Leoforeia.gr | Forum
[Το Βήμα] Η Τροϊκανή Λέιλα εκτροχίασε την ΤΡΑΙΝΟΣΕ! - Εκτυπώσιμη Έκδοση

+- Leoforeia.gr | Forum (https://leoforeia.gr/forum)
+-- Συζήτηση: Ειδησεις (https://leoforeia.gr/forum/forumdisplay.php?fid=90)
+--- Συζήτηση: Συγκοινωνιακές Ειδήσεις (https://leoforeia.gr/forum/forumdisplay.php?fid=65)
+---- Συζήτηση: Αρχείο Ειδήσεων (https://leoforeia.gr/forum/forumdisplay.php?fid=57)
+----- Συζήτηση: Λοιπή Ελλάδα (https://leoforeia.gr/forum/forumdisplay.php?fid=89)
+------ Συζήτηση: Σιδηροδρομικές Συγκοινωνίες (https://leoforeia.gr/forum/forumdisplay.php?fid=124)
+------ Θέμα: [Το Βήμα] Η Τροϊκανή Λέιλα εκτροχίασε την ΤΡΑΙΝΟΣΕ! (/showthread.php?tid=5219)



[Το Βήμα] Η Τροϊκανή Λέιλα εκτροχίασε την ΤΡΑΙΝΟΣΕ! - Cmaniac - 27-01-2012

του Αχιλλέα Χεκίμογλου

Συμπεριφορά που προκάλεσε έντονο προβληματισμό, έδειξε το απόγευμα της Πέμπτης το στέλεχος του τεχνικού κλιμακίου της Τρόικας, κυρία Λέιλα Φερνάντεθ - Στέιμπριτζ, καθώς εμφανίστηκε σε σύσκεψη μεταξύ στελεχών των υπουργείων Υποδομών και Οικονομικών και της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, με θέμα τις διαδικασίες απεμπλοκής του επιχειρησιακού σχεδίου της εταιρίας από την Κομισιόν και απαίτησε την άνευ όρων, άμεση ιδιωτικοποίησή της τώρα και όχι στα τέλη του 2013, όπως έχει προγραμματιστεί.

Επρόκειτο για μία από καιρό προγραμματισμένη συνάντηση με εκπροσώπους της Γενικής Διεύθυνσης Ανταγωνισμού, προκειμένου η ΤΡΑΙΝΟΣΕ να πάρει το «πράσινο φως» τόσο σε ότι αφορά το καθεστώς κρατικών ενισχύσεων όσο και στην κατοχύρωση των περιουσιακών στοιχείων της εταιρίας.

Η υπόθεση έδειχνε να απεμπλέκεται και, μάλιστα, σε μία συγκυρία, όπου η εταιρία για πρώτη φορά στην ιστορία της άρχισε να εμφανίζει μηνιαία κερδοφορία, η οποία έφτασε τον Δεκέμβριο στις 60.000 ευρώ.

Οι πρώτες ενδείξεις της Γενικής Διεύθυνσης Ανταγωνισμού της Ε.Ε. έδειχναν ότι τα πράγματα είναι θετικά. Έγιναν ουσιαστικές συζητήσεις για τα δρομολόγια, τις επιδοτούμενες υπηρεσίες γενικού συμφέροντος (ΥΓΟΣ), την προς ιδιωτικοποίηση μονάδα συντήρησης του ΟΣΕ (ROSCO), τις «κομμένες» γραμμές κτλ.
Επρόκειτο για ζητήματα, που απαντήθηκαν από την ΤΡΑΙΝΟΣΕ και τους εκπροσώπους της κυβέρνησης.

Η Λέιλα πάτησε πόδι
Ωστόσο, στη συνάντηση της Πέμπτης, η κυρία Φερνάντεθ, η οποία υπάγεται στην Γενική Διεύθυνση Οικονομικών και Νομισματικών Υποθέσεων (ECFIN) του κ. Όλι Ρεν, απαίτησε την άμεση ιδιωτικοποίησή της επιχείρησης ως προϋπόθεση για την έγκριση του σχεδίου εξυγίανσής της από την Κομισιόν.

