Αξιολόγηση Θέματος:
  • 0 Ψήφοι - 0 Μέσος Όρος
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Το «βασίλειο» του ΟΑΣΘ
#1
To «φάκελο ΟΑΣΘ» άνοιξε με σημερινό της δημοσίευμα η εφημερίδα «Μακεδονία της Κυριακής». Στο ρεπορτάζ γίνεται λόγος για ρουσφέτια, διαπλοκή ανάμεσα στη διοίκηση και τους εργαζόμενους του Οργανισμού και προκλητικές συνδικαλιστικές άδειες.



Οπως αναφέρεται ο ΟΑΣΘ είναι Νομικό Πρόσωπο Ιδιωτικού Δικαίου με περίπου 2.600 εργαζόμενους. Πρόκειται για έναν ημικρατικό-κρατικοδίαιτο Οργανισμό, ο οποίος κουβαλά όλες τις παθογένειες του δημοσίου, εμφανίζοντας ελάχιστες από τις αρετές μιας υγιούς ιδιωτικής επιχείρησης. Σύμφωνα με την εφημερίδα ο ΟΑΣΘ είναι ίσως η μοναδική ιδιωτική εταιρεία στην οποία παρατηρείται τέτοια σύμπνοια και αγαστή συνεργασία μεταξύ διοίκησης και εργαζομένων. Άλλωστε περίπου το 30% του προσωπικού του έχει τη διπλή ιδιότητα και του μετόχου, δηλαδή του εργοδότη, και του εργαζόμενου.

Δάνειο για να πάρουν οι μέτοχοι μέρισμα!

Οπως αναφέρεται στο ρεπορτάζ «είναι σίγουρα ο μοναδικός οργανισμός εν Ελλάδι, δημόσιος ή ιδιωτικός, που στα χρόνια της κρίσης δεν προχώρησε σε καμία μείωση εισοδήματος ούτε για τους εργαζόμενους ούτε για τους μετόχους». Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες ο Οργανισμός για να εξασφαλίσει την καταβολή του ετήσιου μερίσματος προς τους μετόχους, ύψους περίπου 16 εκατ. ευρώ, η διοίκηση του ΟΑΣΘ κατέφυγε τα τελευταία χρόνια σε τραπεζικό δανεισμό ύψους περίπου 40 εκατ. ευρώ λόγω της μη έγκαιρης καταβολής της κρατικής επιδότησης. Επιπλέον τόσο το σωματείο εργαζομένων όσο και το σωματείο αυτοκινητιστών “Ηρακλής” διευκόλυναν τη διοίκηση χορηγώντας δάνεια περίπου 5 εκατ. ευρώ έκαστος, προερχόμενα από το αποθεματικό τους. Σύμφωνα με πληροφορίες τα συνολικά χρέη του ΟΑΣΘ ενδέχεται να αγγίζουν τα 150 εκατ. ευρώ, καθώς εκτός των τραπεζικών δανείων και των εκ των έσω “διευκολύνσεων” ο Οργανισμός οφείλει περί τα 60 εκατ. ευρώ προς το ΙΚΑ, γύρω στα 20 εκατ. προς προμηθευτές κ.ο.κ.

«Ποτέ δεν προκηρύχθηκε απεργία στον ΟΑΣΘ»
Στο ρεπορτάζ αναφέρεται ότι στον ΟΑΣΘ δεν έχει προκηρυχθεί καμία απεργία εδώ και δεκαετίες καθώς το σωματείο εργαζομένων ό,τι ζητούσε το έπαιρνε ενώ η διοίκηση έβρισκε πάντοτε έναν πολύτιμο σύμμαχο στις διεκδικήσεις της από την πολιτεία βάζοντας συχνά πυκνά μπροστά το σωματείο εργαζομένων, όπως έγινε την περασμένη Δευτέρα. Πέραν των ανωτέρω υπάρχουν και άλλοι λόγοι για τους οποίους διοίκηση και σωματείο εργαζομένων πάνε χέρι χέρι. Ακόμη ο συνεταιρισμός των εργαζομένων κατέχει 30 μετοχές του ΟΑΣΘ, οι οποίες αντιστοιχούν σε 240 κρίσιμες ψήφους στη γενική συνέλευση των μετόχων.

