Leoforeia.gr | Forum

Πλήρης Έκδοση: [Ελευθεροτυπία] «Τρικ» για τους νέους δρόμους της Αττικής
Επί του παρόντος βλέπετε μία λιτή έκδοση του περιεχόμενού μας. Θέαση πλήρης έκδοσης με κατάλληλη διάταξη.
Την πολιτική «στρίβειν διά της διαβούλευσης» επιλέγει η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Περιβάλλοντος για τους νέους αυτοκινητόδρομους της Αττικής.

Ο Οργανισμός της Αθήνας έχει απορρίψει την κατασκευή νέας σήραγγας στον Υμηττό για τη σύνδεση των νοτίων προαστίων της Αθήνας με τα Σπάτα, εκτιμώντας ότι η κίνηση προς το αεροδρόμιο μπορεί να εξυπηρετηθεί με αναβάθμιση της Βάρης-Κορωπίου.

Ο Γ. Παπακωνσταντίνου έκανε δεκτές, με φανερή δυσφορία, τις προτάσεις του Ρυθμιστικού και ταυτόχρονα έκλεισε το μάτι στο υπουργείο Υποδομών να προωθήσει με κάθε μέσον τις δικές του απόψεις. Δόθηκε ήδη παράταση στο διάλογο για τα τέλη Νοεμβρίου και δεν είναι λίγοι εκείνοι που προβλέπουν μεγάλες ανατροπές σε πολλά από τα προτεινόμενα μέτρα, τα οποία είχαν μελετηθεί κατά τη θητεία της Τίνας Μπιρμπίλη.

Με χρονικό ορίζοντα το 2020, η πρόταση του Οργανισμού Αθήνας προβλέπει μόνον την επέκταση της περιφερειακής Υμηττού και μάλιστα ώς το ύψος της λεωφόρου Βουλιαγμένης και όχι την παραλιακή, όπως επιθυμεί διακαώς το συναρμόδιο υπουργείο. Παραπέμπει σε ειδική μελέτη τον τρόπο κατασκευής των νέων έργων, που σημαίνει ότι αποδέχεται δύο επιλογές:

*Την επιφανειακή χάραξη, με διαπλάτυνση της Κατεχάκη-Αλίμου, που έχει αρκετά μειονεκτήματα καθώς διασχίζει κατοικημένες περιοχές.

*Την κατασκευή υπόγειου κλάδου που θα χρησιμοποιείται για οδηγούς που κινούνται από και προς τα νότια προάστια. Ο σημερινός οδικός άξονας πρέπει να αναβαθμιστεί για να εξυπηρετεί σχεδόν αποκλειστικά τις τοπικές μετακινήσεις, σε συνδυασμό με τη λειτουργία λεωφορειόδρομου ή μέσου σταθερής τροχιάς.

Διαφορετική προσέγγιση έχει το υπουργείο Υποδομών που αξιοποιεί τις προτάσεις δημοτικών αρχών στα Μεσόγεια για να «ξαναζεστάνει» τα σχέδια των αρχών της δεκαετίας του 1990 για νέα σήραγγα στις ανατολικές παρυφές του Υμηττού, που θα συνδέει απευθείας τα νότια προάστια με το αεροδρόμιο στα Σπάτα.

Ο Οργανισμός Αθήνας έχει απορρίψει αυτή την πρόταση, σημειώνοντας ότι μόνον το 30% των επιβατών του «Ελ. Βενιζέλος» προέρχεται από τις νότιες περιοχές. Εκτιμά ότι ένα μέρος των μετακινήσεων θα καλυφθεί από τη δυτική περιφερειακή Υμηττού και την επέκτασή της και παράλληλα αντιπροτείνει την αναβάθμιση της Βάρης-Κορωπίου που μπορεί να υποδεχθεί γραμμή αστικού τρένου.

Αποκλείει επίσης την πρόταση για συνέχιση της περιφερειακής Υμηττού ώς την Ποσειδώνος, επιμένοντας ότι η σύνδεση Βορρά - Νότου στο λεκανοπέδιο μπορεί να εξυπηρετηθεί με το υπάρχον οδικό δίκτυο. Επιπλέον, έχει σχεδόν αποφασιστεί η επέκταση του μετρό από το Ελληνικό ώς τη Γλυφάδα, που θα «κουμπώσει» με την παραλιακή γραμμή του τραμ και θα ενισχύσει την επιβατική του κίνηση.

