Leoforeia.gr | Forum

Πλήρης Έκδοση: [Agelioforos.gr] Θεσσαλονίκη: Τραμ όπου δεν πάει το μετρό...
Επί του παρόντος βλέπετε μία λιτή έκδοση του περιεχόμενού μας. Θέαση πλήρης έκδοσης με κατάλληλη διάταξη.
ΡΕΠΟΡΤΑΖ ΤΑΣΟΣ ΤΑΣΙΟΥΛΑΣ

[Εικόνα: 2011030100238-preview.jpg]

Τραμ όπου δεν πάει το μετρό υπόσχεται το νέο ρυθμιστικό σχέδιο Θεσσαλονίκης, η μελέτη του οποίου είναι ήδη έτοιμη και τέθηκε σε διαβούλευση με τους τοπικούς φορείς. Χτες έγινε μια πρώτη παρουσίαση από τον αναπληρωτή υπουργό Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, Νίκο Σηφουνάκη, και τους επικεφαλής των μελετητών, ενώ αναλυτική παρουσίαση θα γίνει από την υπουργό ΠΕΚΑ, Τίνα Μπιρμπίλη, την 21η Μαρτίου 2011.

Το νέο ρυθμιστικό, που περιλαμβάνει το σύνολο των νομών Θεσσαλονίκης, Κιλκίς και Χαλκιδικής και τμήματα των νομών Πιερίας, Ημαθίας και Πέλλας, βάζει τους όρους και τους κανόνες δόμησης και αποτελεί τον «μπούσουλα» της ανάπτυξης της περιοχής επιρροής της μητροπολιτικής Θεσσαλονίκης. Εκτός από τις αναπτυξιακές προοπτικές κάθε περιοχής ξεχωριστά, το ρυθμιστικό οριστικοποιεί τις χρήσεις γης, προκειμένου να σταματήσει η αυθαίρετη δόμηση, η καταστροφή του περιβάλλοντος από ανεξέλεγκτες καταστάσεις και η αλόγιστη επέκταση των οικισμών.

«Στοπ» στις επεκτάσεις
Ενα από τα πιο χαρακτηριστικά σημεία του νέου ρυθμιστικού είναι η παρατήρηση που έκαναν οι μελετητές ότι, στη ζώνη που καλύπτει το ρυθμιστικό, ο πληθυσμός το 2001 ήταν 1,5 εκατ. κάτοικοι. Με βάση τις προβλέψεις για το 2022, ο πληθυσμός θα φτάσει στους 1,6 εκατ. κατοίκους, από τους οποίους 1,2 εκατομμύρια θα κατοικούν στην ευρύτερη περιοχή της Θεσσαλονίκης και 400.000 στις νέες περιοχές που περιλήφθηκαν στο νέο ρυθμιστικό.

Υπάρχουν 56.000 εκτάρια (560.000 στρ.) θεσμοθετημένων ή υπό θεσμοθέτηση γενικών πολεοδομικών σχεδίων, από τα οποία δεν έχουν πολεοδομηθεί τα 15.000 εκτάρια (150.000 στρ.). Ολη αυτή η έκταση προορίζεται για οικιστική ανάπτυξη και είναι ικανή να καλύψει τις ανάγκες 2,5 εκατ. κατοίκων. Συνεπώς, ο κ. Σηφουνάκης επισήμανε ότι «είναι ανάγκη να υπάρξει φειδωλή έγκριση μεγάλων επεκτάσεων στα ΓΠΣ και να ενισχυθεί η συμπαγής πόλη». Ο ίδιος σημείωσε ότι η κάλυψη των οικιστικών αναγκών πρέπει να υπακούει στον περιορισμό της εκτός σχεδίου δόμησης και στην προστασία φυσικού περιβάλλοντος και πολιτιστικής κληρονομιάς από την άναρχη δόμηση.

Είναι χαρακτηριστικό ότι με την υιοθέτηση όλων των προτάσεων προς επέκταση η χωρητικότητα στην ευρύτερη περιοχή Θεσσαλονίκης αυξάνεται κατά 25%, του υπόλοιπου νομού Θεσσαλονίκης κατά 133%, του νομού Χαλκιδικής κατά 122% και του νομού Κιλκίς κατά 85%.

