικό πάντως για τις "διαθεσιμότητες" είναι ότι περιορίστηκαν οι "βλάβες". Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση οδηγού που έφερε "μέσα" δύο leasing οχήματα με "βλάβες" τα οποία δόθηκαν αμέσως μετά στην κίνηση χωρίς την παραμικρή εργασία επισκευής και το παραμικρό πρόβλημα. Το φαινόμενο είναι γνωστό στην διοίκηση της εταιρίας, ήδη έχουν ληφθεί κάποια μέτρα και αναμένεται σύντομα να γίνουν ακόμα πιο αυστηρά.
Τα ΥΕΗ πράγματι κόπηκαν στην πρώτη εξίσωση στόλου (αριθμός οχημάτων έναντι αδειών ΔΧ) μαζί με τα Den Oudsten όταν ήρθαν τα Citelis. Όλα τα λεωφορεία επίσης μέχρι να αποσυρθούν είναι ενεργά. Citelis επίσης μέχρι στιγμής δεν έχει κοπεί κανένα, ακόμα και τα καμένα είναι στον ενεργό στόλο. Οι λόγοι στην πρώτη παράγραφο, ειδικά για τα καμένα ωστόσο αν δεν βγει το πόρισμα της Πυροσβεστικής και δεν αποζημιωθεί το όχημα από την ασφαλιστική είναι λογικό να μην κάνει διαγραφή, για καθαρά τυπικούς λόγους. Όταν βρω χρόνο θα κάνω στο σχετικό topic μια αναλυτική λίστα με τα αποσυρθέντα Ν1 ανά χρονιά.
Σταδιακή απόσυρση ενός τύπου οχήματος σημαίνει ότι όποτε παρουσιάζει κάποια βλάβη η επισκευή της οποίας είναι ασύμφορη οικονομικά (υπερβαίνει την αξία του οχήματος) διαγράφεται. Πόσο μάλλον όταν αντιπροσωπεύει η απόσυρση αυτή πάνω από 40 οχήματα σε σύνολο 235, το 18% του συνόλου με άλλα λόγια... (και ναι, και οι GN, τα Ν2, τα Volvo τα Agora CNG είναι σε σταδιακή απόσυρση ανεξάρτητα αν δεν αφορά το θέμα μας)
Για το τέλος προφανώς και τα leasing δεν ήρθαν για αύξηση στόλου και κανείς δεν το ισχυρίστηκε αυτό. Δεν βγαίνει άλλωστε και με απλές πράξεις, δεν είναι δυνατόν να έχεις 700 οχήματα εκτός (σε διαγραφή ή σε ακινησία με μηδενική προοπτική επανένταξης στην κυκλοφορία) και να θέλεις να αυξήσεις με 300 οχήματα το στόλο σου. Και όλα αυτά με δεδομένο ότι τα Ν1 δεν αντέχουν πλέον και νομοτελειακά θα αρχίσουν να διαγράφονται μειώνοντας τον ακόμα περισσότερο! Τρύπες ήρθαν να καλύψουν και ακόμα και με αυτά ο ενεργός στόλος (στην καθημερινή δρομολόγηση) είναι μείον. Ακριβώς γι' αυτόν το λόγο ότι είναι ικανό να τσουλήσει τις ρόδες του θα παραμένει ενεργό και θα "λιώσει" κυριολεκτικά στο δρόμο, και ένα ακόμη Ν1 να μείνει που να είναι σε θέση να εκτελέσει δρομολόγιο θα βρίσκεται στο δρόμο μέχρι να βγάλει ζημιά. Κατάλαβε επιτέλους αυτό που προσπαθώ να σου εξηγήσω και δεν θέλεις (ή ενδεχομένως δεν μπορείς) να καταλάβεις ότι τα Merc "έχουν πεθάνει και δεν το ξέρουν εδώ και χρόνια" και ότι έτσι κι αλλιώς φεύγουν από την κυκλοφορία αλλά τα leasing (και τα υπεργολαβικά των ΚΤΕΛ) καλύπτουν τις ήδη υφιστάμενες ελλείψεις οχημάτων από κάτι Citelis με 57.000 χιλιόμετρα ενεργής ζωής και κάτι Urbino 18 με ακόμα λιγότερα, χώρια τα δεκάδες κομμένα Euro 2 όλα τα τελευταία χρόνια...