Η πρόταση του Οργανισμού Αθήνας για το νέο Ρυθμιστικό δεν περιλαμβάνει ούτε την υποθαλάσσια σήραγγα που θα συνδέσει το Πέραμα με τη Σαλαμίνα, με το σκεπτικό ότι η πορθμειακή γραμμή που λειτουργεί καλύπτει ικανοποιητικά τις ανάγκες. Ενσωματώνει μόνο τη νέα εθνική οδό Ελευσίνας - Υλίκης - Θήβας, που επίσης έχει ζητήσει το υπουργείο Υποδομών, αλλά σύμφωνα με νεότερη εκδοχή θα έχει μια διαφοροποίηση και θα ξεκινά από κόμβο της Αττικής Οδού.

Ολα δείχνουν ότι έπειτα από δύο χρόνια στον «πάγο», το υπουργείο Υποδομών φέρνει και πάλι στο προσκήνιο τους αυτοκινητόδρομους της Αττικής. Ολως τυχαίως, το συναρμόδιο υπουργείο Περιβάλλοντος ετοίμασε διάταξη για την εναπόθεση των μπάζων (άρθρο 400), που έχει ενταχθεί στο υπό συζήτηση στη Βουλή νομοσχέδιο για τον νέο τρόπο έκδοσης οικοδομικών αδειών. Εχει μάλιστα ενδιαφέρον η αναφορά ότι τα προϊόντα εκσκαφών από έργα με συμβάσεις παραχώρησης μπορούν να εναποτίθενται στα ανενεργά λατομεία, δημόσια ή ιδιωτικά, μετά την υποβολή μελέτης και την έκδοση απόφασης για τους περιβαλλοντικούς όρους.
Η Μπιρμπίλη το "κατείχε" το αντικείμενο του Περιβάλλοντος, όπως και το Ρυθμιστικό. Όλοι οι υπόλοιποι περί άλλων τυρβάζουν...

Οι νέοι δρόμοι, γρήγορα θα μπλοκάρουν. Όσον αφορά ειδικά την πορθμειακή γραμμή Περάματος, όντως από προσωπική πείρα, εξυπηρετεί εξαιρετικά την κίνηση, με χαμηλό κόστος και σε σύντομο χρόνο.

Άρα, οι περισσότεροι εκ των νέων δρόμων σχεδιάζονται με στόχο την αύξηση πωλήσεων και χρήσης ΙΧ (αμφίβολο εως αδύνατο με την μείωση των εισοδημάτων, τέλος πάντων όμως) και φυσικά ουδεμία σχέση με πολιτικές περιβάλλοντος έχει ή εξυπηρετεί πλέον το αρμόδιο Υπουργείο.
Οι δρομοι δεν κατασκευαζονται για τα ΙΧ σε καμια χωρα και σε καμια περιπτωση. Βασικος "πελατης" τους ειναι τα βαρεα επαγγελματικα και μαλιστα η εμπορευματικη μεταφορα δηλαδη τα φορτηγα. Σε μια χωρα που ο σιδηροδρομος στην εμπορευματικη μεταφορα ειναι ακομα σε βρεφικο επιπεδο ειναι ευλογο οτι η διακινηση των αγαθων γινεται μεσω των οδικων μεταφορων. Αν συνδυαστει δε αυτο με το κοστος ανα χιλιομετρο για μια σιδηροδρομικη γραμμη συγκριτικα με εναν αυτοκινητοδρομο (εφοσον μιλαμε για νεα χαραξη) καθως επισης και τις απαιτουμενες υποδομες (διοτι το φορτηγο στο τελος θα χρειαστει για να παει το μεταφερομενο προϊον στον τελικο προορισμο του) σχεδον αποκλειει την χαραξη ευρυτερου σιδηροδρομικου δικτυου, περιοριζοντας την μονο στην προσθηκη μικρων τμηματων στο ηδη υπαρχον. Απο την αλλη βεβαια το γιατι δεν "ξεζουμιζεται" το υπαρχον βεβαια ειναι μια αλλη ιστορια...