[Κέρδος] Σχεδιο 6,2 δισ. για να σωθούν τα Ναυπηγεία - Εκτυπώσιμη Έκδοση +- Leoforeia.gr | Forum (https://leoforeia.gr/forum) +-- Συζήτηση: Ειδησεις (https://leoforeia.gr/forum/forumdisplay.php?fid=90) +--- Συζήτηση: Συγκοινωνιακές Ειδήσεις (https://leoforeia.gr/forum/forumdisplay.php?fid=65) +---- Συζήτηση: Αρχείο Ειδήσεων (https://leoforeia.gr/forum/forumdisplay.php?fid=57) +----- Συζήτηση: Λοιπή Ελλάδα (https://leoforeia.gr/forum/forumdisplay.php?fid=89) +------ Συζήτηση: Γενικές Ειδήσεις (https://leoforeia.gr/forum/forumdisplay.php?fid=135) +------ Θέμα: [Κέρδος] Σχεδιο 6,2 δισ. για να σωθούν τα Ναυπηγεία (/showthread.php?tid=3452) |
[Κέρδος] Σχεδιο 6,2 δισ. για να σωθούν τα Ναυπηγεία - Konstantinos MercedesBenz - 28-08-2011 Ρεπορτάζ Σάββας Ν. Αθανασίου Ενα μεγαλεπήβολο σχέδιο για την ανανέωση του ελληνικού ακτοπλοϊκού στόλου με παράλληλη ενίσχυση των τριών μεγάλων ναυπηγείων της χώρας και της Ναυπηγοεπισκευαστικής Ζώνης Περάματος ετοιμάζει η κυβέρνηση. Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες, τα κυβερνητικά στελέχη καταρτίζουν σχέδιο νόμου με το οποίο θα επιτυγχάνονται ταυτόχρονα τρεις στόχοι: Θα διατηρεί σε λειτουργία τα ναυπηγεία, θα εκσυγχρονίσει τον ακτοπλοϊκό στόλο και θα δημιουργεί 4.000 θέσεις εργασίας για τα επόμενα δέκα χρόνια. Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι η κυβέρνηση προσανατολίζεται να καταργήσει τις επιδοτήσεις των άγονων γραμμών στις εσωτερικές ακτοπλοϊκές γραμμές και να εφαρμόσει ένα πρόγραμμα ναυπήγησης επιβατηγών πλοίων, τα οποία θα δοθούν σε ακτοπλοϊκές εταιρείες για να εξυπηρετήσουν τις άγονες γραμμές. Οι παραγγελίες των πρώτων πέντε επιβατηγών πλοίων υπολογίζεται ότι θα γίνει μέχρι το τέλος του έτους και ταυτόχρονα θα κινηθεί ο διαγωνισμός για τη συμμετοχή στο πρόγραμμα κατασκευής των πλοίων που προορίζονται για τις άγονες γραμμές. Επισημαίνεται ότι για να καλυφθεί το σύνολο των άγονων γραμμών απαιτούνται περίπου τριάντα πλοία, διαφόρων τύπων - μικρών και μεγάλων - ωστόσο, αυτό που φαίνεται ότι επιλέγει η κυβέρνηση είναι η παράλληλη ενίσχυση της ναυπηγικής βιομηχανίας και της σύνδεσης των μικρών νησιών με την ηπειρωτική χώρα και την έδρα του νομού των νησιωτικών συμπλεγμάτων. Εικάζεται ότι τα πέντε πρώτα επιβατηγά ακτοπλοϊκά πλοία θα καλύψουν τους βασικούς νησιωτικούς προορισμούς, στο Βόρειο Αιγαίο, στα Δωδεκάνησα, στις Κυκλάδες, στο Ιόνιο και τις γραμμές της Νότιας Κρήτης (κυρίως για τη γραμμή που ξεκινά από τα Σφακιά για τη Γαύδο και τους άλλους προορισμούς). Επισκευή επιβατηγών πλοίων και πολεμικών σκαφών Το κυβερνητικό επιτελείο προγραμματίζει μέσα στην προσεχή 10ετία να δαπανήσει σταδιακά το συνολικό ποσό των 6,2 δισ. ευρώ για την επισκευή επιβατηγών πλοίων και πολεμικών σκαφών, με στόχο να εξασφαλίσει εργασίες στα τρία Ναυπηγεία της χώρας, Σκαραμαγκά, Νεώριο, Ελευσίνα και στα συνεργεία