Leoforeia.gr | Forum

Πλήρης Έκδοση: [Agelioforos.gr] 180.000.000 μετακινήσεις με τον ΟΑΣΘ σε ένα χρόνο
Επί του παρόντος βλέπετε μία λιτή έκδοση του περιεχόμενού μας. Θέαση πλήρης έκδοσης με κατάλληλη διάταξη.
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ΤΑΣΟΣ ΤΑΣΙΟΥΛΑΣ

Σε θεαματική αύξηση της επιβατικής κίνησης στις δημόσιες συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης αποσκοπούν οι αρμόδιοι φορείς προσβλέποντας σε αύξηση 20% ώς το 2015 και 50% ώς το 2020. Μόνο πέρσι έγιναν περίπου 180 εκατομμύρια μετακινήσεις με τα αστικά λεωφορεία στην πόλη, ενώ η προσθήκη και νέων μέσων (όπως μετρό και πιθανώς τραμ ή θαλάσσιας συγκοινωνίας) αναμένεται να αλλάξει τις καθημερινές συνήθειες σε σχέση με τον τρόπο που μετακινούνται οι Θεσσαλονικείς.

Το Συμβούλιο Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης και ο ΟΑΣΘ επιχειρούν να διαμορφώσουν ένα νέο τοπίο, βασισμένοι και στη διεθνή εμπειρία. Ομως, με μόνο ένα μέσο μαζικής μεταφοράς, αυτό είναι δύσκολο. Πρώτιστο μέλημα είναι η δημιουργία εποπτικού φορέα δημόσιων συγκοινωνιών ή ενιαίου φορέα μεταφορών με σημαντικές αρμοδιότητες, ώστε να διαμορφώνει και τις κατάλληλες πολιτικές βιώσιμης ανάπτυξης και κινητικότητας, αλλά και μείωσης της χρήσης των ΙΧ.

Το ΣΑΣΘ, όπως τονίζει και ο πρόεδρός του, καθηγητής, Παναγιώτης Παπαϊωάννου, έχει περιορισμένες αρμοδιότητες και αδυνατεί στην ουσία να φέρει σε πέρας το ρόλο του εποπτικού φορέα, με αποτέλεσμα να δημιουργούνται στρεβλώσεις και ανεπιθύμητες παρενέργειες σε πολλά αλληλοεπηρεαζόμενα ζητήματα. «Ακόμη και σήμερα, μετά τη διοικητική μεταρρύθμιση του ''Καλλικράτη'', στα θέματα που σχετίζονται με τις δημόσιες συγκοινωνίες έχουν ρόλο και λόγο πάρα πολλοί φορείς με αποτέλεσμα να μην αντιμετωπίζονται γρήγορα, πρακτικά και οικονομικά ακόμη και απλά ζητήματα. Η λογική ενός ενιαίου φορέα μεταφορών και μετακινήσεων, που έχει γίνει πραγματικότητα σε πολλές περιπτώσεις ανά τον κόσμο, είναι μακριά από την αντίληψη των περισσότερων ατόμων στην Ελλάδα που επηρεάζουν τη λήψη αποφάσεων και διαμορφώνουν τις αντίστοιχες πολιτικές», τόνιζε σε χτεσινή ημερίδα με θέμα «Δημόσιες Επιβατικές Μεταφορές Θεσσαλονίκης: το σήμερα και το αύριο» ο κ. Παπαϊωάννου.

«Θέλουμε να καταδειχθεί ακριβώς αυτή η αναγκαιότητα, να μετασχηματιστεί δηλαδή το ΣΑΣΘ από ένα απλό συμβούλιο με περιορισμένες δυνατότητες παρέμβασης προς όφελος των δημόσιων συγκοινωνιών σε ένα φορέα μητροπολιτικής εμβέλειας με σύγχρονες δομές που να έχει όχι μόνο σχεδιαστικό αλλά και αποφασιστικό ρόλο. Μάλιστα στόχος είναι ο νέος αυτός φορέας να μην είναι κρατικοδίαιτος, να χρηματοδοτείται από άλλες πληγές πλην του κρατικού προϋπολογισμού», υπογράμμισε ο κ. Παπαϊωάννου.

