Leoforeia.gr | Forum

Πλήρης Έκδοση: [ΛΑΟΣ] «Γρίφος» η επίλυση του κυκλοφοριακού στη Βέροια
Επί του παρόντος βλέπετε μία λιτή έκδοση του περιεχόμενού μας. Θέαση πλήρης έκδοσης με κατάλληλη διάταξη.
Το έντονο κυκλοφοριακό πρόβλημα που αντιμετωπίζει η Βέροια, βρίσκεται πολλές φορές στο επίκεντρο των συζητήσεων και οι πολίτες αναρωτιούνται τι μπορεί να γίνει, ώστε η κυκλοφορία στους δρόμους της πόλης να βελτιωθεί.

Οι απόψεις που ακούγονται κατά καιρούς είναι πολλές, άλλες συντηρητικότερες και άλλες πιο δραστικές. Βέβαια, πέρα από κάθε συζήτηση, προέχει η γνώμη των ειδικών επιστημόνων από τη μία και των επαγγελματιών που χρόνια κινούνται σε καθημερινή βάση στους δρόμους της πόλης, από την άλλη.

Μια από τις ιδέες που ακούγονται είναι και η επαναλειτουργία των φαναριών.
Επειδή το θέμα είναι περίπλοκο και σίγουρα δεν μπορούν να έχουν όλοι άποψη, χωρίς την ανάλογη εμπειρία ή ακαδημαϊκή γνώση, σε πρώτη φάση διερευνήσαμε το ενδεχόμενο της λειτουργίας των υπαρχόντων ή την εγκατάσταση νέων φωτεινών σηματοδοτών (φαναριών) ή την κατασκευή (όπου είναι δυνατόν) κυκλικών κόμβων.

Για αυτό το θέμα, ζητήσαμε από τον διοικητή της Τροχαίας Βέροιας, το Σωματείο Ταξί Βέροιας, το Αστικό ΚΤΕΛ Βέροιας, το Υπεραστικό ΚΤΕΛ Ημαθίας, καθώς και από τον ειδικό συνεργάτη του Δήμου Βέροιας, επί του θέματος, συγκοινωνιολόγο – πολιτικό μηχανικό Σάμουελ Σαλέμ.

Η άποψη των επαγγελματιών οδηγών
Ο πρόεδρος του Σωματείου Ταξί Βέροιας Στέλιος Γεωργιάδης ισχυρίστηκε πως ενδεχόμενη λειτουργία των φαναριών κάθε άλλο παρά θα βοηθούσε στο κυκλοφοριακό στο κέντρο της πόλης, καθώς θα δημιουργούνταν μεγάλες ουρές, τόσο στην Βενιζέλου, όσο και στην Μητροπόλεως.

«Πιο πολύ φταίνε τα παρκαρισμένα αυτοκίνητα δεξιά και αριστερά, παρά τα φανάρια» ανέφερε ο κ. Γεωργιάδης, προσθέτοντας και την ανάγκη αυξημένης αστυνόμευσης για τα παρανόμως παρκαρισμένα αυτοκίνητα.
Σχετικά με την κόμβο της πλατείας Ωρολογίου, όπου σήμερα οριοθετείται η κυκλοφορία των οχημάτων με τα πλαστικά κολωνάκια, ο πρόεδρος του Σωματείου Ταξί προτείνει την δημιουργία κυκλικού κόμβου.

Ο πρόεδρος του Αστικού ΚΤΕΛ Βέροιας Παύλος Παυλίδης, ο οποίος προήδρευε και της επιτροπής κυκλοφοριακών ρυθμίσεων μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου του 2010, τάχθηκε υπέρ της κατασκευής κυκλικών κόμβων, ωστόσο τόνισε πως η λειτουργία των φαναριών απαιτεί μία οργανωμένη μελέτη, καθώς επηρεάζεται συνολικά η κυκλοφορία.

Μάλιστα, επικαλέστηκε το παράδειγμα της Τουρκίας, της Ολλανδίας και άλλων χωρών, αλλά και Ελληνικών πόλεων, όπως την Κοζάνη και τα Γρεβενά, που έχουν καταργήσει τα φανάρια και έχουν κάνει κυκλικούς κόμβους, οι οποίοι εξασφαλίζουν την ομαλή ροή των οχημάτων, όλες τις ώρες.

Ειδικά για την διασταύρωση της Μητροπόλεως – Βενιζέλου – Εληάς σημείωσε ότι θα μπορούσε να λειτουργούν σηματοδότες, ωστόσο απαιτείται λεπτομερής μελέτη για τους χρόνους, καθώς τις ώρες αιχμής ίσως θα υπάρχουν μεγάλες ουρές.
Ο πρόεδρος των Υπεραστικών ΚΤΕΛ Ημαθίας Τάσος Συμεωνίδης, τάχθηκε κάθετα ενάντια σε οποιαδήποτε επιπλέον λειτουργία φωτεινών σηματοδοτών, καθώς όπως είπε ήδη τα υπάρχοντα φανάρια δημιουργούν σοβαρό πρόβλημα.

Όπως σημείωσε ο κ. Συμεωνίδης, θα πρέπει να κοιτάξουν οι αρμόδιοι να πεζοδρομήσουν το κέντρο ή έστω να ελαφρύνουν τους δρόμους από τον όγκο των οχημάτων και όχι να βάλουν φανάρια.
Σχετικά με τα ήδη λειτουργούντα στις εισόδους της πόλης, τόνισε πως πρέπει να ρυθμιστούν ώστε να δίνουν όσες το δυνατόν περισσότερες κατευθύνσεις.