Κυκλοφοριακό
Το ρυθμιστικό επενδύει στην ανάπτυξη των δικτύων μεταφορικών μέσων σταθερής τροχιάς σε αστικό, προαστιακό και περιφερειακό επίπεδο, με το μετρό Θεσσαλονίκης να είναι σε πρώτο πλάνο και να υιοθετείται η λύση του μητροπολιτικού τραμ για τις περιοχές που δεν εξυπηρετούνται από το μετρό. Επίσης, όλα τα σημαντικά αστικά κέντρα εντός περιοχής εμβέλειας του νέου ρυθμιστικού εξυπηρετούνται από προαστιακό σιδηρόδρομο.

Παράλληλα, ενθαρρύνονται εναλλακτικοί και ήπιοι τρόποι μετακίνησης (πεζή, ποδήλατο) με τη δημιουργία δικτύων πεζοδρόμων και ποδηλατοδρόμων στα ιστορικά κέντρα και τις περιφερειακές γειτονιές. Προβλέπεται και εκτεταμένο δίκτυο λεωφορειολωρίδων για τη Θεσσαλονίκη. Για την αντιμετώπιση του κυκλοφοριακού στο πολεοδομικό συγκρότημα περιλαμβάνονται έργα, όπως ο εξωτερικός περιφερειακός δακτύλιος, η αναβάθμιση της εσωτερικής περιφερειακής, η δημιουργία μεγάλων πάρκινγκ γύρω από το κέντρο της Θεσσαλονίκης και δίπλα στους τερματικούς σταθμούς του μετρό και η δημιουργία κέντρων μετεπιβίβασης μεταξύ μετρό, τραμ, σιδηροδρόμου και λεωφορείων.

Ανάπτυξη
Το ρυθμιστικό προβλέπει και τις προοπτικές ανάπτυξης κάθε περιοχής (τουρισμός στο Νότο, βιομηχανία στο Βορρά κ.λπ.) με ρητή σημείωση για την ανάγκη προστασίας της γεωργικής γης υψηλής παραγωγικότητας.

Οι προτεραιότητες είναι:

- Θεσσαλονίκη: ενδυνάμωση μητροπολιτικού ρόλου, δημιουργία πόλου έρευνας και καινοτομίας, εξυγίανση και βελτίωση υποδοχέων δευτερογενούς τομέα.

- Χαλκιδική: προώθηση εναλλακτικών μορφών τουρισμού.

- Κιλκίς και δυτικά του Αξιού περιοχή: οργάνωση μεταλλευτικής δραστηριότητας, οργάνωση και ανάπτυξη υποδοχέων βιομηχανίας και παραγωγικών ζωνών, εξυγίανση και προστασία γεωργικής γης.

Τόσο ο κ. Σηφουνάκης όσο και ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης, Γιάννης Μπουτάρης, επέμειναν στην αναβάθμιση του ρόλου του Οργανισμού Ρυθμιστικού, ενώ επισημάνθηκε ότι το νέο ρυθμιστικό της Θεσσαλονίκης θα ψηφιστεί στη Βουλή ταυτόχρονα με εκείνο των Αθηνών αμέσως μετά τη διαβούλευση (θα κρατήσει 30 μέρες) και θα παρακολουθείται με μετρήσιμους στόχους ανά πενταετία. Ο υπουργός ανακοίνωσε ότι προωθείται για επεξεργασία από το Συμβούλιο της Επικρατείας, ώστε να εκδοθεί Προεδρικό Διάταγμα για καθένα από τα τρία ΠΟΑΥ (Περιοχές Οργανωμένης Ανάπτυξης Υδατοκαλλιεργειών) για τις περιοχές Θερμαϊκού, Ημαθίας και Πιερίας (του Θερμαϊκού είναι έτοιμο για έγκριση). Ο κ. Μπουτάρης τόνισε τη σπουδαιότητα του σχεδίου ως βάσης οργανωμένης ανάπτυξης της περιοχής, που βάζει τέλος σε μια σειρά από στρεβλότητες που δημιούργησαν προβλήματα στο δομημένο ιστό, στο περιβάλλον και στην καθημερινότητα των πολιτών.

