Αξιολόγηση Θέματος:
  • 0 Ψήφοι - 0 Μέσος Όρος
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
[voria.gr] Η ΕΚΘΕΣΗ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΤΙΚΟΥ ΕΛΕΓΧΟΥ ΓΙΑ ΤΟΝ ΟΑΣΘ ΓΙΑ ΤΟ 2010
#1
Τι εντόπισαν οι επιθεωρητές, για προμήθειες, μισθώματα, μισθούς, συμβάσεις και μερίσματα. Όλα όσα αναφέρονται στις 120 σελίδες του πορίσματος

Στο στάδιο της ολοκλήρωσης βρίσκεται σύμφωνα με πληροφορίες της Voria.gr ο διαχειριστικός έλεγχος ο οποίος διενεργείται στον ΟΑΣΘ για την περίοδο 2011-2014 από το Σώμα Επιθεωρητών Ελεγκτών του υπουργείου Μεταφορών με τη συνδρομή και οικονομικών επιθεωρητών. Σύμφωνα με κυβερνητική πηγή ο επιτόπιος έλεγχος έχει ολοκληρωθεί και πλέον αναμένεται η σύνταξη της έκθεσης ελέγχου και η παράδοσή της στον υπουργό Μεταφορών Χρήστο Σπίρτζη και σε άλλους αρμόδιους ελεγκτικούς φορείς.
Αντιθέτως, έχει ολοκληρωθεί ο διαχειριστικός έλεγχος για το έτος 2010, την έκθεση διαπιστώσεων του οποίου παρουσιάζει σήμερα η Voria.gr. Σημειώνεται ότι η εντολή για έλεγχο την περίοδο 2010-2014 δόθηκε τον περασμένο Μάρτιο από τον υπουργό Μεταφορών. Είχε προηγηθεί ανώνυμη επιστολή με διάφορες καταγγελίες η οποία εστάλη στις 29 Δεκεμβρίου 2015 στο γραφείο του υπουργού Μεταφορών, στο ΣΔΟΕ και στην Αρχή Καταπολέμησης της Νομιμοποίησης Εσόδων από Εγκληματικές Δραστηριότητες. Μεταξύ αυτών περιλαμβανόταν και καταγγελία για «ύποπτες» συναλλαγές του ΟΑΣΘ με τον ΟΤΕ, ύψους μάλιστα 30,6 εκατ. ευρώ. Την υπόθεση, λόγω της σοβαρότητάς της ανέλαβε να διερευνήσει το ΣΔΟΕ από τον έλεγχο του οποίου διαπιστώθηκε ότι μεταξύ των δύο Οργανισμών δεν είχε υπάρξει καμία πραγματική συναλλαγή. Η όλη υπόθεση οφειλόταν σε ένα λάθος που είχε κάνει υπάλληλος του ΟΤΕ η οποία είχε καταχωρήσει εκ παραδρομής τον ΑΦΜ του ΟΑΣΘ σε 118 τιμολόγια πελατών του ΟΤΕ, αντί να βάλει τα φορολογικά στοιχεία των πραγματικών πελατών του.
Οι συναλλαγές αυτές φαίνονταν να είχαν γίνει μέσα στο 2010 γι’ αυτό και ο έλεγχος στον ΟΑΣΘ ξεκίνησε από αυτή τη χρονιά. Στην 120 σελίδων έκθεση του ελέγχου για το έτος 2010, περιλαμβάνονται διαπιστώσεις που αφορούν στον τομέα των δαπανών του ΟΑΣΘ (μισθώματα, μισθοί, μερίσματα κ.ο.κ.), ωστόσο, δεν περιγράφεται κανενός είδους παρανομία. Τη χρονιά εκείνη ο ΟΑΣΘ είχε 2.373 εργαζόμενους (σήμερα είναι 2.300) και 622 λεωφορεία (όσα και σήμερα). Το λειτουργικό κόστος εκείνης της χρονιάς ανήλθε σε 179.239.316,86 (φέτος εκτιμάται στα 152 εκατ.) και η αντισταθμιστική καταβολή (κρατική επιχορήγηση) ήταν 128.571.215,55 (φέτος υπολογίζεται σε 51,7 εκατ.).