της Ναυπηγοπισκευαστικής Ζώνης Περάματος. Βέβαια, το σχέδιο αυτό προϋποθέτει προηγουμένως τη δημιουργία ενιαίου φορέα διαχείρισης των ναυπηγικών μονάδων και τον καταμερισμό των εργασιών. Σήμερα, οι ναυπηγικές μονάδες υπολειτουργούν: Η Ελευσίνα έχει υπαχθεί στο άρθρο 99, ζητεί επειγόντως ένα δάνειο 10 εκατ. ευρώ με εγγύηση του ελληνικού Δημοσίου και πληρώνει έναντι τους τελευταίους επτά μήνες τους εργαζομένους της, το Νεώριο δεν έχει εργασίες και υπάρχει έλλειψη ρευστότητας και ο Σκαραμαγκάς περνάει μεταβατική φάση, δεδομένου ότι εκκρεμούν πολλά θέματα, τόσο με τους Γερμανούς όσο και με το υπουργείο Αμυνας για τα θέματα των υποβρυχίων, των υποχρεώσεων προς τον ΟΣΕ και τον περιορισμό των εμπορικών δραστηριοτήτων από την Κομισιόν. Αναλυτικότερα το σχέδιο προβλέπει την κατασκευή 5 επιβατηγών οχηματαγωγών πλοίων, για την εξυπηρέτηση των αγόνων γραμμών, συνολικού ύψους 2,5 δισ. ευρώ, την κατασκευή τεσσάρων φρεγατών, προϋπολογισμού 2,2 δισ. ευρώ, την κατασκευή δύο υποβρυχίων, συνολικής δαπάνης 1 δια. ευρώ και τον εκσυγχρονισμό των παλαιών φρεγατών μέχρι του ποσού των 500 εκατ. ευρώ. Δημιουργία ενιαίου φορέα διαχείρισης των ναυπηγείων Η δημιουργία ενός ενιαίου φορέα διαχείρισης των ναυπηγικών μονάδων της χώρας είναι μέσα στους στόχους της κυβέρνησης. Τα δύο υπουργεία Αμυνας και Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, καταρτίζουν σχέδιο νόμου, το οποίο θέτει τις προϋποθέσεις για την ανάπτυξη της ναυπηγικής βιομηχανίας και θα δημιουργεί ενιαίο φορέα διαχείρισης των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά, Νεωρίου και Ελευσίνας. Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι θα υπάρχει μία μητρική εταιρεία, στην οποία θα υπάγονται οι αυτόνομες υπάρχουσες ναυπηγικές μονάδες. Η μητρική θα συντονίζει και θα καταμερίζει τις εργασίες που θα εξασφαλίζει, τόσο από τις εφοπλιστικές εταιρείες όσο και από τα κρατικά προγράμματα εκσυγχρονισμού του Πολεμικού Ναυτικού. Ωστόσο, για να υλοποιηθεί αυτό, πρέπει πρώτα να συμφωνήσουν οι δύο ισχυροί άνδρες που ελέγχουν τα Ναυπηγεία, που είναι ο κ. Ισκαντάρ Σαφά, του Σκαραμαγκά και ο κ. Νίκος Ταβουλάρης της Ελευσίνας και του Νεωρίου και να ακολουθήσουν τα 40 μεγάλα συνεργεία που απασχολούνται στο Πέραμα. Τόσο, ο υπουργός Αμυνας κ. Πάνος Μπεγλίτης όσο και ο υπουργός Ανάπτυξης κ. Μιχάλης Χρυσοχοΐδης, σύμφωνα με πληροφορίες έχουν συνεχή επαφή με τους δύο βασικούς μετόχους των Ναυπηγείων αλλά και με τους φορείς εργοδοτών και εργαζομένων που δραστηριοποιούνται στο Πέραμα. Μάλιστα, οι επαφές έχουν ενταθεί το τελευταίο διάστημα και επίκειται καθοριστική συνάντηση μεταξύ του κ. Ν. Ταβουλάρη και του κ. Ι. Σαφά. Ο κ. Ν. Ταβουλάρης, που είναι ο πιο ένθερμος υποστηρικτής της δημιουργίας ενιαίου φορέα και στο πλευρό του έχει τα σωματεία των ναυπηγείων, επισημαίνει ότι οι επιλογές της κυβέρνησης είναι τρεις: «Να