Οι προκλητικές συνδικαλιστικές άδειες
Ένα από τα εργαλεία συναλλαγής μεταξύ διοίκησης και συλλόγου εργαζομένων είναι η χορήγηση συνδικαλιστικών αδειών, οι οποίες στην περίπτωση του ΟΑΣΘ ανέρχονται σε περίπου χίλιες ημέρες το χρόνο(!). Η πρώτη ρύθμιση επ’ αυτού έγινε την περίοδο της χούντας, το 1973, όταν ενεκρίθη ο πρώτος γενικός κανονισμός προσωπικού, ο οποίος προέβλεπε τη χορήγηση συνδικαλιστικών αδειών ύψους 1.080 ημερών κατ’ έτος. Ο κανονισμός προσωπικού άλλαξε το 2002 και το 2009. Με βάση το ισχύον θεσμικό πλαίσιο για το σωματείο εργαζομένων στον ΟΑΣΘ, το οποίο αριθμεί περισσότερα από 500 μέλη, συνδικαλιστική άδεια δικαιούνται ο πρόεδρος, ο αντιπρόεδρος και ο γενικός γραμματέας, το μέγιστο 60 ημέρες το χρόνο έκαστος, δηλαδή στο σύνολο 180.

222 ΗΜΕΡΕΣ ΑΔΕΙΑ ΤΟ ΧΡΟΝΟ!
Ωστόσο από τα στοιχεία των τελευταίων πέντε ετών, τα οποία έχει στη διάθεσή της η “ΜτΚ”, προκύπτει ότι οι συνδικαλιστικές άδειες άγγιζαν όλα τα χρόνια τις χίλιες ημέρες. Ειδικότερα το 2009 ανήλθαν σε 973, το 2010 σε 944, το 2011 σε 918, το 2012 σε 990 και στο πρώτο 9μηνο του 2013 σε 675. Τη μερίδα του λέοντος παίρνει το ηγετικό δίδυμο του σωματείου, με τον καθένα να λαμβάνει περισσότερες από 200 ημέρες συνδικαλιστική άδεια το χρόνο, φτάνοντας κάποιες χρονιές ως και τις 222!

ΥΠΕΡΩΡΙΕΣ-ΓΡΑΜΜΕΣ
Ένα δεύτερο εργαλείο συναλλαγής είναι οι υπερωρίες. Ο ΟΑΣΘ πληρώνει υπερωρίες με προσαύξηση 225% από το πρώτο λεπτό, όταν η προσαύξηση στο δημόσιο και τον ιδιωτικό τομέα αρχίζει από το 25% για τις πρώτες 40 ώρες. Αποτέλεσμα αυτού είναι περισσότεροι από τους μισούς υπαλλήλους να λαμβάνουν περίπου 40% δευτερεύουσες αποδοχές πέραν του μισθού τους.
Καθοριστικός είναι ο ρόλος και ο λόγος του σωματείου και όσον αφορά την κατανομή των οδηγών στις διάφορες γραμμές, αποφάσεις τις οποίες σύμφωνα με μαρτυρίες οδηγών λαμβάνουν από κοινού το σωματείο και η διοίκηση. “Για να εξασφαλίσεις μία ευνοϊκή γραμμή, δηλαδή μία γραμμή που είναι κοντά στον τόπο κατοικίας σου, πρέπει υποχρεωτικά να τα έχεις καλά με το σωματείο”, επισημαίνει ένας εκ των οδηγών.

