19-12-2011, 12:34 AM
Το Δημοτικό Συμβούλιο της Ιεράς Πόλεως Μεσολογγίου, με την υπ' αριθμ. 292/2011 Απόφασή του, ενέκρινε την υπογραφή συμφώνου συνεργασίας μεταξύ των Δήμων Ι.Π. Μεσολογγίου και Ζακύνθου, με αποκλειστικό σκοπό και στόχο τη δημιουργία εκείνων των ουσιαστικών προϋποθέσεων για την υλοποίηση της ακτοπλοϊκής σύνδεσης Μεσολογγίου - Ζακύνθου.
Το Δημοτικό Συμβούλιο του Δήμου Ζακύνθου, με την υπ' αριθ. 498/2011 Απόφασή του, ενέκρινε, με τη σειρά του, την υπογραφή του ανωτέρω αναφερθέντος συμφώνου συνεργασίας.
Με κοινό έγγραφό τους - αίτηση, ο Δήμαρχος Ι.Π. Μεσολογγίου κ. Παναγιώτης Κατσούλης και ο Πρόεδρος του Λιμενικού Ταμείου Αιτωλοακαρνανίας κ. Κώστας Στάραμος, με θέμα: Ακτοπλοϊκή σύνδεση Λιμένα Μεσολογγίου και Ιονίων Νήσων, ζήτησαν όπως συμπεριληφθεί η ακτοπλοϊκή σύνδεση μεταξύ του Λιμένα Μεσολογγίου και των Ιονίων Νήσων (Ζάκυνθος-Κεφαλονιά-Ιθάκη), στο σχεδιασμό και στην ανάπτυξη των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών της Χώρας, σύμφωνα με το Νόμο 2932/2001 (Ελεύθερη παροχή υπηρεσιών στης θαλάσσιες ενδομεταφορές).
Η πολιτεία έχει την υποχρέωση να διασφαλίζει την πρόσβαση των πολιτών στις υπηρεσίες μεταφορών, οι οποίες αποτελούν δημόσιο αγαθό και δικαίωμα. Συνδέσεις με επαρκή συχνότητα, ασφάλεια, αξιοπιστία και ανεκτό οικονομικό αντίτιμο, επιταχύνουν την οικονομική ανάπτυξη, στηρίζουν την βιώσιμη ανάπτυξη των μεταφορών (μείωση κόστους και χρόνου μεταφοράς, περιβαλλοντολογικών επιπτώσεων και ατυχημάτων) και διασφαλίζουν την εδαφική συνοχή των περιφερειών (κοινωνική, οικονομική, πολιτιστική).
Σήμερα από την Αιτωλοακαρνανία, η οποία αποτελεί τη μεγαλύτερη σε έκταση Π.Ε. της Ελλάδος, διέρχονται οι εμπορευματικές και επιβατικές μεταφορές όχι μόνο του ίδιου του νομού, αλλά και των γειτονικών νομών Ευρυτανίας και Φωκίδος, όπως και των περιφερειών Ηπείρου, Δυτικής και Κεντρικής Μακεδονίας και Θεσσαλίας. Συνολικά ο πληθυσμός των ανωτέρω περιοχών αγγίζει τα 3,5 εκατομμύρια μόνιμους κατοίκους.
Η ολοκλήρωση της Εγνατίας Οδού και η σταδιακή κατασκευή της Ιονίας Οδού, επιταχύνει τη συνδεσιμότητα των ανωτέρω περιοχών και αυξάνει την κινητικότητα προς τα Ιόνια Νησιά, ήτοι της Ζακύνθου, της Κεφαλονιάς και της Ιθάκης. Με την υφιστάμενη όμως κατάσταση, οι εμπορευματικές και επιβατικές μεταφορές των ανωτέρω περιοχών προς τα Ιόνια Νησιά, διέρχονται από τους λιμένες της Κυλλήνης και της Πάτρας, με αποτέλεσμα την αναγκαστική πρόσθετη οδική κινητικότητα και την αύξηση του μεταφορικού κόστους λόγω της υποχρεωτικής διέλευσης της γέφυρας ή του πορθμείου Ρίου - Αντιρρίου.