Ο Διοικητής της Τροχαίας Βέροιας
Ο Αστυνόμος Α΄ Διονύσης Κούγκας, διοικητής της Τροχαίας Βέροιας, εξέφρασε την άποψη ότι με την δεδομένη κατάσταση στη Βέροια, σε ορισμένα σημεία κρίνεται επιβεβλημένη η ύπαρξη φωτεινών σηματοδοτών, καθώς παρατηρούνται μεγάλες καθυστερήσεις, αλλά κυρίως υπάρχει πρόβλημα στην ασφάλεια των οδηγών.

Ιδιαίτερη επικινδυνότητα, όπως ανέφερε ο Διοικητής, παρουσιάζεται στις διασταυρώσεις Πιερίων και Σαμψούντος, Πιερίων – Θωμαΐδου, Ανοίξεως – Κουντουριώτη (κάτω από το μπάσκετ της Εληάς), καθώς και η διασταύρωση στην πλατεία Ωρολογίου, στη συμβολή με τις οδούς Μπότσαρη και Μαυρομιχάλη

Όσον αφορά όμως το κέντρο της Βέροιας, ο κ. Κούγκας θεωρεί πως πρέπει να αποφορτιστεί από τον μεγάλο όγκο των οχημάτων και προς αυτή την κατεύθυνση θα πρέπει να στραφούν οι όποιες μελλοντικές μελέτες.


Η άποψη του συγκοινωνιολόγου του Δήμου Βέροιας
Ο συγκοινωνιολόγος – πολιτικός μηχανικός, ειδικός συνεργάτης για θέματα συγκοινωνίας της Δημάρχου Βέροιας Σάμουελ Σαλέμ, αναφέρθηκε στα υπέρ και στα κατά της λειτουργίας των φωτεινών σηματοδοτών και των κυκλικών κόμβων. Όπως είπε, είναι δεδομένο ότι υπάρχει έντονο κυκλοφοριακό πρόβλημα και για αυτό τον λόγο αναμένεται να προκηρυχθεί η κυκλοφοριακή μελέτη για την πόλη της Βέροιας, ώστε να ερευνηθεί σε βάθος το ζήτημα.

Σχετικά με την λειτουργία των φαναριών, ανέφερε πως μπορεί να τακτοποιείται η κίνηση τις ώρες αιχμής, αλλά δημιουργούνται καθυστερήσεις τις ώρες που δεν υπάρχει αυξημένος όγκος οχημάτων. Επιπλέον, πρόσθεσε πως η αναλογία στο κόστος μεταξύ φαναριών και κυκλικών κόμβων είναι 3 προς 1, δηλαδή, το κόστος κατασκευής, συντήρησης και λειτουργίας των φαναριών, είναι 3 φορές περισσότερο από την κατασκευή κυκλικών κόμβων.

Από την άλλη, με την λειτουργία των φαναριών μπορεί θεωρητικά να αποκλείεται η ύπαρξη ατυχημάτων, ωστόσο μία παραβίαση μπορεί να έχει τραγικά αποτελέσματα, ενώ με την ύπαρξη κυκλικών κόμβων, τα οχήματα αναγκάζονται να κόψουν ταχύτητα, οπότε και ατύχημα να σημειωθεί, θα είναι μόνο υλικών ζημιών.


Συμπεράσματα
Όπως φαίνεται από τις παραπάνω απόψεις, οι επαγγελματίες οδηγοί, αναλογιζόμενοι τις καθυστερήσεις, τάσσονται κατά της λειτουργίας φαναριών στο κέντρο της πόλης. Από την άλλη, ο διοικητής της Τροχαίας Βέροιας, με βάση τα δεδομένα που έχει η Υπηρεσία του και αναφέρουν την ύπαρξη πολλών ατυχημάτων στα κομβικά σημεία που ανέφερε, υποστηρίζει πως θα πρέπει να μπουν φανάρια, χωρίς βέβαια να αποκλείει το ενδεχόμενο κατασκευής κυκλικών κόμβων όπου αυτό είναι δυνατόν.

Τέλος, ο συγκοινωνιολόγος του Δήμου Βέροιας, έθεσε το θέμα σφαιρικότερα, καθώς το θέμα πρέπει να αντιμετωπιστεί μέσα από μία σφαιρική μελέτη, που να λαμβάνει υπόψη τόσο την λειτουργικότητα, όσο και την ασφάλεια των δρόμων. Ωστόσο, ο κ. Σαλέμ άφησε ανοιχτό το ενδεχόμενο να υπάρξει δοκιμαστική λειτουργία των φωτεινών σηματοδοτών στο κέντρο της πόλης, ώστε να εξεταστεί στην πράξη η λειτουργικότητά τους ή όχι, πάντα όμως με την προτεραιότητα στην μελέτη κυκλικών κόμβων.

Όπως και να έχει, κάτοικοι και επισκέπτες της πόλης περιμένουν άμεσα δράσεις, ώστε επιτέλους το κέντρο της Βέροιας να γίνει πιο ανθρώπινο, τόσο για τους οδηγούς, όσο και για τους πεζούς. Το πώς θα γίνει αυτό, επαφίεται στους ειδικούς, το πότε όμως, εξαρτάται καθαρά από την πολιτική βούληση.


Νίκος Βουδούρης