Β. Οι σκανδαλώδεις προσλήψεις
Μετά το αποκαλυπτικό δημοσίευμα της εφημερίδας “Θεσσαλονίκη” τον Ιανουάριο του 2011 για παράνομες εν κρυπτώ προσλήψεις “ημετέρων” στον ΟΑΣΘ, ο τότε υφυπουργός Μεταφορών Σπύρος Βούγιας είχε δώσει εντολή να γίνει έρευνα. Την ανέλαβε το Σώμα Επιθεωρητών Ελεγκτών Δημόσιας Διοίκησης, το οποίο το Μάιο του 2011 κατέληξε στο πόρισμά του. Σε αυτό γίνονται αναφορές σε πλειάδα παρατυπιών, ενώ από τον ενδελεχή έλεγχο προέκυψε ότι οι παρατύπως προσληφθέντες ήταν τελικώς 75 και όχι μόνον 24, όπως είχε αποκαλύψει το δημοσίευμα της “Θ”. Ειδικότερα η διοίκηση του ΟΑΣΘ, αξιοποιώντας κατά παράτυπο τρόπο σκανδαλώδη διάταξη του γενικού κανονισμού προσωπικού, που δίνει το δικαίωμα στο δ.σ. να προχωρά σε “κατ’ εξαίρεση προσλήψεις εξειδικευμένου επιστημονικού προσωπικού ή περιορισμένου αριθμού άλλων θέσεων που δεν υπερβαίνουν τις πέντε ανά ειδικότητα”, με την προϋπόθεση ότι υπάρχουν κενές οργανικές θέσεις, προσέλαβε 26 άτομα, χωρίς να πληρείται καμία από τις προβλεπόμενες προϋποθέσεις. Ειδικότερα οι δεκαέξι ήταν σε θέσεις πλεονάζοντος προσωπικού, ενώ κανείς από τους 26 δεν αφορούσε εξειδικευμένο επιστημονικό προσωπικό.

ΡΟΥΣΦΕΤΙΑ
Εάν εξετάσει κανείς τα ονόματα των κατ’ εξαίρεση προσληφθέντων, εύκολα αντιλαμβάνεται το λόγο για τον οποίο έγιναν οι προσλήψεις αυτές. Σύμφωνα με τα στοιχεία τα οποία έχει στη διάθεσή της η “ΜτΚ” στους 26 περιλαμβάνονται η ανιψιά του προέδρου του ΟΑΣΘ, ο γαμπρός του αντιπροέδρου, το παιδί μέλους του δ.σ., ο γιος του προέδρου του σωματείου εργαζομένων, άλλα έξι παιδιά συνδικαλιστών και η σύζυγος ενός εξ αυτών. Όλα αυτά βεβαίως μικρή σημασία θα είχαν, εάν η μισθοδοσία δεν βάρυνε τον κρατικό προϋπολογισμό.

ΟΙ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ ΤΟΥ ΟΑΣΘ
Σύμφωνα με τον πρόεδρο του Οργανισμού, καθώς και τον πρόεδρο του σωματείου εργαζομένων όλα έγιναν νομότυπα. Ειδικότερα ο πρόεδρος του ΟΑΣΘ Χρήστος Στεφανίδης επιβεβαίωσε ότι η υπόθεση με τις συνδικαλιστικές άδειες ερευνάται από τη δικαιοσύνη, η οποία, όπως είπε, έχει ζητήσει τη συνδρομή και του ΣΔΟΕ. Επιβεβαίωσε ότι κλιμάκιο του ΣΔΟΕ επισκέφθηκε τον Οργανισμό και του δόθηκαν όλα τα στοιχεία τα οποία ζητήθηκαν. Ο κ. Στεφανίδης είπε ότι κατέθεσε και ο ίδιος στο πλαίσιο της δικαστικής διερεύνησης της υπόθεσης και αναμένει την απόφαση της δικαιοσύνης. Τόνισε ωστόσο ότι “όλα έγιναν νομότυπα, σύμφωνα με όσα προβλέπονται στη νομοθεσία και στις Συλλογικές Συμβάσεις Εργασίας. Αν οι άδειες δεν ήταν νομότυπες, δεν θα τις δίναμε”, επισήμανε. Όσον αφορά τις προσλήψεις, ο κ. Στεφανίδης σημείωσε: “Απ’ ό,τι ξέρω, η υπόθεση αυτή μπήκε στο αρχείο, καθώς απεδείχθη πως όλα έγιναν σύμφωνα με το νόμο”.
“Αυτοί οι οποίοι ανακινούν τέτοια θέματα, όπως αυτό των αδειών, στόχο έχουν να χτυπήσουν το συνδικαλιστικό κίνημα”, ήταν η αντίδραση του προέδρου του σωματείου εργαζομένων. Ο Δημήτρης Τσερμενίδης είπε ότι πράγματι η υπόθεση αυτή ερευνάται από τη δικαιοσύνη, ότι κλήθηκε και ο ίδιος και κατέθεσε και τόνισε πως “όλα είναι νομότυπα και προβλέπονται στους σχετικούς νόμους και στις συλλογικές συμβάσεις εργασίας”. Εξήγησε ότι πριν από λίγα χρόνια ενοποιήθηκαν τα διάφορα σωματεία που υπήρχαν στον ΟΑΣΘ, στους εκπροσώπους των οποίων δίνονταν τότε περί τις 1.800 ημέρες συνδικαλιστική άδεια το χρόνο. “Μετά την ενοποίηση πρότεινα αυτές να περιοριστούν στις χίλιες”, είπε ο κ. Τσερμενίδης. “Οι συνδικαλιστές στον ΟΑΣΘ δεν είμαστε λαμόγια ούτε επαγγελματίες συνδικαλιστές”, υπογράμμισε. Όσον αφορά τις προσλήψεις, ανέφερε: “Απ’ όσο ξέρω, η υπόθεση αυτή μπήκε στο αρχείο”.

