Leoforeia.gr | Forum
Olympic Airways 747-284B SX-OAB - Εκτυπώσιμη Έκδοση

+- Leoforeia.gr | Forum (https://leoforeia.gr/forum)
+-- Συζήτηση: Ρεπορτάζ (https://leoforeia.gr/forum/forumdisplay.php?fid=126)
+--- Συζήτηση: Παρουσιάσεις - Αφιερώματα (https://leoforeia.gr/forum/forumdisplay.php?fid=128)
+---- Συζήτηση: Άλλες Παρουσιάσεις και Αφιερώματα (https://leoforeia.gr/forum/forumdisplay.php?fid=20)
+---- Θέμα: Olympic Airways 747-284B SX-OAB (/showthread.php?tid=7920)



Olympic Airways 747-284B SX-OAB - N1Ellinikou - 16-12-2013

Μεγαλείο. Είναι ίσως η πρώτη λέξη που έρχεται σε κάποιον, όταν σκέφτεται τις «παλαιές καλές εποχές» της Ολυμπιακής Αεροπορίας. Και δικαίως θα του έρθει η λέξη αυτή, καθώς η Ολυμπιακή Αεροπορία ήταν η πρώτη ελληνική αεροπορική εταιρία που έφερε στην Ελλάδα τα Boeing 747, γνωστά και ως «τζάμπο τζετ».

Αφετηρία είναι το 1973, όπου έρχονται τα πρώτα δυο 747-200 της εταιρίας, κατευθείαν από το εργοστάσιο της Boeing στις ΗΠΑ, για να καλύψουν τα υπερπόντια δρομολόγια. Το πρώτο αεροσκάφος, με νηολόγιο SX-OAA, βαφτίζεται «Olympic Zeus» («Ολύμπιος Ζεύς»), ενώ λίγους μήνες αργότερα, παραλαμβάνεται και το δεύτερο αεροσκάφος με νηολόγιο SX-OAB και με το όνομα «Olympic Eagle» («Ολύμπιος Αετός»). Με τα δύο καινούργια αυτά αεροσκάφη, η Ολυμπιακή συνδέει την Ελλάδα με την Νέα Υόρκη και το Σίδνεϋ. Το 1984 η Ολυμπιακή, στα χέρια του Ελληνικού Δημοσίου πλέον, προβαίνει στην αγορά τριών μεταχειρισμένων 747-200 έτσι ώστε να διευρύνει τα μακρινά δρομολόγιά της. Έτσι, προστέθηκαν στον στόλο τα παρακάτω αεροσκάφη: το SX-OAC με όνομα «Olympic Spirit» («Ολύμπιο Πνεύμα»), το SX-OAD με όνομα «Olympic Flame» («Ολύμπια Φλόγα») και το SX-OAE με όνομα «Olympic Peace» («Ολυμπιακή Εκεχειρία»). Η εταιρία αριθμούσε πλέον στο σύνολο πέντε αεροσκάφη τύπου Boeing 747-200. Σύντομα όμως, και συγκεκριμένα τον Νοέμβρη του 1985, ο στόλος των 747 μειώνεται από πέντε σε τέσσερα αεροσκάφη, με το SX-OAA να αποχωρεί, έχοντας πωληθεί στην αμερικανική εταιρία TWA. Τα τέσσερα εναπομείναντα αεροσκάφη παρέμειναν στον στόλο μέχρι και το 1999, όπου και αντικαταστάθηκαν από τα νέα τότε Airbus A340-300.

«Πού βρίσκονται σήμερα τα πέντε 747 που πέρασαν από την Ολυμπιακή;» θα αναρωτηθεί εύλογα κάποιος. Μέχρι στιγμής, η κατάσταση των αεροσκαφών αυτών είναι η εξής: το SX-OAA βρίσκεται εγκαταλειμμένο στην έρημο Marana, στην Αριζόνα των ΗΠΑ. Το SX-OAB βρίσκεται στην Ελλάδα, και συγκεκριμένα στο πρώην αεροδρόμιο του Ελληνικού. Τα SX-OAC και SX-OAE έχουν πλέον διαλυθεί στη Τζακάρτα της Ινδονησίας και τέλος, το SX-OAD βρίσκεται στην πόλη Bruntingthorpe του Ηνωμένου Βασιλείου.