Ειδικά το νησί της Ζακύνθου, συνδέεται ακτοπλοϊκά με την ηπειρωτική Ελλάδα, αποκλειστικά και μόνο, δια μέσω της ακτοπλοϊκής γραμμής Ζακύνθου - Κυλλήνης. Σε περίπτωση που πραγματοποιηθεί ακτοπλοϊκή σύνδεση Ζακύνθου - Μεσολογγίου, η απόσταση μεταξύ των Π.Ε. Ζακύνθου - Λευκάδας - Κερκύρας (δηλ. την έδρα της Π.Ι.Ν.), θα μειωθεί κατά 120 χλμ.
Ο λιμένας Μεσολογγίου, το νοτιότερο λιμάνι του βόρειου δυτικού άξονα (Ιόνιος Οδός), μπορεί να χρησιμοποιηθεί έτσι ώστε να συνδέσει ακτοπλοϊκά τις περιοχές από τις οποίες διέρχονται η Εγνατία και η Ιόνια Οδός με τη Ζάκυνθο, Κεφαλονιά - Ιθάκη, περικόπτοντας σημαντικά τη χρονοαπόσταση, το κόστος των μεταφορών καθώς και τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις. Ήδη τα πρώτα στοιχεία της μελέτης που εκπονείται για τη σκοπιμότητα και τη βιωσιμότητα της εν λόγω ακτοπλοϊκής σύνδεσης, είναι άκρως ενθαρρυντικά.
Οι αλλαγές που συντελούνται στη γεωγραφία των μεταφορών εξαιτίας των νέων οδικών αξόνων, της αύξησης του κόστους των οδικών μεταφορών και των περιβαλλοντολογικών επιπτώσεων, επιβάλλουν την αξιοποίηση μιας ξεχασμένης λιμενικής υποδομής, που μπορεί να λειτουργήσει αναπτυξιακά τόσο για τα Ιόνια Νησιά όσο και για τις Περιφέρειες από τις οποίες διέρχονται η Ιόνιος και η Εγνατία Οδός.
Παράλληλα διασφαλίζει την κοινωνική, οικονομική, πολιτιστική αλλά και γεωγραφική συνοχή μιας ευρύτερης, ιστορικά αποκλεισμένης από πλευράς μεταφορών περιοχής. Επίσης, δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι μέσω της Εγνατίας Οδού αλλά και της Ιονίας Οδού στο μέλλον, η Π.Ι.Ν. θα έχει τη δυνατότητα να συνδέεται με τις υπόλοιπες χώρες των Βαλκανίων.
Αυτό το μήνα (Δεκέμβριος/2011) ολοκληρώνεται η μελέτη βιωσιμότητας και σκοπιμότητας της γραμμής Ζακύνθου-Μεσολογγίου, ενώ για να θεσμοθετηθεί η γραμμή αυτή, θα πρέπει να αποφασίσει σχετικά ο ίδιος ο Υφυπουργός Ναυτιλίας, σε συνεργασία με το αρμόδιο Συμβούλιο που αποφασίζει για θέματα ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών.
Επειδή μέχρι το τέλος τρέχοντος μηνός Δεκεμβρίου/2011 ή το αργότερο αρχές Ιανουαρίου/2012, θα αποφασιστεί από το Υπουργείο Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, η έγκριση ή μη, της ακτοπλοϊκής σύνδεσης Ζακύνθου - Μεσολογγίου, καθίσταται επιτακτική η λήψη θετικής απόφασης από το Π.Σ. Ιονίων Νήσων σχετικά με την πραγματοποίηση της εν λόγω συγκοινωνιακής σύνδεσης, έτσι ώστε να ενδυναμωθεί, τόσο το αίτημα των Δημοτικών Συμβουλίων Ζακύνθου και Ι.Π. Μεσολογγίου, όσο, κυρίως, το αίτημα των τοπικών κοινωνιών των παραπάνω Δήμων.