Ο ειδικός γραμματέας ΔΕΚΟ και Αποκρατικοποιήσεων κ. Γ. Κυριακός της εξήγησε ότι η ιδιωτικοποίηση της εταιρίας τοποθετείται στον τέταρτο τετράμηνο του 2013, αφού και θα έχει επιτύχει εξαιρετικά καλύτερες επιδόσεις, λόγω της σοβαρής ενασχόλησης με τις εμπορευματικές μεταφορές και θα έχει συνδεθεί καλύτερα με τα διαμετακομιστικά λιμάνια. Δηλαδή, θα έχει αποκτήσει σημαντικά υψηλότερη αξία και, άρα, το δημόσιο θα μπορέσει να την μεταβιβάσει υπό καλύτερες προϋποθέσεις.

Τότε, η κυρία Φερνάντεθ αντέδρασε και, προκειμένου να εγκριθεί το επιχειρησιακό σχέδιο της εταιρίας από Κομισιόν, ζήτησε ένα νέο Business Plan που θα έχει ως σενάριο μία βιώσιμη ΤΡΑΙΝΟΣΕ σε μία …αποδεκατισμένη Ελληνική οικονομία, κάνοντας ακόμη και τον εκπρόσωπο της Γενικής Διεύθυνσης Ανταγωνισμού της Ε.Ε., κ. Χοακίμ Λόικινγκ να νοιώσει άβολα. «Ειδάλλως, να την πουλήσετε τώρα!» φέρεται να είπε στους έλληνες εκπροσώπους.

Τα στελέχη της κυβέρνησης της υπενθύμισαν ότι η Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού της Κομισιόν έχει εγκρίνει πολλά επιχειρησιακά σχέδια σιδηροδρομικών επιχειρήσεων, όπως της Deutsche Bahn, χωρίς να χρειαστεί να ιδιωτικοποιηθούν, για να λάβουν την απάντηση: «Η Γερμανία δεν έχει Μνημόνιο!».

Στη συνέχεια, το στέλεχος του Τεχνικού Κλιμακίου συνέχισε να πιέζει, ζητώντας εκ νέου να αποδείξει η ΤΡΑΙΝΟΣΕ ότι μπορεί να επιβιώσει υπό χειρότερες οικονομικές συνθήκες, με νέο επιχειρησιακό σχέδιο. Οι έλληνες επιτελείς της εξήγησαν ότι η κρίση λειτουργεί υπέρ της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, διότι όσο ανεβαίνει το κόστος του καυσίμου τόσο το κοινό στρέφεται προς τον Σιδηρόδρομο, κάτι που έπαιξε καθοριστικό ρόλο στην βελτίωση των επιδόσεων της εταιρίας.

Η υφισταμένη του κ. Ρεν δεν επείσθη. Τελικώς, το αποτέλεσμα της συνάντησης ήταν να «παγώσουν» οι διαδικασίες απεμπλοκής του θέματος της ΤΡΑΙΝΟΣΕ από την Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού και να συνεχιστεί η προσπάθεια, μέσω διευκρινιστικών επιστολών.

«Σαμποτάζ» στην ανάπτυξη της εταιρίας
Η ΤΡΑΙΝΟΣΕ με βαρύ κόστος, αφού αναγκάστηκε να σταματήσει δεκάδες δρομολόγια, κατάφερε το 2011 να μειώσει το έλλειμμά της από τα 60 εκατ. ευρώ στα 32 εκατ. ευρώ και να καταγράψει κερδοφορία τον μήνα Δεκέμβριο, που λειτουργεί ως υπόσχεση για ένα καλύτερο 2012.

Σημειωτέον ότι το έλλειμμα της εταιρίας θα ήταν σημαντικά μικρότερο, εάν δεν είχαν καθυστερήσει οι μετατάξεις.

Η εταιρία έχει μειώσει την κατανάλωση καυσίμων κι έχει αυξήσει την χρήση της ηλεκτροκίνησης, κάτι που συνέβαλε θετικά στη μείωση του κόστους.

Επιπλέον έχει εισέλθει στην εμπορευματική αγορά εντονότερα, μέσω της δραστηριοποίησης από το εμπορευματικό κέντρο του Θριασίου Πεδίου, αυξάνοντας τους εμπορευματικούς συρμούς από έναν την εβδομάδα σε έναν - δύο την ημέρα.