Λαμβάνοντας λοιπόν υπόψιν οτι το «Olympic Eagle» (SX-OAB) είναι το μοναδικό 747 της Ολυμπιακής σε ελληνικό έδαφος, αξίζει να γίνει μια αναφορά σε αυτό. Το αεροσκάφος μπορεί σήμερα να το δει κανείς στη νοτιοανατολική πλευρά του πρώην Αεροδρομίου Ελληνικού. Κατασκευάστηκε το 1973 στις ΗΠΑ και παραλήφθηκε καινούργιο τότε από την Ολυμπιακή Αεροπορία. Χωρούσε συνολικά 426 επιβάτες και ήταν χωρισμένο σε δυο θέσεις: την Διακεκριμένη και την Οικονομική. Το αεροσκάφος αυτό έχει ένα ιδιαίτερο χαρακτηριστικό που το κάνει ξεχωριστό από τα 747 άλλων εταιριών: στο εσωτερικό του διατηρείται έντονα ζωντανό το αρχαίο ελληνικό στοιχείο. Έτσι λοιπόν, η καμπίνα του αεροσκάφους είχε χωριστεί σε «ζώνες», καθεμιά απ' τις οποίες έχει ένα όνομα από σημεία της Ακρόπολης Αθηνών. Για παράδειγμα, η Ζώνη Α ονομαζόταν «Προπύλαια», η Ζώνη Β «Ερεχθείον», η Ζώνη Γ «Παρθενώνας» κ.ο.κ. Σε γενικές γραμμές, η καμπίνα των επιβατών διατηρείται σήμερα σε καλή κατάσταση, ενώ μάλιστα μέσα σε αυτή έχουν γίνει και γυρίσματα κάποιων ελληνικών σειρών. Δυστυχώς δεν ισχύει το ίδιο και για το πιλοτήριο. Λόγω της ελλιπούς φύλαξης του αεροσκάφους τα προηγούμενα χρόνια, έχουν κλαπεί αρκετά πολύτιμα όργανα.

Από το 2003, το «Olympic Eagle» αποτελεί ιδιοκτησία του Πολιτιστικού Κέντρου Εργαζομένων Ολυμπιακής Αεροπορίας (ΠΟΛ.Κ.Ε.Ο.Α.). Στόχος αυτού του νομικού προσώπου είναι η δημιουργία Μουσείου Πολιτικής Αεροπορίας, όπου και θα εκτίθεται το ιστορικό αυτό 747 μαζί με άλλα παλαιά αεροσκάφη της Ολυμπιακής Αεροπορίας. Η πρωτοβουλία αυτή, εαν γίνει πραγματικότητα, θα δώσει μια νέα πνοή στα σχέδια αξιοποίησης του πρώην αεροδρομίου Ελληνικού. Παρόλο που τα τελευταία χρόνια η πρωτοβουλία για την δημιουργία του μουσείου αυτού έχει αδρανήσει, ευχόμαστε να γίνει πραγματικότητα το συντομότερο δυνατόν!
[Εικόνα: thumb_IMG_1131.jpg] [Εικόνα: thumb_IMG_1138.jpg] [Εικόνα: thumb_IMG_1141.jpg] [Εικόνα: thumb_IMG_1144.jpg] [Εικόνα: thumb_IMG_1163.jpg]


Φωτογραφική κάλυψη: dimangelid


RE: Olympic Airways 747-284B SX-OAB - giorgos assos - 14-01-2014

Mε την πρωτη ευκαιρια θα σας βγαλω φωτο απο το εσωτερικο...