αναζητήσει την επίλυση του προβλήματος του Σκαραμαγκά, αποκλειστικά στο πλαίσιο του ίδιου του Ναυπηγείου, να υποστηρίξει δραστικά και ενεργά την επιλογή της συνεργασίας των δύο μεγάλων ναυπηγικών μονάδων της χώρας και να ενισχύσει άμεσα τα Ναυπηγεία της Ελευσίνας και του Νεωρίου, ώστε να επιζήσουν την επόμενη διετία. Αλλιώς το Δημόσιο θα παραμείνει απλός θεατής στη διάλυσή τους». Για το θέμα του 15ετούς αποκλεισμού του Σκαραμαγκά από επισκευές εμπορικών πλοίων, σύμφωνα με απόφαση της Κομισιόν, ο κ. Ν. Ταβουλάρης προτείνει, με την προϋπόθεση ότι θα γίνει η δημιουργία του ενιαίου φορέα, «να γίνεται ανταλλαγή εργασιών». Αυτό σημαίνει ότι τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά θα μπορούν να διοχετεύουν στα άλλα δύο ναυπηγεία τις ναυπηγήσεις και επισκευές εμπορικών πλοίων και τους πελάτες από άλλες χώρες για την κατασκευή πολεμικών σκαφών, χωρίς να υπάρχει πρόβλημα με την Ευρωπαϊκή Ενωση. Από την άλλη, ο κ. Ισκαντάρ Σαφά ζητεί προκαταβολή 134 εκατ. ευρώ για την κατασκευή των δύο νέων ναυπηγείων και των τριών παλαιών. Σε μία σκληρή ανακοίνωσή του το σωματείο εργαζομένων στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά «η Τρίαινα» ρίχνει αιχμές κατά του Λιβανέζου επιχειρηματία λέγοντας ότι «μετά από δέκα μήνες, όχι μόνο δεν μπορούν να δρομολογήσουν καμία δουλειά, αλλά αντίθετα έδωσαν εντολή να καθυστερούν και τις ήδη υπάρχουσες εργασίες στα τρία υπό κατασκευή υποβρύχια και στο υπό παράδοση ''Ωκεανό'', με απρόβλεπτες συνέπειες για την εταιρεία και για το Πολεμικό Ναυτικό» και αναρωτιέται το σωματείο, «αλήθεια, γι' αυτό αναβλήθηκε η εκδήλωση στις 24 Αυγούστου, που θα δρομολογούσε τις τελικές δοκιμές του υποβρυχίου;». Πάντως, ανεξάρτητα από τα προβλήματα, εικάζεται ότι μέσα στις επόμενες ημέρες θα γίνει η πολυπόθητη συνάντηση του κ. Ν. Ταβουλάρη και του κ. Ι. Σαφά και με τους δύο συναρμόδιους υπουργούς να βρεθεί η συναινετική λύση για την επιβίωση των ναυπηγείων. Αλλωστε, η πρόσφατη επιστολή του σωματείου εργαζομένων των Ναυπηγείων Ελευσίνας προς τον υπουργό Οικονομικών κ. Ευάγγελο Βενιζέλο δεν αφήνει πολλά περιθώρια για παρερμηνείες για την πραγματική κατάσταση των ναυπηγείων. Στην επιστολή αναφέρεται μεταξύ άλλων ότι «κλειδί για τη χάραξη μεσομακροπρόθεσμης στρατηγικής στη ναυπηγική βιομηχανία αποτελεί η λήψη μέτρων άμεσης ανακούφισης διάσωσης επί της ουσίας των ναυπηγείων Ελευσίνας και Νεωρίου, ώστε να δοθούν ανάσες και ο χρόνος που απαιτείται ώστε να εξελιχθούν ευρύτερα στρατηγικά σχέδια, συνεργασίες, κοινοπρακτικά σχήματα, ενιαίος φορές, που θα δώσουν αναπτυξιακή διάσταση και προοπτική στη ναυπηγική βιομηχανία της χώρας». Οι επόμενες ημέρες θα είναι καθοριστικές τόσο για τα ναυπηγεία όσο και για την ανανέωση του ακτοπλοϊκού στόλου, ας ελπίσουμε ότι όλα θα πάνε προς την κατεύθυνση της συναινετικής λύσης και της προοπτικής των ναυπηγείων. |