Η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, μόλις ολοκληρωθεί η έγκρισή του επιχειρησιακού της σχεδίου από την Κομισιόν, θα αναλάβει τα δύο εμπορευματικά κέντρα στην Οινόη και τη Θεσσαλονίκη. Το δεύτερο έχει αποτιμηθεί στα 170 εκατ. ευρώ.

Κυβερνητικές πηγές εξηγούν ότι εάν η εταιρία πουληθεί τώρα, αυτό θα γίνει σε εξαιρετικά χαμηλή τιμή και ο «τυχερός» θα αποκτήσει τα «φιλέτα» της εταιρίας σε εξευτελιστικές τιμές!


[Ημερησία] ΤΡΑΙΝΟΣΕ: «Λουκέτο ή πώληση τώρα» - GeorgIrisbus - 28-01-2012

Την άμεση ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ απαίτησαν χθες οι ελεγκτές της τρόικας κατά τη συνάντησή τους με τον υπουργό Υποδομών Μάκη Βορίδη. Η νέα απαίτηση μπήκε στο τραπέζι καθώς έχει τεθεί θέμα κρατικών ενισχύσεων της εταιρείας. Ο υπουργός, αμέσως μετά τη συνάντηση (που θεωρητικά γινόταν για το νομοσχέδιο για τα ταξί), τόνισε ότι αν και η ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ αποτελεί θέμα δευτερεύουσας σημασίας για το υπουργείο, καθώς ανήκει στην αρμοδιότητα του Ταμείου Αποκρατικοποιήσεων, ενδιαφέρει πολύ γιατί εμπλέκεται σ΄ αυτό και το ζήτημα των κρατικών ενισχύσεων. «Γι΄ αυτό η ελληνική κυβέρνηση πρέπει να δώσει απαντήσεις», είπε ο κ. Βορίδης.

Αν και η ελληνική κυβέρνηση είχε προγραμματίσει την ιδιωτικοποίηση της εταιρείας στα τέλη του 2013, την Πέμπτη το βράδυ η τρόικα άνοιξε το σχετικό φάκελο.

Αν και μέχρι σήμερα δεν έχει εκδηλωθεί επενδυτικό ενδιαφέρον για την εταιρεία που πραγματοποιεί το εμπορευματικό και το επιβατικό έργο του ΟΣΕ, η Λέιλα Φερνάντες, στέλεχος του τεχνικού κλιμακίου της τρόικας, απαίτησε την άνευ όρων ιδιωτικοποίησή της.

Ο ειδικός γραμματέας ΔΕΚΟ και Αποκρατικοποιήσεων Γ. Κυριακός σημείωσε ότι η ιδιωτικοποίηση της εταιρείας έχει προγραμματιστεί για το τέταρτο τρίμηνο του 2013, οπότε και τα οικονομικά αποτελέσματά της θα είναι καλύτερα. Η αντίδραση της κ. Φερνάντες φαίνεται να ήταν έντονη. Ζήτησε νέο επιχειρησιακό και βιώσιμο σχέδιο για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ προκειμένου να εγκριθεί από την Κομισιόν, σε διαφορετική περίπτωση η εταιρεία θα πρέπει να πωληθεί άμεσα! Η προσπάθεια στελεχών της κυβέρνησης να υπενθυμίσουν ότι η Κομισιόν έχει εγκρίνει και άλλα επιχειρησιακά σχέδια σιδηροδρομικών επιχειρήσεων, όπως της Deutsche Bahn, χωρίς να χρειαστεί να ιδιωτικοποιηθούν, προκάλεσε ακόμα περισσότερο την εκπρόσωπο της τρόικας, η οποία φέρεται να απάντησε: «Η Γερμανία δεν έχει Μνημόνιο»! Την αντίδραση της τρόικας φαίνεται να προκάλεσε το γεγονός ότι η ιδιωτικοποίησή της ενώ είχε αρχικώς προγραμματιστεί για το 2011 μετατέθηκε για το 2013. Αντικείμενο συζήτησης έγινε και η ιδιωτικοποίηση των 34 περιφερειακών αεροδρομίων.