78 λεωφορειακές γραμμές
Βάσει των στοιχείων για τη χρήση των αστικών λεωφορείων, ο ΟΑΣΘ εξυπηρετεί ετησίως 180 εκατ. μετακινήσεις, σε ένα δίκτυο 78 λεωφορειακών γραμμών και σε απόσταση 50 χλμ. περιμετρικά της Θεσσαλονίκης, περιλαμβανομένων και των περιαστικών γραμμών. Ο στόλος του ΟΑΣΘ περιλαμβάνει 621 λεωφορεία, απασχολεί περίπου 2.600 υπαλλήλους κι έχει έξοδα σχεδόν 173 εκατ. ευρώ. Πάντως, η μεταφορική ικανότητα είναι 422 εκατ. μετακινήσεων ετησίως, αν και κάτι τέτοιο στις γραμμές αιχμής (αυτές που συγκεντρώνουν πολύ κόσμο) φαντάζει αδιανόητο, όταν συνωστίζονται οι πολίτες μέσα στα αστικά. Καθημερινά δρομολογούνται περίπου 530 αστικά, με περισσότερα από 5.800 δρομολόγια, τα οποία πάντως είναι μειωμένα σε ποσοστό περίπου 9% τα Σαββατοκύριακα. Το συνολικό δίκτυο είναι 970.000 χλμ. ή 42 εκατομμύρια οχηματοχιλιόμετρα το χρόνο. Η διοίκηση του ΟΑΣΘ επισημαίνει μάλιστα ότι ο αριθμός των οχημάτων υπερβαίνει κατά 11,6% τον αριθμό των οχημάτων που οφείλει να δρομολογεί βάσει της ισχύουσας οικονομικής συμφωνίας.

Οι μετακινήσεις με τα αστικά αυξάνονται διαρκώς. Σε σχέση με το 2003 σήμερα υπολογίζεται ότι η αύξηση της χρήσης του αστικού είναι της τάξης του 40%. Αύξηση παρατηρείται και στη μέση ετήσια πληρότητα σε όλες τις λεωφορειακές γραμμές, καθώς πλέον φτάνει περίπου στο 45%. Πάντως, σε σχέση με το ένα εκατομμύριο κατοίκων της Θεσσαλονίκης, ακόμη υπάρχουν πολλά περιθώρια βελτίωσης.

Είναι χαρακτηριστική μελέτη που καταδεικνύει ότι για τη μετακίνηση από το Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό προς το αεροδρόμιο «Μακεδονία» το αστικό χρειάζεται 70 - 75 λεπτά, το ΙΧ ή το ταξί 35 - 45, το ποδήλατο 75 και με τα πόδια 3 ώρες και 50 λεπτά.

Σε ό,τι αφορά την ανανέωση και αύξηση του στόλου, την περίοδο 2012 - 2013, όπως έχει αναγγείλει η διοίκηση του ΟΑΣΘ, θα προστεθούν 90 νέα λεωφορεία τεχνολογίας Euro 6. Ο διεθνής διαγωνισμός θα γίνει στα τέλη του έτους και η επένδυση θα κοστίσει 27 εκατ. ευρώ. Αλλα 12 εκατ. ευρώ θα εκταμιευτούν στο ίδιο διάστημα για την αγορά 33 λεωφορείων που θα μπουν στις γραμμές της επέκτασης του Λαγκαδά.
Πολύ μου αρέσει που η "μελετη" που αναφέρεται στην προτελευταία παράγραφο είναι τα αποτελέσματα της διπλωματικής μου εργασίας, αλλά τέλος πάντων...