Στη χτεσινή παρουσίαση παρατηρήσεις και ερωτήσεις για το χρονοδιάγραμμα, τους πόρους, τις καθυστερήσεις και τις εξαγγελίες έκανε ο αντιπεριφερειάρχης Θεσσαλονίκης, Απόστολος Τζιτζικώστας, οι βουλευτές Α' Θεσσαλονίκης της ΝΔ Σταύρος Καλαφάτης και Ελενα Ράπτη και εκπρόσωποι δήμων. Εντύπωση προκάλεσε η απουσία άλλων βουλευτών και ειδικά του κυβερνώντος κόμματος, με εξαίρεση την Εύα Καϊλή.
Δυο διαδρομές τραμ σχεδιάζονται για τη Θεσσαλονίκη από την κεντρική διοίκηση και αναμένεται να προωθηθούν μέσω του μάστερ πλαν του υπουργείου Μεταφορών, Υποδομών και Δικτύων, που ανακοίνωσε ο υπουργός, Δημήτρης Ρέππας.

Η αναφορά του αναπληρωτή υπουργού Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, Νίκου Σηφουνάκη, στην παρουσίαση του επικαιροποιημένου ρυθμιστικού σχεδίου Θεσσαλονίκης, στην κάλυψη με μητροπολιτικό τραμ των περιοχών της Θεσσαλονίκης που δε θα εξυπηρετούνται από το δίκτυο του μετρό έρχεται σε πλήρη αντιστοιχία με τους σχεδιασμούς του μάστερ πλαν, όπως επισήμανε στον «Α» ο υφυπουργός Μεταφορών, Υποδομών και Δικτύων, Γιάννης Μαγκριώτης.

Οι προϋποθέσεις
«Είχαμε υπογραμμίσει ότι το τραμ θα μπει στη ζωή της πόλης και εξετάζονται οι προϋποθέσεις για να εξυπηρετήσει κατά προτεραιότητα τις περιοχές εκείνες όπου δε θα πηγαίνει το μετρό. Με το σχεδιασμό και των επεκτάσεων του μετρό, θα έχουμε τις οριστικές περιοχές που θα ενταχθούν στο δίκτυο του τραμ», δήλωσε ο κ. Μαγκριώτης.

Η πρώτη γραμμή τραμ (που είναι και η πιο... σίγουρη) είναι το «τόξο» που θα ενώσει τον τερματικό σταθμό του μετρό στο Ελευθέριο - Κορδελιό με τον τερματικό στην Ευκαρπία και τα δυο νοσοκομεία («Παπαγεωργίου», «424»). Εκεί η δημιουργία τραμ είναι αναγκαία, καθώς μια σειρά από περιοχές δεν μπορούν να εξυπηρετηθούν από το μετρό, ενώ δεν μπορούν να επικοινωνήσουν επαρκώς μεταξύ τους. Πρόκειται για τον Εύοσμο, την Ηλιούπολη και τη Σταυρούπολη και βέβαια το Κορδελιό και την Ευκαρπία. Το τραμ σε αυτήν την περίπτωση εξυπηρετεί την αρχή της συμπληρωματικότητας των μέσων μαζικής μεταφοράς και επιπλέον δεν αφήνει «τυφλούς» τους τερματικούς του μετρό, αλλά αντίθετα δίνει ολοκληρωμένη λύση μετακίνησης για το σύνολο των πολιτών της δυτικής πλευράς του ευρύτερου πολεοδομικού συγκροτήματος Θεσσαλονίκης.

Η δεύτερη γραμμή που εξετάστηκε είναι η σύνδεση Τούμπας, Χαριλάου, Θέρμης και Νέας Ελβετίας με τραμ. Στην περίπτωση αυτή όμως, όπως επισήμανε ο κ. Μαγκριώτης, υπάρχει το ενδεχόμενο να γίνει επέκταση του μετρό. Μάλιστα, τα οικονομικά δεδομένα της συγκεκριμένης γραμμής, βάσει του πληθυσμού των περιοχών που καλύπτει, είναι σημαντικά. Πάντως τραμ θα κατασκευαστεί εφόσον δε γίνει επέκταση του μετρό, κάτι που εξαρτάται από τις μελέτες της «Αττικό Μετρό ΑΕ». Είτε με μετρό, είτε με τραμ οι συγκεκριμένες περιοχές θα ενταχθούν στο σύστημα των μέσων σταθερής τροχιάς του πολεοδομικού συγκροτήματος.

ΤΑΣΟΣ ΤΑΣΙΟΥΛΑΣ
Παναγια μου τι αλλο θα δω! Καλα ας μαθουν να μην κοροιδευουν οι πολιτικοι λες και το μετρο τελειωσε και τωρα σχεδιαζουν και το τραμ σε νοημονες ανθρωπους απευθυνονται οχι σε χαζους.