ΟΑΣΑ

Στη διεκδίκηση συνολικών οφειλών 80 εκατ. ευρώ των υπουργείων προς τον ΟΑΣΑ αναμένεται να προχωρήσει σύντομα ο υπουργός Υποδομών. Με την προτροπή της τρόικας, ο κ. Βορίδης φαίνεται έτοιμος να βάλει τέλος στα χρέη του ΟΑΣΑ από τη διάθεση των καρτών απεριορίστων διαδρομών και από τα πάσο που δίνονται σε δικαιούχους.


[Euro2Day] ΤΡΑΙΝΟΣΕ: Αποκρατικοποίηση… χθες θέλει η τρόικα - Cmaniac - 30-01-2012

της Μάρως Τσαντήλα

Το μαχαίρι στο λαιμό της κυβέρνησης και για το θέμα της αποκρατικοποίησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ βάζει πλέον η τρόικα καθώς, μετά από πολλούς μήνες αναμονή, διαπιστώνει πως ούτε και στην συγκεκριμένη υπόθεση υπήρξε η παραμικρή πρόοδος. Μάλιστα η μετάθεση της αποκρατικοποίησης της εταιρείας για το 2013 ήταν φαίνεται ότι ήταν το σημείο – κλειδί που επέτεινε τον εκνευρισμό των δανειστών.

Η αποκρατικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, της εταιρείας που εκτελεί επιβατικές και εμπορευματικές σιδηροδρομικές μεταφορές, περιλαμβάνονταν στον σχεδιασμό της προηγούμενης κυβέρνησης, μάλιστα ο σχεδιασμός ήταν εξαιρετικά ακριβής καθώς προέβλεπε ότι η διαδικασία θα έχει ολοκληρωθεί ως τον Δεκέμβριο του 2011, χρόνος κατά τον οποίο αναμένονταν η εταιρεία να μηδενίσει και τα ελλείμματά της.

Σε ότι αφορά τις οικονομικές επιδόσεις της εταιρείας πράγματι υπήρξε πρόοδος καθώς με την περικοπή της συντριπτικής πλειοψηφίας των δρομολογίων, την μετάταξη μεγάλου αριθμού υπαλλήλων και την σημαντική μείωση των μισθών του προσωπικού που απέμεινε πράγματι η εταιρεία κατόρθωσε τον Δεκέμβριο να εμφανίσει πλεονασματική λειτουργία για πρώτη φορά στην ιστορία της.

Αντίθετα, όμως, σε ότι αφορά το μέτωπο της αποκρατικοποίησης η παραμικρή πρόοδος δεν σημειώθηκε. Το θέμα ετέθη και μάλιστα έντονα στην συνάντηση του που είχε ο υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων κ. Βορίδης το κλιμάκιο της τρόικας την Παρασκευή.

Βέβαια ο υπουργός φρόντισε να κρατήσει τις αποστάσεις του από την υπόθεση αυτή ξεκαθαρίζοντας ότι πρόκειται για ένα θέμα που είναι δευτερεύουσας σημασίας για το υπουργείο Μεταφορών καθώς την αρμοδιότητα του Ταμείου Αποκρατικοποιήσεων.

Στο μικροσκόπιο της ΕΕ το σχέδιο εξυγίανσης και οι ενισχύσεις
Ωστόσο η υπόθεση είναι περισσότερο σύνθετη καθώς το θέμα της ΤΡΑΙΝΟΣΕ βρίσκεται ήδη στο μικροσκόπιο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής η οποία εξετάζει το ενδεχόμενο να περιλαμβάνονται κρατικές ενισχύσεις στο σχέδιο ιδιωτικοποίησης της εταιρείας. Μάλιστα σε περίπτωση που η κριθεί ότι τίθεται θέμα κρατικών ενισχύσεων είναι πολύ πιθανόν να απορριφθεί από την ΕΕ στο σύνολο του το σχέδιο εξυγίανσης του ΟΣΕ μέρος του οποίο αποτελεί και η ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Οι αρχές της Ευρωπαϊκής Ένωσης έχουν ζητήσει από την ελληνική πλευρά να υποβάλει τις διευκρινίσεις της. Σε περίπτωση που αυτές δεν κριθούν επαρκείς τότε η ελληνική πλευρά, για μία ακόμη φορά, θα βρεθεί αντιμέτωπη με ένα ακόμη πρόστιμο για παράνομες κρατικές ενισχύσεις.

