Leoforeia.gr | Forum

Πλήρης Έκδοση: [Zougla.gr] Στο ζενίθ το κόστος κατασκευής του Μετρό Θεσσαλονίκης
Επί του παρόντος βλέπετε μία λιτή έκδοση του περιεχόμενού μας. Θέαση πλήρης έκδοσης με κατάλληλη διάταξη.
Νέος εκτροχιασμός του κόστους κατασκευής του Μετρό Θεσσαλονίκης, με τον προϋπολογισμό του έργου να «χτυπάει στο κόκκινο», λόγω τροποποίησης της σχετικής μελέτης.

Μετά από το σταθμό «Παπάφη», που θα στοιχίσει επιπλέον περίπου 15 εκατ. ευρώ, τουλάχιστον άλλα 8,5 εκατ. ευρώ θα απαιτηθούν για το σταθμό «Ανάληψη», ενώ άγνωστο επιπλέον ποσό θα καταβληθεί για το σταθμό «Σιντριβάνι», αφού και σε αυτόν γίνεται τροποποίηση της μελέτης.

Η ανάδοχος κατασκευάστρια κοινοπραξία πήρε, με πολύ μεγάλη καθυστέρηση, το «πράσινο φως» από την «Αττικό Μετρό ΑΕ», ώστε να προχωρήσει σε πρόσθετες εργασίες στην περιοχή όπου θα βρίσκεται ο σταθμός «Ανάληψη». Εκεί, εξάλλου, και προκειμένου να εκτελεστούν εργασίες, κλείνει σήμερα η οδός Δελφών, για τουλάχιστον δέκα μήνες, σε όλο της το πλάτος, από τη συμβολή της με τη Μάρκου Μπότσαρη μέχρι την Πέτρου Συνδίκα.

Ενίσχυση

Η «Αττικό Μετρό ΑΕ» αποφάσισε ότι θα πρέπει να ενισχυθεί το έδαφος στην περιοχή, προκειμένου να αντιμετωπιστούν οι καθιζήσεις στα κτίρια. «Στη ζώνη επιρροής του σταθμού και της διασταύρωσης ''Ανάληψη'', το τελευταίο έτος καταγράφονται καθιζήσεις στα κτίρια περίπου 3 χιλιοστά κατά μέσο όρο (και τοπικά έως 15 χιλιοστά), πριν αρχίσουν οι κύριες κατασκευαστικές δραστηριότητες, και δίνουν εικόνα εξελισσόμενης καθίζησης με άγνωστη εξέλιξη μέσα στο χρόνο (συνολικό μέγεθος, εποχιακές διακυμάνσεις).

Δηλαδή, δεν υπάρχει η δυνατότητα να εκτιμηθεί το μέγεθος και οι επιπτώσεις της καταπόνησης που έχουν δεχτεί τα γειτονικά κτίρια, λόγω των καθιζήσεων που καταγράφηκαν στην περιοχή της Ανάληψης», επισημαίνεται, μεταξύ άλλων, στην απόφαση της «Αττικό Μετρό ΑΕ».

Στην ίδια απόφαση υπογραμμίζεται ότι «ενδεχόμενες βλάβες στα κτίρια, λόγω των καθιζήσεων που δύναται να προκληθούν κατά την εκσκαφή του σταθμού, σε συνδυασμό με τη μέχρι σήμερα καταπόνηση της περιοχής, θα προκαλέσουν έντονες κοινωνικές επιπτώσεις, επιμήκυνση του χρόνου αποκλεισμού της οδού Δελφών, αλλά και επιπλέον επιπτώσεις στο συνολικό χρονοδιάγραμμα του έργου οι οποίες δεν μπορούν να εκτιμηθούν με ακρίβεια σήμερα».

Το ενδεικτικό εκτιμώμενο κόστος των πρόσθετων εργασιών ανέρχεται σε περίπου 8,3 εκατ. ευρώ, χωρίς ΦΠΑ, ωστόσο, όπως επισημαίνεται στην απόφαση, η όποια διαφορά κόστους προκύψει, θα συμπεριληφθεί σε επικείμενο ανακεφαλαιωτικό πίνακα εργασιών, με απορρόφηση της σχετικής δαπάνης από το κονδύλι των απρόβλεπτων της σύμβασης.

Εκτροχιασμός και στο χρονοδιάγραμμα

Εκτροχιασμός παρατηρείται και στο χρονοδιάγραμμα της κατασκευής του έργου, στο σύνολό του.
Οι λόγοι είναι πολλοί, ωστόσο η βασική αιτία έγκειται και πάλι στους λανθασμένους σχεδιασμούς.

Για παράδειγμα, στο σταθμό «Ανάληψη» τα σαθρά εδάφη -τα χειρότερα που έχει συναντήσει το μετρό όχι μόνο στη Θεσσαλονίκη, αλλά και στην Αθήνα- δεν αποτελούν το μόνο πρόβλημα. Ο σταθμός είχε χωροθετηθεί στα όρια των κτιρίων, χωρίς να έχει ληφθεί υπόψη η ύπαρξη των μπαλκονιών, με συνέπεια να καταστεί ανεφάρμοστος ο αρχικός σχεδιασμός, αφού απαιτήθηκε μείωση του πλάτους του σταθμού.

Όσον αφορά στο σταθμό «Σιντριβάνι» αποφασίστηκε ο επανασχεδιασμός του, καθώς οι αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου Πολιτισμού αποφάσισαν τη διατήρηση της παλαιοχριστιανικής βασιλικής που αποκαλύφθηκε κατά τις εκσκαφές.

Έτσι, οι εγκεκριμένες μελέτες θα πρέπει να τροποποιηθούν, ώστε να εξασφαλίζεται η διατήρηση του μνημείου, κάτι για το οποίο επίσης δόθηκε το «πράσινο φως» στον ανάδοχο από την «Αττικό Μετρό ΑΕ».

Αντίθετα με το σταθμό «Σιντριβάνι», όπου τώρα ξεκινά η μελέτη για την τροποποίησή του, σε στάδιο ολοκλήρωσης βρίσκεται η απαιτούμενη αναμόρφωση των μελετών για το σταθμό «Παπάφη». Η αναμόρφωση απαιτήθηκε έπειτα από την εμπλοκή του μετρό στο Συμβούλιο της Επικρατείας, από τη διοίκηση του ιδρύματος.

Επιμέλεια: Μυρτώ Τσάβαλου

Με πληροφορίες από το: aggelioforos.gr