Το Δημοτικό Συμβούλιο του Δήμου Ζακύνθου, με την υπ' αριθ. 498/2011 Απόφασή του, ενέκρινε, με τη σειρά του, την υπογραφή του ανωτέρω αναφερθέντος συμφώνου συνεργασίας.
Με κοινό έγγραφό τους - αίτηση, ο Δήμαρχος Ι.Π. Μεσολογγίου κ. Παναγιώτης Κατσούλης και ο Πρόεδρος του Λιμενικού Ταμείου Αιτωλοακαρνανίας κ. Κώστας Στάραμος, με θέμα: Ακτοπλοϊκή σύνδεση Λιμένα Μεσολογγίου και Ιονίων Νήσων, ζήτησαν όπως συμπεριληφθεί η ακτοπλοϊκή σύνδεση μεταξύ του Λιμένα Μεσολογγίου και των Ιονίων Νήσων (Ζάκυνθος-Κεφαλονιά-Ιθάκη), στο σχεδιασμό και στην ανάπτυξη των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών της Χώρας, σύμφωνα με το Νόμο 2932/2001 (Ελεύθερη παροχή υπηρεσιών στης θαλάσσιες ενδομεταφορές).
Η πολιτεία έχει την υποχρέωση να διασφαλίζει την πρόσβαση των πολιτών στις υπηρεσίες μεταφορών, οι οποίες αποτελούν δημόσιο αγαθό και δικαίωμα. Συνδέσεις με επαρκή συχνότητα, ασφάλεια, αξιοπιστία και ανεκτό οικονομικό αντίτιμο, επιταχύνουν την οικονομική ανάπτυξη, στηρίζουν την βιώσιμη ανάπτυξη των μεταφορών (μείωση κόστους και χρόνου μεταφοράς, περιβαλλοντολογικών επιπτώσεων και ατυχημάτων) και διασφαλίζουν την εδαφική συνοχή των περιφερειών (κοινωνική, οικονομική, πολιτιστική).
Σήμερα από την Αιτωλοακαρνανία, η οποία αποτελεί τη μεγαλύτερη σε έκταση Π.Ε. της Ελλάδος, διέρχονται οι εμπορευματικές και επιβατικές μεταφορές όχι μόνο του ίδιου του νομού, αλλά και των γειτονικών νομών Ευρυτανίας και Φωκίδος, όπως και των περιφερειών Ηπείρου, Δυτικής και Κεντρικής Μακεδονίας και Θεσσαλίας. Συνολικά ο πληθυσμός των ανωτέρω περιοχών αγγίζει τα 3,5 εκατομμύρια μόνιμους κατοίκους.
Η ολοκλήρωση της Εγνατίας Οδού και η σταδιακή κατασκευή της Ιονίας Οδού, επιταχύνει τη συνδεσιμότητα των ανωτέρω περιοχών και αυξάνει την κινητικότητα προς τα Ιόνια Νησιά, ήτοι της Ζακύνθου, της Κεφαλονιάς και της Ιθάκης. Με την υφιστάμενη όμως κατάσταση, οι εμπορευματικές και επιβατικές μεταφορές των ανωτέρω περιοχών προς τα Ιόνια Νησιά, διέρχονται από τους λιμένες της Κυλλήνης και της Πάτρας, με αποτέλεσμα την αναγκαστική πρόσθετη οδική κινητικότητα και την αύξηση του μεταφορικού κόστους λόγω της υποχρεωτικής διέλευσης της γέφυρας ή του πορθμείου Ρίου - Αντιρρίου.