Οι βασικές αντιρρήσεις της ΕΕ σε σχέση με την ΤΡΑΙΝΟΣΕ αφορούν στο μοντέλο που επελέγη για την ενίσχυσή της σύμφωνα με το οποίο η εταιρεία πήρε ως προίκα το τροχαίο υλικό ενώ ζήτημα τίθεται και για την διαγραφή του υψηλού χρέους της εταιρείας προς το δημόσιο και αλλά και τον ΟΣΕ.

Προβλέψεις για εκτόξευση των εμπορευματικών μεταφορών – αγκάθι οι επιβατικές
Αξίζει να σημειώσουμε ότι το επιχειρησιακό σχέδιο που έχει καταρτισθεί για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ αναφέρει ότι κατά την φετινή χρονιά η εταιρεία θα πετύχει εκτόξευση των οικονομικών επιδόσεων της με θεαματική αύξηση του τζίρου της προερχόμενη κυρίως από τις εμπορευματικές μεταφορές.

Την ίδια ώρα πάντως οι επιβατικές μεταφορές παραμένουν εξαιρετικά προβληματικές καθώς οι μοναδικές γραμμές οι οποίες είναι κερδοφόρες και δεν χαρακτηρίζονται άγονες ώστε να πρέπει να επιδοτηθούν είναι ο Προαστιακός Θεσσαλονίκης, ο Προαστιακός Πάτρας και το δρομολόγιο Λάρισα – Θεσσαλονίκη.

Αντίθετα ακόμη και το δρομολόγιο Αθήνα – Θεσσαλονίκη παρά την υψηλή προτίμηση του επιβατικού κοινού προβλέπεται να επιδοτηθεί με ποσό 7 εκατομμυρίων ευρώ, ο Προαστιακός Αθήνας με 15, ενώ η γραμμή Θεσσαλονίκη - Αλεξ/λη - Δίκαια με άλλα 15 εκατ. επίσης σε καθεστώς επιδότησης βρίσκονται και τα δρομολόγια Εδεσσα - Θεσ/νίκη, Αθήνα - Καλαμπάκα, Θεσσαλονίκη - Καλαμπάκα, Αθήνα - Βόλος και η τοπική γραμμή Διακοπτό - Καλάβρυτα.


[Το Βήμα] Την ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ εντός του 2012 ζητά η Τρόικα - Cmaniac - 31-01-2012

του Αχιλλέα Χεκίμογλου

Το γύρο του Διαδικτύου έκανε η αποκάλυψη του «Βήματος» για τις παραινέσεις της Τρόικας για άμεση πώληση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Το ρεπορτάζ αναδημοσιεύθηκε στο σύνολο του Τύπου και κινητοποίησε κύκλους της Κομισιόν, οι οποίοι, μιλώντας προς «Το Βήμα», επιβεβαιώνουν ότι η εκπρόσωπος της Ε.Ε. στο Τεχνικό Κλιμάκιο της Τρόικας, κυρία Λέιλα Φερνάντεθ ζήτησε από τους Έλληνες επιτελείς η ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ να γίνει εντός του 2012, διότι αποτελεί δέσμευση του μνημονίου και όχι στο τέλος του 2013, όπως ζήτησε η ελληνική πλευρά, προκειμένου η αποκρατικοποίηση να πραγματοποιηθεί υπό καλύτερες συνθήκες.

Οι ίδιοι παράγοντες επισημαίνουν ότι η συνεργασία ανάμεσα στα κοινοτικά στελέχη της Γενικής Διεύθυνσης Ανταγωνισμού (DG COMP) και της Γενικής Διεύθυνσης Οικονομικών και Νομισματικών Υποθέσεων (ECFIN) είναι άρτια και αποτελεσματική, καθώς βρίσκονται σε κοινή γραμμή.