Τα μισθώματα και ο «Ηρακλής»
- Σύμφωνα με την έκθεση των επιθεωρητών το 2010 ο ΟΑΣΘ κατέβαλε 2,2 εκατ. ευρώ για μισθώματα. Τα περισσότερα καταβάλλονται στον προμηθευτικό συνεταιρισμό «Ηρακλής» ο οποίος έχει στην ιδιοκτησία του όλους τους χώρους στέγασης των γραφείων του ΟΑΣΘ και των αμαξοστασίων σε Φοίνικα και Σταυρούπολη και η μετοχική του σύνθεση σε ποσοστό 65% είναι ίδια με αυτήν του ΟΑΣΘ. Ο «Ηρακλής» συστάθηκε το 1953, πριν από την ίδρυση του ΟΑΣΘ και προϋπόθεση συμμετοχής στον «Ηρακλή» είναι η συμμετοχή και στον ΟΑΣΘ. Δηλαδή, όπως αναφέρεται στην έκθεση, η δαπάνη για τα μισθώματα αφενός εισπράττεται ως έσοδο από τους μετόχους του ΟΑΣΘ που είναι και μέτοχοι στον «Ηρακλή», αφετέρου υπολογίζεται ως έξοδο του ΟΑΣΘ επηρεάζοντας τον καθορισμό της αντισταθμιστικής καταβολής.
- Από έλεγχο του ΣΔΟΕ προέκυψε ότι τα μισθώματα που καταβάλλει ο ΟΑΣΘ, ακόμη και μετά τη μείωση κατά 10% που υπεγράφη τον Ιούλιο του 2010 είναι υπερδιπλάσια των τεκμαρτών.
- Οι συμβάσεις για την ενοικίαση των χώρων του συνεταιρισμού «Ηρακλής» συνεχώς ανανεώνονται. Η επιλογή του εκμισθωτή γίνεται με τη μέθοδο της απευθείας ανάθεσης, κάτι που προβλέπεται στον κανονισμό προμηθειών του Οργανισμού. Ωστόσο, ο ΟΑΣΘ δεν έχει αναζητήσει διαφορετικούς χώρους προς μίσθωση για τη στέγαση των αμαξοστασίων και των γραφείων διοίκησης οι οποίοι θα ήταν ενδεχομένως οικονομικά πιο συμφέροντες.

Το προσωπικό
- Σύμφωνα με τις διαπιστώσεις των επιθεωρητών «δεν προκύπτει σαφής και συγκεκριμένη εικόνα όσον αφορά τις προσλήψεις και αποχωρήσεις υπαλλήλων κατά το 2010. Τα στοιχεία διαφοροποιούνται ανάλογα με την πηγή από την οποία αντλήθηκαν (ηλεκτρονικά αρχεία και έκθεση πεπραγμένων 2010 της Διεύθυνσης Ανθρώπινου Δυναμικού)».
- Ο αριθμός μητρώου του κάθε υπαλλήλου δεν είναι μοναδικός αλλά δύναται να αλλάξει κατά την υπηρεσιακή πορεία και εξέλιξή του. Επίσης δεν διατηρείται ιστορικό αρχείο όσον αφορά το προσωπικό.
- Οι ίδιοι υπάλληλοι καταχωρίζονται με διαφορετικό αριθμό μητρώου στις Διευθύνσεις Ανθρώπινου Δυναμικού και στις καταστάσεις Μισθοδοσίας και Πληρωμών εντός του ίδιου έτους.