Ειδικά το νησί της Ζακύνθου, συνδέεται ακτοπλοϊκά με την ηπειρωτική Ελλάδα, αποκλειστικά και μόνο, δια μέσω της ακτοπλοϊκής γραμμής Ζακύνθου - Κυλλήνης. Σε περίπτωση που πραγματοποιηθεί ακτοπλοϊκή σύνδεση Ζακύνθου - Μεσολογγίου, η απόσταση μεταξύ των Π.Ε. Ζακύνθου - Λευκάδας - Κερκύρας (δηλ. την έδρα της Π.Ι.Ν.), θα μειωθεί κατά 120 χλμ.
Ο λιμένας Μεσολογγίου, το νοτιότερο λιμάνι του βόρειου δυτικού άξονα (Ιόνιος Οδός), μπορεί να χρησιμοποιηθεί έτσι ώστε να συνδέσει ακτοπλοϊκά τις περιοχές από τις οποίες διέρχονται η Εγνατία και η Ιόνια Οδός με τη Ζάκυνθο, Κεφαλονιά - Ιθάκη, περικόπτοντας σημαντικά τη χρονοαπόσταση, το κόστος των μεταφορών καθώς και τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις. Ήδη τα πρώτα στοιχεία της μελέτης που εκπονείται για τη σκοπιμότητα και τη βιωσιμότητα της εν λόγω ακτοπλοϊκής σύνδεσης, είναι άκρως ενθαρρυντικά.
Οι αλλαγές που συντελούνται στη γεωγραφία των μεταφορών εξαιτίας των νέων οδικών αξόνων, της αύξησης του κόστους των οδικών μεταφορών και των περιβαλλοντολογικών επιπτώσεων, επιβάλλουν την αξιοποίηση μιας ξεχασμένης λιμενικής υποδομής, που μπορεί να λειτουργήσει αναπτυξιακά τόσο για τα Ιόνια Νησιά όσο και για τις Περιφέρειες από τις οποίες διέρχονται η Ιόνιος και η Εγνατία Οδός.
Παράλληλα διασφαλίζει την κοινωνική, οικονομική, πολιτιστική αλλά και γεωγραφική συνοχή μιας ευρύτερης, ιστορικά αποκλεισμένης από πλευράς μεταφορών περιοχής. Επίσης, δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι μέσω της Εγνατίας Οδού αλλά και της Ιονίας Οδού στο μέλλον, η Π.Ι.Ν. θα έχει τη δυνατότητα να συνδέεται με τις υπόλοιπες χώρες των Βαλκανίων.
Αυτό το μήνα (Δεκέμβριος/2011) ολοκληρώνεται η μελέτη βιωσιμότητας και σκοπιμότητας της γραμμής Ζακύνθου-Μεσολογγίου, ενώ για να θεσμοθετηθεί η γραμμή αυτή, θα πρέπει να αποφασίσει σχετικά ο ίδιος ο Υφυπουργός Ναυτιλίας, σε συνεργασία με το αρμόδιο Συμβούλιο που αποφασίζει για θέματα ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών.
Επειδή μέχρι το τέλος τρέχοντος μηνός Δεκεμβρίου/2011 ή το αργότερο αρχές Ιανουαρίου/2012, θα αποφασιστεί από το Υπουργείο Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, η έγκριση ή μη, της ακτοπλοϊκής σύνδεσης Ζακύνθου - Μεσολογγίου, καθίσταται επιτακτική η λήψη θετικής απόφασης από το Π.Σ. Ιονίων Νήσων σχετικά με την πραγματοποίηση της εν λόγω συγκοινωνιακής σύνδεσης, έτσι ώστε να ενδυναμωθεί, τόσο το αίτημα των Δημοτικών Συμβουλίων Ζακύνθου και Ι.Π. Μεσολογγίου, όσο, κυρίως, το αίτημα των τοπικών κοινωνιών των παραπάνω Δήμων.