Οι κοινοτικές πηγές διαψεύδουν ότι συνδέθηκε ως προϋπόθεση η αποκρατικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ με την έγκριση του επιχειρηματικού της σχεδίου από τις υπηρεσίες Ανταγωνισμού της Κομισιόν, ενώ ξεκαθαρίζουν ότι η κυρία Φερνάντεθ ουδέποτε είπε στην κλειστή σύσκεψη της Πέμπτης ότι η Γερμανία δεν έχει Μνημόνιο και ότι, άρα, ισχύουν διαφορετικοί κανόνες για τους Deutsche Bahn και τον ΟΣΕ.

«Τηρούμε το χρονοδιάγραμμα - Κακώς πιέζουν»
Πηγές του «Βήματος», που παρέστησαν στην εν λόγω σύσκεψη, εξηγούν ότι στο Μνημόνιο η ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ τοποθετείται στο τελευταίο τρίμηνο του 2011, χρονική συγκυρία που σηματοδοτεί την αφετηρία της έναρξης των διαδικασιών της αποκρατικοποίησης, η οποία θα πάρει χρόνο για να υλοποιηθεί.

Αυτό έγινε στην ώρα του, με τον ορισμό των συμβούλων της αποκρατικοποίησης από την αρμόδια Διυπουργική Επιτροπή , οι οποίοι είναι οι SNCF International (ο Γαλλικός ΟΣΕ), η Εμπορική Τράπεζα της Ελλάδος και η Credit Agricole CIB, φορείς γαλλικών συμφερόντων. Δηλαδή, όπως εξηγούν, το χρονοδιάγραμμα τηρείται από την Ελληνική πλευρά.

Ωστόσο, όπως επισημαίνουν, έως σήμερα δεν έχει υπάρξει επίσημο επενδυτικό ενδιαφέρον για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ, αφού, πρακτικά, η εταιρία εφαρμόζει το αναπτυξιακό της σχέδιο εδώ και λίγους μήνες, η αναδιάρθρωσή της καθυστέρησε λόγω βραδυπορίας στις μετατάξεις, και, μόλις τον Δεκέμβριο κατάφερε να εμφανίσει οριακή κερδοφορία. Έτσι, εξηγούν, η εσπευσμένη πώληση της εταιρίας το 2012 μετά βίας θα έπιανε …ένα ευρώ υπέρ του χρέους, ενώ αντίθετα, το 2013 η πώλησή της θα θεωρείται επιβεβλημένη, καθώς η επιχείρηση θα έχει απείρως υψηλότερη αξία για δύο βασικούς λόγους.

Ο πρώτος είναι ότι μπορεί το 2011 να κλείνει με έλλειμμα 32 εκατ. ευρώ, αλλά το 2012 αναμένει εκτόξευση των πωλήσεων, λόγω της επαναδραστηριοποίησης στις εμπορευματικές μεταφορές, αλλά και της αύξησης των επιβατών, αφού η ακριβή βενζίνη των ΙΧ στέλνει πελάτες στον σιδηρόδρομο. Δηλαδή, η ύφεση δουλεύει για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ.

Ο δεύτερος λόγος είναι ότι εκκρεμεί ακόμη στη Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού της Ε.Ε. η έγκριση του επιχειρηματικού σχεδίου της εταιρίας, το οποίο, όταν πάρει το «πράσινο φως», η ΤΡΑΙΝΟΣΕ θα κληροδοτηθεί - μεταξύ άλλων - με ένα πανάκριβο εμπορευματικό κέντρο στη Θεσσαλονίκη, εκτιμώμενης αξίας 170 εκατ. ευρώ, και, πάνω, από όλα με την Ευρωπαϊκή άδεια λειτουργίας, που θα επιτρέψει στην εταιρία να δραστηριοποιηθεί σε ολόκληρη την κοινοτική επικράτεια.

Άρα, όπως εξηγούν κυβερνητικοί κύκλοι, «η εσπευσμένη πώλησή της απλώς θα συνιστούσε εκποίηση, διότι στην καλύτερη περίπτωση θα πωλούνταν με χαμηλό τίμημα και, στη συνέχεια, όταν ο επενδυτής θα έπαιρνε το «πράσινο φως» από τις υπηρεσίες Ανταγωνισμού, τότε θα βρισκόταν με αυτά τα "φιλέτα" στο χέρι!».