Το μισθολογικό κόστος
- Το ετήσιο μισθολογικό κόστος για το 2010 ανήλθε σε 109.504.676,24 ευρώ (για το 2016 έχει προϋπολογιστεί στα 92,8 εκατ.). Εξ αυτών 825.679,92 καταβλήθηκαν σε είδος (δωρεάν μετακίνηση με τις αστικές συγκοινωνίες). Το μέσο ετήσιο μισθολογικό κόστος ανά εργαζόμενο ανήλθε το 2010 σε 37.297,39 (δηλαδή 2.664 μικτά μηνιαίως).
- Το 34% των υπαλλήλων είχε μικτές αποδοχές μεταξύ 20.000 και 30.000 ευρώ, το 43% μεταξύ 30.000 και 40.000 ευρώ και συνολικά το 77% είχε μικτές αποδοχές μεταξύ 20.000 και 40.000 ευρώ.
- Οι βασικές αποδοχές καλύπτουν μόλις το 36% του μισθού και το υπόλοιπο 64% είναι επιδόματα. Ενδεικτικά αναφέρεται ότι στο προσωπικό κίνησης καταβάλλονται 26 επιδόματα, στο προσωπικό συντήρησης 11 και στο διοικητικό προσωπικό 21.
- Το επίδομα ανθυγιεινής εργασίας καταβάλλεται αδιακρίτως σε όλο το προσωπικό ανεξαρτήτως ειδικότητας και θέσης.
- Η έκθεση διαπιστώνει ότι «το πολλαπλασιαστικό αποτέλεσμα που παράγει ο υπολογισμός των καταβαλλόμενων επιδομάτων οδηγεί εν τέλει σε δυσανάλογη αύξηση του συνόλου των μηνιαίων αποδοχών σε σχέση με το βασικό μισθό».
Το επιχειρηματικό κέρδος
Το 2010 το επιχειρηματικό κέρδος ήταν περί τα 17 εκατ. ευρώ (τώρα είναι 16,4 εκατ.). Η έκθεση διαπιστώνει ότι δεν θα έπρεπε να συμπεριληφθεί στο επιχειρηματικό κέρδος εκείνης της χρονιάς ποσόν 316.609,21 ευρώ (αφορά αποσβέσεις στην αξία 48 λεωφορείων και στην προμήθεια του συστήματος τηλεματικής) και συνεπώς θα έπρεπε να μειωθεί ισόποσα και η αντισταθμιστική οφειλή.
Συμβάσεις και δάνεια
- Στην έκθεση επισημαίνεται η συχνή καταφυγή του ΟΑΣΘ στην εξαιρετική διάταξη του Κανονισμού Προμηθειών για σύναψη συμβάσεων με απευθείας ανάθεση, ανεξαρτήτως ποσού της προμήθειας, έπειτα από απόφαση του διοικητικού συμβουλίου. Το 2010 έγιναν 16 τέτοιες συμβάσεις συνολικού προϋπολογισμού 270.450 ευρώ.
- Στην έκθεση του ΣΔΟΕ η οποία περιλαμβάνεται στο συνολικό πόρισμα ελέγχου για το 2010 επισημαίνεται ότι οι δανειακές συμβάσεις αυξήθηκαν κατά 202,7% γεγονός που δεν δικαιολογείται από την αύξηση των υποχρεώσεων του ΟΑΣΘ σε συνδυασμό με τη μείωση των διαθεσίμων των καταθέσεων όψεως.


Οι προτάσεις

Εκτός από τις διαπιστώσεις οι επιθεωρητές οι οποίοι έκαναν τον έλεγχο προβαίνουν και σε προτάσεις προκειμένου να διορθωθούν οι παθογένειες τις οποίες εντόπισαν. Συγκεκριμένα, προτείνουν να γίνουν τα ακόλουθα:

1.Επανεξέταση των όρων της οικονομικής συμφωνίας μεταξύ ελληνικού δημοσίου και ΟΑΣΘ. Ειδικότερα, προτείνεται να γίνει επαναξιολόγηση του μισθολογικού κόστους και ειδικότερα της συμμετοχής των επιδομάτων στην διαμόρφωση του τελικού μισθού (π.χ. να μην δίνεται το επίδομα ανθυγιεινής εργασίας στο σύνολο του προσωπικού). Προτείνεται «να αναγνωρίζονται από το ελληνικό δημόσιο ως συμβατικές δαπάνες προσωπικού μόνον εκείνες που ακολουθούν τα πρότυπα των εκάστοτε προβλέψεων αμοιβών των δημοσίων υπαλλήλων».

2.Να συνταχθεί νέος Κανονισμός Προμηθειών που να είναι προσαρμοσμένος σε όσα προβλέπει η εθνική και κοινοτική νομοθεσία για τις δημόσιες συμβάσεις. Επίσης να μην μπορεί να γίνει απευθείας ανάθεση για ποσά μεγαλύτερα των 20.000 ευρώ. Επιπλέον, η διαδικασία πρόχειρου διαγωνισμού να αφορά αναθέσεις έως 60.000 ευρώ.

3.Η μίσθωση των χώρων για τη στέγαση των γραφείων και των αμαξοστασίων να γίνεται με διαγωνιστική διαδικασία και όχι με απευθείας αναθέσεις.

4.Να θεσπιστεί ένα ανώτατο όριο δυνατότητας ανανέωσης της τριετούς θητείας της διοίκησης του ΟΑΣΘ.

5.Οι προσλήψεις προσωπικού να υπαχθούν στο καθεστώς προσλήψεων μέσω ΑΣΕΠ.


Πηγή
Απάντηση


Πιθανά Σχετικά Θέματα...
Θέμα: Συντάκτης Απαντήσεις: Προβολές: Τελευταία Δημοσίευση
  [ΟΑΣΘ]Ομάδα Υποστήριξης και Ελέγχου Επιβατών GiannisB 0 1.901 02-10-2015, 07:55 PM
Τελευταία Δημοσίευση: GiannisB

Μετάβαση στη συζήτηση:


Χρήστης (ες) διαβάζουν αυτό το θέμα: 2 Επισκέπτης (ες)