Leoforeia.gr | Forum

Πλήρης Έκδοση: [Το Βήμα] Ζητούν να επιστρέψουν τα τρένα στην Πελοπόννησο
Επί του παρόντος βλέπετε μία λιτή έκδοση του περιεχόμενού μας. Θέαση πλήρης έκδοσης με κατάλληλη διάταξη.
Στόχος η ήπια τουριστική και οικονομική ανάπτυξη

Αχιλλέας Χεκίμογλου

Επιχειρησιακό σχέδιο για την «πράσινη» ανασύσταση των ΣΠΑΠ (Σιδηρόδρομοι Πειραιώς - Αθηνών - Πελοποννήσου) εκπονεί το Επιμελητήριο Μεσσηνίας, σε συνεργασία με φορείς του Μοριά, οι ζυμώσεις ανάμεσα στους οποίους δείχνουν ότι υπάρχει επενδυτικό ενδιαφέρον για το εγχείρημα.

Στην Πελοπόννησο τα τρένα έχουν πάψει να κυκλοφορούν, καθώς η λειτουργία του σιδηροδρόμου κρίθηκε ζημιογόνος.

Ωστόσο, τμήμα του σιδηροδρομικού δικτύου (Κόρινθος - Τρίπολη - Καλαμάτα) είχε εκσυγχρονισθεί πρόσφατα, ενώ το υπόλοιπο (Κόρινθος - Πάτρα - Πύργος - Κυπαρισσία) παραμένει ως έχει από την εποχή του Χαρίλαου Τρικούπη.

Οπως έχουν επισημάνει πολλές φορές οι φίλοι του Σιδηροδρόμου, το σιδηροδρομικό δίκτυο των ΣΠΑΠ ενώνει περιοχές ιδιαίτερου φυσικού κάλους, αρχαιολογικά μνημεία παγκόσμιου ενδιαφέροντος, σημαντικά θέρετρα, απέραντη ακτογραμμή, παραγωγικές δραστηριότητες και μοναδικά ορεινά τοπία.

Επίσης, τα 800 χιλιόμετρα των ΣΠΑΠ αποτελούν το μεγαλύτερο μετρικό δίκτυο σε ολόκληρη την Ευρώπη.

«Μοναδικό προϊόν»

«Πρόκειται για ένα μοναδικό και ελκυστικό προϊον. Στην Ευρώπη υπάρχουν τρία εκατομμύρια φίλοι του σιδηροδρόμου, στους οποίους και στοχεύουμε. Επίσης, πολλά μπορούν να γίνουν με τα σχολεία, αλλά και με στοχευμένες εκδηλώσεις στους σιδηροδρομικούς σταθμούς. Υπάρχει, δηλαδή, διασφαλισμένη πελατεία» εξηγεί ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου Μεσσηνίας, κ. Γ. Καραμπάτος.

Ο κ. Καραμπάτος μιλά για την ανάγκη ενός εμπλουτισμού του «μείγματος» των τουριστικών υπηρεσιών του Μοριά, μέσα από ευρύτερες συνέργειες που θα αναδείξουν τις θεματικές δυνατότητες της περιοχής και θα επιτρέψουν σε τουριστικούς πράκτορες και τουρ οπερέιτερ να λανσάρουν νέα προϊόντα για την Πελοπόννησο.

«Μέσα στο ίδιο το τραίνο οι τουρίστες θα μπορούσαν να μάθουν και να γευθούν τη μεσογειακή κουζίνα, αλλά και να δουν μία σχετική έκθεση» συμπληρώνει ο πρόεδρος του επιμελητηρίου.

Η πρόταση εξετάζει το σενάριο σύμπραξης και συνεργασίας επιμελητηρίων, αυτοδιοίκησης, ταξιδιωτικών πρακτόρων, ναυτιλιακών εταιριών, ξενοδοχειακών και τουριστικών επιχειρήσεων, ΚΤΕΛ και άλλων επαγγελματικών φορέων.

Η «πράσινη» αναβάθμιση των ΣΠΑΠ θα μπορούσε να γίνει είτε σε συνεργασία με την ΤΡΑΙΝΟΣΕ είτε με την ίδρυση νέας σιδηροδρομικής εταιρίας από τους εμπλεκόμενους φορείς, η οποία θα προχωρήσει σε μίσθωση τροχαίου υλικού.

Δύο διαδρομές

Το πλάνο προβλέπει τη χρήση δύο σιδηροδρομικών διαδρόμων (Πάτρα - Καλαμάτα και Κόρινθος - Καλαμάτα).

Η πρώτη καλύπτει την ακτογραμμή της Δυτικής Πελοποννήσου, συνδέει τους λιμένες Πάτρας και Καλαμάτας, εξυπηρετεί την Αρχαία Ολυμπία, τον Επικούρειο Απόλλωνα, το Ανάκτορο του Νέστωρα, την Αρχαία Μεσσήνη και άλλα σπουδαία μνημεία.

Η δεύτερη γραμμή ενώνει προορισμούς όπως το Ναύπλιο, οι Μυκήνες, η Επίδαυρος, ο Μυστράς κτλ. Σημαντικό ρόλο θα διαδραματίσουν οι σιδηροδρομικοί σταθμοί, οι οποίοι χαρακτηρίζονται από ιδιαίτερη αρχιτεκτονική αξία.

Ευρωπαϊκά προγράμματα

Το επιχειρησιακό σχέδιο θα εξετάσει την ζήτηση, τα δρομολόγια, την κοστολόγηση των υπηρεσιών και την βιωσιμότητα του εγχειρήματος.

Ο κ. Καραμπάτος σημειώνει ότι μετά την κατάρτιση του business plan θα αναζητηθεί επιχειρηματική ομάδα για να το χρηματοδοτήσει και να το «τρέξει», ενώ θα εξετασθούν διέξοδοι στα ευρωπαϊκά προγράμματα (Jessica ή ΕΣΠΑ), αλλά και στην Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ).

Αντίστοιχες σκέψεις υπάρχουν και για εμπορευματικές σιδηροδρομικές μεταφορές. Ηδη έχουν ξεκινήσει ενέργειες μεταξύ των επιμελητηρίων και των φίλων του σιδηροδρόμου, προκειμένου να φτιαχτεί η πρώτη μαγιά υποστηρικτικού υλικού.