«Συνδέουν το πράσινο φως με την αποκρατικοποίηση»
Κύκλοι που παρέστησαν στην συζήτηση επιβεβαιώνουν ότι η Τρόικα είπε ξεκάθαρα ότι δεν θα εγκριθεί ο φάκελος της ΤΡΑΙΝΟΣΕ από την Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού, εάν δεν ενταχθεί πρώτα η εταιρία στο Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ), κάτι που τέθηκε για πρώτη φορά στο τραπέζι από τους κοινοτικούς.

Πρόσωπα με εξαιρετική γνώση όσων ελέχθησαν την περασμένη Πέμπτη στην εν λόγω συνάντηση επισημαίνουν ότι έως τότε καμία άλλη φορά δεν είχε ειπωθεί από κοινοτικά χείλη ότι θα έπρεπε η εταιρία να αποκρατικοποιηθεί, προτού λάβει το business plan της «πράσινο φως» από την Κομισιόν.

Ενώ λοιπόν θεωρείτο βέβαιο ότι ο φάκελος από τη Διεύθυνση Ανταγωνισμού θα έκλεινε επιτυχώς, καθώς έχει εξεταστεί εδώ και μήνες, ζητήθηκε ένα ακόμη πιο απαισιόδοξο σενάριο του επιχειρηματικού σχεδίου της εταιρίας, προκειμένου να συνεκτιμηθεί το «πράσινο φως», παρόλο που η αναδιάρθρωση της εταιρίας έχει ήδη επιτευχθεί.

Οι ίδιοι κύκλοι επισημαίνουν ότι στην συγκεκριμένη συνάντηση, όταν οι Έλληνες επιτελείς σημείωσαν ότι σε καμία άλλη περίπτωση αναδιάρθρωσης σιδηροδρομικής εταιρίας δεν απαιτήθηκε για την έγκρισή του Business Plan από τις Βρυξέλλες η αποκρατικοποίησή της, η κυρία Φερνάντεθ απάντησε ότι η κυβέρνηση ενέταξε την ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ στο μνημόνιο, ως εκ τούτου αποτελεί διεθνή δέσμευσή της.


[Το Βήμα] Στην Ευρωβουλή η αποκάλυψη του «Βήματος» για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ - GeorgIrisbus - 07-02-2012

Αναρμόδια δηλώνουν τα υπουργεία Οικονομικών και Υποδομών για την πώληση της εταιρίας

Να ξεκαθαρίσει την θέση της για το μέλλον της ΤΡΑΙΝΟΣΕ ζητούν από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή οι Έλληνες ευρωβουλευτές, Μαριλένα Κοππά, Γ. Κουμουτσάκος και Κ. Πουπάκης, οι οποίοι κατέθεσαν ερωτήσεις, έπειτα από την αποκάλυψη του «Βήματος» για την απαίτηση της Τρόικας να πωληθεί εντός του 2112 η εταιρία ως προϋπόθεση για την έγκριση του επιχειρηματικού της σχεδίου από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ανταγωνισμού (ΕΕΑ). Στο μεταξύ, αναρμόδια για την ιδιωτικοποίησή της δηλώνουν τα... αρμόδια υπουργεία.

Στην ερώτησή της, η επικεφαλής των ευρωβουλευτών του ΠΑΣΟΚ αναφέρει: «Σύμφωνα με το Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα, η ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ είναι θεμιτό να ξεκινήσει το 2011 ενώ ο προβλεπόμενος χρόνος ολοκλήρωσής της είναι το 4ο τρίμηνο του 2013. Εφόσον σε όλη τη διαδικασία της εξέτασης του φακέλου δεν τέθηκε ποτέ ως προϋπόθεση η ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και η ένταξή της στο Ταμείο Αποκρατικοποιήσεων, τι άλλαξε από τις 21/12/2011 έως τις 26/1/2012 και τέθηκε η επιπλέον αυτή απαίτηση;».