Η χρηματοδότηση στον ΟΑΣΘ

Το 2012 στον προϋπολογισμό είχαν εγγραφεί, για να καταβληθούν στον ΟΑΣΘ, βάσει της ισχύουσας οικονομικής συμφωνίας 96 εκατ. ευρώ, ενώ από τη διαιτησία ο Οργανισμός κέρδισε άλλα 29 εκατ. ευρώ. Το 2013 η επιδότηση μειώθηκε σε 76,5 εκατ. ευρώ και ο ΟΑΣΘ προσέφυγε στη διαιτησία ζητώντας 117 εκατ. ευρώ. Τέλος για το 2014 στον προϋπολογισμό ενεγράφη επιχορήγηση 48 εκατ. ευρώ, με τον ΟΑΣΘ να ζητά μέσω διαιτησίας 101 εκατ. ευρώ.

Η σύγκριση με την Αθήνα

Στην κυβέρνηση θεωρούν τη συμφωνία του 2008 λεόντειο υπέρ του ΟΑΣΘ. Σύμφωνα με στοιχεία του υπουργείου Οικονομικών, που αφορούν τις δαπάνες του κρατικού προϋπολογισμού για τις αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης, την περίοδο 2007-2013 ο ΟΑΣΑ έλαβε επιδότηση 980 εκατ. ευρώ για όλα τα συγκοινωνιακά μέσα, την ώρα που το άθροισμα των επιδοτήσεων του ΟΑΣΘ και των διαιτητικών αποφάσεων υπέρ του έφτασαν τα 910 εκατ. ευρώ. Τα ίδια στοιχεία δείχνουν ότι, ενώ η μέση ετήσια επιδότηση του ΟΑΣΑ για 143 εκατ. οχηματοχιλιόμετρα έφτασε τα 140 εκατ. ευρώ, στον ΟΑΣΘ για 42 εκατ. οχηματοχιλιόμετρα, δηλαδή σχεδόν για το 1/3 του συγκοινωνιακού έργου, ήταν 130 εκατ. ευρώ. Επίσης η μέση ετήσια επιδότηση ανά όχημα ήταν 210.548 ευρώ προς τον ΟΑΣΘ και 55.878 ευρώ προς τον ΟΑΣΑ. Η μέση ετήσια επιδότηση ανά εργαζόμενο ήταν 50.046 ευρώ προς τον ΟΑΣΘ και 16.885 ευρώ προς τον ΟΑΣΑ και τέλος η μέση ετήσια επιδότηση ανά επιβάτη ήταν 0,81 ευρώ προς τον ΟΑΣΘ, όταν προς τον ΟΑΣΑ ανήλθε στα 0,21 ευρώ.
Από τον ΟΑΣΘ αμφισβητούν πάντως αυτές τις συγκρίσεις, λέγοντας πως τα στοιχεία, κυρίως αυτά που αφορούν τις δαπάνες του ΟΑΣΑ, είναι υποεκτιμημένα. Υπενθυμίζουν επίσης ότι στον ΟΑΣΑ το δημόσιο χάρισε περί τα 3 δισ. ευρώ, ενώ το εισιτήριο στην Αθήνα είναι κατά περίπου 50% ακριβότερο.

πηγή: Εφημερίδα Μακεδονία της Κυριακής

Πηγή αντιγραφής κειμένου
Απάντηση


Μετάβαση στη συζήτηση:


Χρήστης (ες) διαβάζουν αυτό το θέμα: 1 Επισκέπτης (ες)