«Με βάση ποια νομοθετική δικαιοδοσία απαιτείται από την Επιτροπή η άμεση ιδιωτικοποίηση της εταιρίας; Ποιος εξουσιοδότησε την κυρία Φερνάντεζ να λάβει μέρος σε αυτή τη διαπραγμάτευση; Γιατί απαιτείται ιδιωτικοποίηση πριν την αδειοδότηση αφού δεν υπάρχει αντίστοιχο προηγούμενο στην Ε.Ε.;» ρωτά η κυρία Κοππά.

«Η ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ πριν της χορηγηθεί η άδεια μειώνει την αξία της και πρακτικά θα οδηγήσει σε εκχώρηση της εταιρείας αντί ευτελιστικού τιμήματος. Κρίνει η Επιτροπή πως αυτή η εξέλιξη θα ήταν συμβατή με ένα βιώσιμο μέλλον για τη ΤΡΑΙΝΟΣΕ και πώς θα αντιμετωπίσουμε κατηγορίες διαφθοράς και ενδεχόμενες ποινικές ευθύνες;» καταλήγει.

Επίσης, ερώτηση κατέθεσαν για το ίδιο θέμα και οι ευρωβουλευτές της ΝΔ, κ.κ. Κουμουτσάκος και Πουπάκης, οι οποίοι ρωτούν την Κομισιόν, εάν:

- γνωρίζει τα γεγονότα που αποκάλυψε «Το Βήμα»,

- το στέλεχος του τεχνικού κλιμακίου της Τρόικας «εξέφραζε επίσημη θέση της Επιτροπής;»

- «τι συνέβη και άλλαξε στάση η Επιτροπή θέτοντας νέους όρους όπως αυτός της άμεσης αποκρατικοποίησης;»

- «έχει υπάρξει προηγούμενο να απαιτείται-επιβάλλεται σε κράτος-μέλος ιδιωτικοποίηση κρατικών σιδηρόδρομων πριν την αδειοδότησή τους; Εάν όχι γιατί αυτό γίνεται στη συγκεκριμένη περίπτωση και σε ποια νομική βάση;»

- «Γιατί αφού το χρονικό όριο για την ιδιωτικοποίηση έχει ορισθεί το τέλος του 2013, κάτι που θα βοηθούσε να αποκτήσει η ΤΡΑΙΝΟΣΕ μεγαλύτερη αξία, ξαφνικά απαιτείται άμεση ιδιωτικοποίηση της;»

Αξίζει να σημειωθεί ότι κύκλοι της Ευρωπαϊκής Επιτροπής διέψευσαν το αίτημα της Τρόικας για ένταξη της ΤΡΑΙΝΟΣΕ στο Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσιου (ΤΑΙΠΕΔ) με αντάλλαγμα να δοθεί το «πράσινο φως» και να εγκριθεί το business plan της εταιρίας από τις υπηρεσίες Ανταγωνισμού της Ε.Ε. Ωστόσο, παράγοντες που παραβρέθηκαν στην κλειστή σύσκεψη της 26ης Ιανουαρίου επιβεβαιώνουν τις πληροφορίες του «Βήματος».

Ολοι αναρμόδιοι για την ιδιωτικοποίηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ

Στο μεταξύ, σε ερώτηση που κατέθεσαν στη Βουλή οι βουλευτές της Δημοκρατικής Συμμαχίας, κ.κ. Λ. Αυγενάκης Kωνσταντίνου, Γ. Κοντογιάννης, Χρ. Μαρκογιαννάκης και η κυρία Ντόρα Μπακογιάννη προς τα υπουργεία Υποδομών και Οικονομικών, κανένα από τα δύο δεν τοποθετείται για την αποκρατικοποίηση της σιδηροδρομικής εταιρίας.

Το υπουργείο Υποδομών αποφεύγει να απαντήσει στην ερώτηση, ενώ το υπουργείο Οικονομικών παραπέμπει στο πρώτο. Μάλιστα, τις ίδιες ημέρες που δόθηκε η απάντηση, ο υπουργός Υποδομών, κ. Μ. Βορίδης, ερωτηθείς για την πίεση της Τρόικας για πώληση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, «έδειξε» προς την πλευρά του ΤΑΙΠΕΔ. Ωστόσο, το ΤΑΙΠΕΔ δεν έχει αναλάβει τα δικαιώματα του δημοσίου επί της ΤΡΑΙΝΟΣΕ.